התמ"ת יוצא בקמפיין לקידום תקנות החזר כספי
מדובר במהלך הסברתי שיבאר לעוסקים ולצרכנים את התקנות החדשות שייכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר, לפיהן עוסקים יחוייבו לתת החזר כספי במזומן על מוצרים ושירותים. שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר: "התקנות ישנו את יחסי הכוחות במסחר"
משרד התעשייה המסחר והתעסוקה הכריז היום (ג') על מהלך הסברתי, הכותרת "צרכנות הוגנת", שהקמפיין הראשון במסגרתו, יעלה עם כניסת תקנות ביטול עסקה (החזר כספי) בחודש דצמבר הקרוב.
המשרד כינס לשם כך מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות, אורית נוקד, הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס ועו"ד אהוד פלג מהמועצה לצרכנות.
על פי התקנות החדשות, שייכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר, צרכנים יוכלו לבטל עסקה שחלה על שורה ארוכה של מוצרים ושירותים שבגינם לא יהיה ניתן לתת זיכוי, אלא תחול חובה על העוסק להחזיר כסף לצרכן במועד ביטול העסקה.
מכריזים על המהלך. (צילום: אסף שילה ישראל סאן)
הסברה לעוסקים והסברה לצרכנים
מנכ"ל התמ"ת שרון קדמי אמר כי המהלך ההסברתי יעניק לצרכנים ולעוסקים את כל המידע הדרוש אודות התקנות ומענה יעיל ומהיר לשאילתות, שייעשה בשיתוף המועצה לצרכנות. ונועד למנוע בלבול בקרב הציבור עם כניסת התקנות לתוקפן באמצע דצמבר.
ההסברה תתחלק לשני שלבים: ב-24 בנובמבר יחל שלב ההסברה לעוסקים, שיכלול מודעות הסברה בעיתונות, הקמת מוקד טלפוני ייעודי לשאילתות והעלאת אינטרנט המכיל את כל המידע אודות התקנות. ב-1 בדצמבר יחל שלב ההסברה לציבור הרחב שיכלול קמפיין שקופיות במדיה הטלוויזיונית, מוקד טלפוני ואתר אינטרנט .
בנוסף על כך, בימים אלה הפיצה הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הנחיות מחייבות לכלל העוסקים על מנת לאפשר להם את ההתארגנות הנדרשת עד הכנס התקנות לתוקף ביום 14.12.2010.
ההנחיות הופצו לעוסקים באמצעות גופים כמו איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, התאחדות הסוחרים, אמון הציבור, התאחדות בתי המלונות ומכוני הבריאות, התאחדות סוכני הנסיעות, חברות הפרסום, ישראייר, אל על, ארקיע ופורום חברות התעופה הזרות.
64% מעדיפים החזר כספי על זיכוי או שובר
"המטרה שלנו היא להוביל מהלכים משמעותיים בנושא הצרכנות", אמר שר התמ"ת. "הקמת הרשות להגנת הצרכן ותקנות ביטול העסקה, ישנו את יחסי הכוחות במסחר, וינהיגו תרבות צרכנית הוגנת בישראל. אם נחיה בחברה צרכנית הוגנת, כשכל אחד בישראל מבין שהוא בעצמו צרכן וכי עליו לנהוג בהוגנות, אזי נחיה בחברה שכללי המשחק בה ברורים, וכולם רק ירוויחו מאותה הוגנות".
בינתיים, נראה שהצרכנים משתוקקים לכניסתן של התקנות לתוקף. במחקר שנערך באחרונה במינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בראשות בני פפרמן, עלה כ-70% מהצרכנים חושבים שהתקנות יגדילו את כוחם של הצרכנים בישראל וייתרמו לרווחתם, 64% מעדיפים לקבל החזר כספי במקום שובר החלפה או זיכוי,· ו-20% מעריכים שיקנו יותר מוצרים ושירותים הודות לתקנות החדשות.