מחאה נגד עמלת הדואר: הזמינו מחו"ל ואל תיקחו
קבוצה בפייסבוק קוראת לצרכנים להזמין ב-11 בינואר 2011 מוצרים בשווי של עד 3 דולרים דרך האינטרנט, ולא לאסוף את ההזמנה. המטרה: לגרום לבלגן בדואר ישראל. אבל בדואר לא מתרגשים כי לטענתם, החברה לא תפסיד מכך, אלא המזמינים
הפרסומים האחרונים בעניין עמלת הדואר החדשה, עשויים לגרום לביטולה, אבל האם מחאה צרכנית שמתארגנת ברשת תזרז את התהליך? משום מה, הצרכן הישראלי נוהג למחות בעיקר בטוקבקים, והאפקט של העצומות למיניהן חלש, אבל ישנם כאלה שלא מתייאשים: בפייסבוק התארגנה לאחרונה קבוצה המכנה עצמה "פעולת התגמול האזרחית נגד עמלות הדואר החדשות" שמבקשת לגרום לכאוס בדואר, כנקמה לכאורה על העמלה.
"ב-11 בינואר 2011, היום בו העמלות החדשות נכנסות לתוקפן, כולנו מזמינים מוצר ב-1 דולר דרך הרשת, לא משנה מאיזה אתר, ולא באים לאסוף את ההזמנות מהדואר, העיקר שהמכה תעשה את הרעש הרצוי".
המחאה ששורשיה בטוקבקים לכתבות שעלו ב-ynet בנושא, התמקמה בעמוד פייסבוק, שבו חברים כרגע 512 מוחים. "מטרתנו היא לארגן קבוצה גדולה, ככל האפשר", נאמר שם, "שתזמין דרך דואר ישראל חבילות בשווי של עד 3 דולרים, בכוונה לקבל חיוב מכס מינימלי, ולא לשלם אותו, כלומר להשאיר את החבילה אצל דואר ישראל... אנו רוצים לגרום לעומס כבד על דואר ישראל, כדי לייצר מודעות לזוועות הכלכליות שהממשלה ממטירה על אזרחי ישראל מדי יום".
"שהמוצרים יירקבו בדואר"
על קיר הקבוצה ישנם קישורים למספר אתרים שמאפשרים רכישת מוצרים בדולר בלי תשלום של עמלת שילוח, כמו dealextreme, שמאפשר הזמנת מוצרים ב-99 סנט, או הדולר קלאב של ngshopping. "הגיע הזמן שנראה שאנחנו לא רק מתלוננים בטוקבקים, ושיש עוד מה לעשות חוץ מאשר להתלונן", הם כותבים.
"זו אינה עוד עצומה ואיננו רואים שום טעם בעוד הפגנה בכיכר. הגיע הזמן שנראה לנבחרי העם שיש ביכולצנו לעשות ולשנות ולא רק לצעוק ולהתלונן. העמלה החדשה, 35 שקל (חברת הדואר עדכנה את גובה העמלה. מ.ק) לשחרור דברי דואר שהוזמנו מחו"ל בעלות של פחות מ-50 דולר, פוגעת בזכותנו למשק תחרותי ובעצם מנציחה את הזלזול העקבי של אנשי החליפות באזרח הפשוט. אם על כל מוצר שעלה דולר אחד ונשלח לארץ ללא עמלת שילוח, נאלץ לשלם 42 שקל, היכן התחרות? ברגע שהזמנת מוצרים דרך הרשת תהפוך ללא משתלמת - איזו סיבה תהיה לסוחרים הישראלים להוריד מחירים ולהגביר את התחרות"?
המארגנים מבקשים מהגולשים לתת למוצר שיזמינו: "לעבור בדיקת מכס ושירקב בסניף הדואר. שיבזבזו עליו את הניירת, המדבקות והרישום במחשב - את הכוח אדם שאחראי על הבדיקה, את המקום של האחסון ואת הזמן אנחנו לא נבוא לקחת את המוצר, והם יאלצו לשלם את התשלום של משלוח חזרה". הגולשים אף מתייעצים אלה עם אלה בעמוד: מה נקנה לחברת דואר ישראל? אולי את הבורג שאבד לה?
בדואר חושבים שזה לא יעבוד
בחברת דואר ישראל לא מתרגשים מהמחאה מכמה סיבות. ראשית, יתכן שעד ינואר משרד התקשורת יבלום את המהלך, שלפי דואר ישראל ניזום על-ידי רשות המסים. שנית, בדואר סומכים על כך שרוב אזרחי ישראל לא עורכים עיסקאות באינטרנט, ולא נוהים אחר מחאות צרכניות. כמה צרכנים ישראלים באמת ייקנו מוצר בדולר בכרטיס אשראי רק כדי לעקוץ את הדואר?
בנוסף, לפי החברה, עלות המשלוח לא תגולגל על הדואר, משום שהחברה השולחת היא זו שתישא בעלות המשלוח ובעלות המשלוח חזרה. לפי הדואר, מי שיזמין כך חבילה עשוי להיות "שרוף" בחברה השולחת בגלל זה.
ומה לגבי עמלת השחרור ממכס שחברת דואר ישראל תיאלץ לממן מכיסה? נראה שבהסכם עם חברת עמילות המכס, ישנו סעיף כלשהו העוסק בחבילות שמוחזרות לשולח, ובדואר סמוכים כי לא ישלמו את העמלה במקרה זה, ולכן לא יפסידו דבר.