החורף לא מגיע: מי מרוויח, מי מפסיד
לא רק רשתות האופנה בצרות: תנורי חימום, סירופים נגד שיעול, שמיכות פוך ומאכלים חמים - המדפים מפוצצים במוצרי חורף והקונים לא באים. אבל יש גם מי שמרוויח מהתמשכות הקיץ: עלייה של 25% נרשמה החודש במכירת אופניים, בענף הגלידות חוגגים וברשתות השיווק רגועים: "אם לא מרק - יאכלו פסטה"
נובמבר כבר כאן, החנויות מלאות במוצרי העונה, אבל מזג האוויר לא שמע על כך ומסרב לעזוב. מיהם המרוויחים והמפסידים הגדולים של החורף החם שפוקד אותנו השנה?
המרוויחים:
1, התיירות משגשגת
לא רק השקט הביטחוני, גם מזג האוויר הישראלי מוסיף למשוך אלינו תיירים. השנה חלה עלייה משמעותית במספר התיירים: 3.3 מיליון מבקרים, לעומת 2.7 מיליון אשתקד. "אפילו חודש נובמבר מראה עלייה של כ10%- לעומת נובמבר אשתקד", מדווח עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת.
"שמעה של ישראל החמה הגיע לאוזניהם של התיירים וידי המדריכים מלאות עבודה", אומר יוסי וייס, יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל. "הם יוצאים לטיולים בשטח, יושבים בבתי הקפה ובמסעדות ומסתובבים במרכזי הערים. גורמים רבים מרוויחים מכך".
2. האופניים דוהרים
"זוהי תקופה אידיאלית לרכיבה על אופניים", אומר יותם אביזוהר, מנהל עמותת ישראל בשביל האופניים. "עדיין אין גשם, וכבר לא חם כל כך. אנחנו רואים גידול במספר הרוכבים בטיולים בשטחים הפתוחים ובערים. אנשים ממשיכים לרכוב על אופניים לעבודה, סטודנטים לאוניברסיטה והורים מביאים ולוקחים את ילדיהם מהגן על האופניים".
נתוני המכירות מעידים על הפופולריות של האופניים. "בחודש האחרון הסתמנה עלייה של כ25%- במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד", אומר גדי מינץ, מבעלי רשת רוזן ומינץ. "מזג האוויר עושה טוב לכל מי שיוצא לשטח ומשתמש באופניים ובמוצרים נלווים".
3. ממשיכים ללקק גלידה
לא רק הגלידריות בחוצות הערים ממשיכות לשגשג, גם במקפיאי הגלידות בסופרים יש פעילות רבה. "ב-9 הימים הראשונים של נובמבר חלה עלייה של 20% במכירת הגלידות", אומרת שרון בר-אורן, סמנכ"ל שיווק של גלידות שטראוס.
לדברי סיגל פרוז'נסקי, סמנכ"ל שיווק בנסטלה גלידות: "אנו רואים גידול של יותר מ-35% במכירות בהשוואה לתקופת תחילת החורף בשנה שעברה. חלק מנקודות המכירה שהפסיקו לפעול בשנים קודמות בתקופה זו השאירו את המקררים פתוחים. צריכת הגלידות מתוגברת באזורי הבילוי, שממשיכים להיות פעילים".
4. מזגנים במקום תנורים
בעוד שקניית מוצרי חימום, כמו תנורי ספירלה, מפזרי חום ורדיאטורים, נעצרה, ממשיך עם ישראל לרכוש מזגנים. אולי בגלל העובדה שמוצר זה מכסה קיץ וחורף גם יחד. "יש כעת מבצעים אגרסיביים למכירת מזגנים והמכירות בעלייה", מדווחים מאתר וואללה שופס.
"בגל הקור הראשון כולם ירוצו לחנויות לרכוש מכשירי חימום, ואז יכול להיווצר מחסור", אומר גרשון פטרושקה, משנה למנכ"ל יבואנית מוצרי החשמל ניופאן.
המפסידים
1. לא קונים תרופות
הימים היפים של תעשיית התרופות הם ימי החורף. מיד עם הגשם הראשון, שלא לדבר על התגברות הקור, הציבור נוהר לבתי המרקחת כדי לרכוש תרופות נגד חום ושפעת, טיפות אף, סירופים נגד שיעול, סוכריות מציצה לגרון ודומיהם. השנה, כל אלה שוכבים מיותמים על המדפים.
"בענף הרוקחות אין משמעות רבה לעצירת החורף, כי את רווחי התרופות גורפות קופות החולים", אומר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל".אנחנו ממשיכים למכור מוצרי קיץ, כמו דאודורנטים ותכשירי הגנה נגד השמש".
2. לא מגיעים למוסכים
"בענף הצמיגים נרשמה בחודשים האחרונים ירידה של כ-20% לעומת שנים קודמות, הן במכירה, והן בבדיקת תקינות הצמיגים", אומר יוסף נעים, יו"ר ענף הצמיגים בלשכת המסחר. גם במוסכים לא אוהבים שהחורף מתעכב: אף שהחלו בדיקות החורף, הניתנות בחינם, הנהגים לא מגיעים. אפילו פחחי הרכב מפסידים: פחות תאונות חורף - פחות עבודות פחחות. (בני ברק)
3. החקלאים מיואשים
אם חשבתם שהחום השפיע רק על העגבניות - טעיתם. גם גידולי השנה הבאה ייפגעו. אילן אשל, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אומר שאם הגשם והקור לא יגיעו, כמות היבולים תפחת משמעותית. "ההשקעות בחומרי הדברה ודישון, ושכר העבודה נשארים זהים, והחקלאים יפסידו כספים רבים", אומר אשל. לדבריו, מדובר בפירות כמו אפרסקים, משמשים, שזיפים, תפוחים ונקטרינות, שקדים ואגוזים וכן בזיתים.
"הירקות סובלים פחות ממזג האוויר", מנסה לנחם צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים. "עם זאת, המזיקים ממשיכים לחגוג וגם המחסור במים גורם להוצאות עצומות".
4. מי רוצה מטרייה?
כמו הפארמים, גם רשתות השיווק מושפעות ממזג האוויר. כמו בכל שנה, גם הפעם הצטיידו הרשתות במגוון מוצרי חורף, שנשארים בינתיים ברובם על המדפים. בין מוצרי המזון החורפיים אפשר למצוא מרקים, מאכלים מהירי הכנה, קטניות לחמין ולתבשילים, מוצרי בצק כמו ג'חנון ומלווח, וכמובן תה שתופס בשנים האחרונות כמה מדפים ברשתות.
"יש גם לא מעט מוצרי נון-פוד שהוכנו לחורף ומכירתם נעצרה", מוסיף גרשון וייסמן, סמנכ"ל רשת הריבוע הכחול. "ביניהם מפזרי חום, שמיכות חורף, מטריות, כפפות, כובעים ואפילו ממחטות אף". למרות הפסדיהן הצפויים של החברות המשווקות מוצרים אלה, וייסמן לא מודאג. "גם אם אין חורף עדיין ממשיכים לאכול. אם לא מרק - יאכלו פסטה".
הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"