50% מהעובדים החדשים במ' התחבורה - ערבים
מנכ"ל משרד התחבורה אמרה לוועדת החקירה לבדיקת שילוב ערבים בשירות הציבורי: "כל עובד שני שהתקבל מ-2008 היה ערבי". למרות זאת, שיעור הערבים במשרד עדיין נמוך מ-5% - פחות מהיעד שנקבע לשנה הבאה - 10%. בנמלי ישראל ניסו להסביר את המספרים: "ערבים לא ניגשים למכרזים"
יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת שילוב עובדים ערבים בשירות הציבורי, ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), אמר היום (ב') כי גם משרד התחבורה, כמו המשרדים והגופים הממלכתיים האחרים שנבדקו עד כה, לא יעמוד עד לשנה הבאה ביעד שקבעה הממשלה להעסיק לפחות 10% עובדים ערביים בסגל המשרד.
יועץ הוועדה, ד"ר דני גרא, ציין כי שיעור העובדים הערביים במשרד עדיין פחות מ-5% לאחר שעברו שלוש מתוך חמש השנים שהקצתה הממשלה להשגת היעד עד 2012. עם זאת, מעדותו של המנכ"ל דן הראל שנשמעה היום עלה כי המשרד לפחות מקדים את כל האחרים בשיעור הגבוה של העובדים הערביים (בממוצע כ-50%!) שהוא קלט מסך כל העובדים החדשים שהתקבלו לעבודה ב-3 השנים האחרונות.
"כל עובד שני שהתקבל מ-2008 היה ערבי", אמר הראל. "ב-2008 קלטנו 17 עובדים חדשים ומתוכם 30% ערבים. ב-2009, היו 20% ערבים וב-2010 60% מהעובדים החדשים. זה כשבתקופה זו קיצצנו קרוב ל-100 משרות מתוך 150 שהתחייבנו לקצץ. איך אפשר ליישם את החלטת הממשלה יותר טוב, כשידינו קשורות לאחור"?
שר התחבורה: תקציב מיוחד לתחבורה ביישובים ערביים
מפי מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה בריימן, התקבלה תמונה אחרת. "הנמלים מפרסמים מכרזים לעובדים חדשים וקולטים אותם רק על פי יכולתם המקצועית. עד היום לא ניגשו ערבים למכרזים". הוא השיב בשלילה לשאלה אם המכרזים פורסמו גם בעיתונות הערבית.היו"ר טיבי הגיב בעקיצה, "כשערבי מהכפר דיר אל אסד שבגליל רואה מכרז בעיתון 'המודיע', הוא מבין שהוא לא קהל היעד. למה זה? אי פרסום מכרז גם בעיתונות ערבית הוא עבירה על החוק? ומדוע אין לכם בכלל העדפה מתקנת במכרזים ייעודיים למגזר הערבי"?
שר התחבורה ישראל כץ לא נכנס לפרטי הדיון. כמו עמיתיו שרי החקלאות והאוצר שלום שמחון ויובל שטייניץ שהופיעו לפניו בוועדה, גם הוא עקף את הבעיה. "שילוב האוכלוסייה הערבית במשק האזרחי והכלכלי הוא עניין חשוב ויסודי על דעת כל השקפות העולם", אמר כץ והוסיף: "כל השנה הראשונה שלי כשר התחבורה נאבקתי על קבלת 200 מיליון שקל לפיתוח תשתיות תחבורה ביישובים ערביים".
ח"כ טיבי ברך על הקצאת התקציב המיוחד לבניית התשתיות ולחיזוק התחבורה הציבורית, שחשיבותן בהשפעה על הגדלת שיעור העובדים הערביים במעגל התעסוקה במשק.
עם זאת קבע טיבי בסיכום כי משרד התחבורה לא רק שלא יעמוד ביעד העסקת עובדים ערביים מהשורה שקבעה הממשלה, אלא "לבטח שלא יגיע ליעד של העסקת עובדים בכירים, שהייצוג הערבי שלהם מביך, כשבראש החברות הממשלתיות שבתחום התחבורה, אין אפילו דירקטור ערבי אחד, וזה בניגוד מפורש לחוק".
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
אחמד טיבי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים