שופרסל: סניפי ביג יבוטלו - האקספרס יורחבו
פורמט האמצע כשל: חנויות שופרסל ביג יהפכו לשופרסל דיל - הפורמט הזול יותר, לאחר שהתברר כי שינוי המיתוג מעלה את המכירות בעשרות אחוזים. בנוסף, הרשת תפתח 100 סניפי אקספרס חדשים ויקרים, ותקים מחלקות "בריאות"
הנהלת שופרסל הודיעה הבוקר (ב'), כי תת הרשת שופרסל ביג תבוטל ו-32 חנויות שופרסל ביג, פורמט האמצע של הרשת, ימותגו מחדש כחנויות שופרסל דיל, תת הרשת הזולה יותר. עוד הודיעה הרשת, במסיבת עיתונאים שכינסה, כי פורמט שופרסל אקספרס, היקר, יורחב ל-100 סניפים בתוך 5 שנים. מדובר בחנויות קטנות במרכזי הערים, שמשמשותל לקניות "השלמה" והן נחשבות היקרות ביותר ברשת.
- רוצים להיות חברים של ynet כלכלה וצרכנות? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
- מלחמת המזון הבריא של רשתות השיווק
הפיכת סניפי שופרסל ביג לסניפי שופרסל דיל תתרחש ב-4 בינואר. ברשת יהיו אם כך חמישה פורמטים: שופרסל דיל הגדול והזול, והמרוחק (באוםן יחסי) מהבית; שופרסל שלי - סניפים גדולים פחות ויקרים יותר במרכזי הערים; שופרסל אקספרס הקטנים (כ-200 מ"ר) במרכזי הערים; יש - תת הרשת החרדית של שופרסל ושופרסל ישיר - מכירות דרך הטלפון ואתר האינטרנט.
בהנהלת הרשת מסבירים, כי התברר שכששינו את המיתוג מביג לדיל, המכירות עלו בעשרות אחוזים. כתוצאה מהמהלך, אמר ריצ'ארד האנטר מנהל עסקים ראשי, "75 חנויות ב-46 ערים ימותגו כשופרסל דיל ול-90% מאזרחי ישראל יהיו סניפי דיל במרחק עשר דקות מהבית".
מי שמחפש בשורה: המחירים בסניפי דיל אמורים להיות נמוכים יותר מאלה שבסניפי ביג ז"ל, אבל הם לא יהיו אחידים. "הם מותאמים לכל עיר ועיר, הפער נובע מהמיקום", אמר יו"ר משותף בשופרסל, רפי ביסקר.
אפי רוזנהויז, נשיא ומנכ"ל שופרסל הסביר: "שופרסל יוצרת חזון חדש, שמבוסס על החזון הקיים, ולוקחת אותו לשלב הבא, "שופרסל נכנסת לתהליך מואץ של פתיחת סניפים ולתחומי עיסוק חדשים. פורמטים משתנים כל כמה שנים, זה רצון הצרכנים".
מתחמי בריאות ואתר אינטרנט חדש
ואכן, זו לא הפעם הראשונה ששופרסל משנה את פניה. ב-2003 היא נרכשה על-ידי IDB וצומצמו מספר הפורמטים. ב-2007-2006 הרשת רכשה את קלאבמרקט. השנה הוסדרה הסדרנות העצמית ברשת - סדרני המדפים הפכו להיות עובדי שופרסל ולא סדרנים מטעם הספקים.
מהמהלך הנוכחי אפשר להסיק שקיים בשוק ביקוש גדול לסניפי דיסקאונט (דיל) ומאידך יש פריחה לסניפים היקרים בתוך הערים. במקביל, פורמט ביג, פורמט האמצע שהציע מחירים בינוניים ברמתם - נכשל כיוון שהיה רווחי פחות מהאחרים. המכירות למ"ר של כלל הרשת נמצאות בסטגנציה, והמהלך החדש אמור להוביל לצמיחה גם במכירות.
עוד נמסר, כי בשנה הקרובה מתכננת הרשת לפתוח 17 אלף מ"ר חדשים של סניפים של שופרסל. ברשת מתכננים גידול של 20% בשטחי המסחר - עד 2015 ייפתחו סניפי חדשים בשטח כולל של 80 אלף מ"ר. כעת יש לרשת 254 סניפים סך הכל ותוך 5 שנים מבקשים בשופרסל להגיע ללמעלה מ-350 סניפים.
בנוסף, ייפתחו יותר מ-20 מתחמי "בריאות" בסניפים, שייקראו מתחמי גרין, ויאכלסו מזון אורגני. זו תגובה למהלך של רבוע כחול שהכניסה לסניפיה תת חנויות של טבע עדן מרקט.
הרשת אף מתכננת להשיק אתר חדש ל"שופרסל ישיר", עם יעד של הכפלת המכירות תוך 5 שנים וכן תקים מרכז לוגיסטי חדש, נוסף על זה הקיים בראשל"צ. שופרסל עורכת 1.5 מיליון משלוחים שנה. וכרטיס האשראי שלה מהווה 6.5% משוק כרטיסי האשראי בישראל - למעלה מ-400 אלף מחזיקים.
שינויים גם במגה
גם רבוע כחול הודיעה אתמול על מהלך חדש: הרשת החליטה לבטל החל מחודש ינואר את אחידות הסניפים ולעבור לפרסונליזציה, במסגרתה תבוטל מדיניות אחידות המוצרים ומבצעי המכר, ובכל אחד מסניפי מגה בעיר, מגה ומגה בול ישווק תמהיל מוצרים ומבצעי מכר בהתאמה אזורית.
כוונת הרשת היא להתאים את המוצרים והמבצעים לאוכלוסיה המקומית. בכך הרשת מעבירה ללקוחותיה מסר של בידול והתאמה אישית, לטוב ולרע, ועם זאת, כבר היום ישנם שינויים בין הסניפים, בעיקר במחירים ובתמהיל המוצרים.
במסגרת המהלך האסטרטגי הזה, לכל סניף של רבוע כחול יהיו שעות פתיחה משלו, הסניפים יעברו התאמה מקומית ברמת עיצוב הסניף, ואף יוקמו מחלקות ייעודיות לפי האזור בו ימוקם הסניף. במהלך 2011, יורחב המהלך גם לאתר הקניות המקוון של הרשת.
כבר אתמול החלה רבוע כחול בפיילוט, לפיו כל סניפי מגה בעיר בת"א יהיו פתוחים עד חצות, כדי לענות על צרכי התושבים שנוהגים לערוך את קניותיהם גם בשעות הערב המאוחרות.