פנייה לרה"מ: טפל בחבית חומר הנפץ במפרץ
הקואליציה לבריאות הציבור דורשת ליישם במיידי את המלצות הדו"ח שנכתב בעקבות מלחמת לבנון השנייה בנושא היערכות אזור מפרץ חיפה למקרי אסון
התמונה של מפרץ חיפה היפהפה עלולה לתעתע. תזוזה קלה צפונה תגלה תמונה שונה לחלוטין: ערבויה של בתי תושבים הסמוכים למפעלים מסוכנים, גני ילדים ליד מכלי דלק, מסילת ברזל הסמוכה לכביש, שעליה נוסעות במקביל רכבות נוסעים ורכבות מטען המובילות חומרים מסוכנים ביותר.
בין השאר, יש כאן מיכל אמוניה אימתני, ברום שמובל מים המלח בדרכו לנמל, חוות גז ענקית ומפעלים המשתמשים בחומרים כימיים מסוכנים, דליקים ונפיצים.
בשנים האחרונות נעשו במפרץ חיפה שיפורים מסוימים בנושאים כמו צמצום פליטות, חיבור עתידי לגז טבעי וחיזוק ערך התחבורה הציבורית, אך מעט מאוד נעשה כדי להפחית את ריכוזי החומרים המסוכנים. כך טוענים, בין השאר, אנשי הקואליציה לבריאות הציבור, הפועלים ללא לאות להפחתת הסכנות הסביבתיות באזור.
ויש להם על מה להסתמך. לאחר מלחמת לבנון השנייה, שבמהלכה היה אזור המפרץ אחד המוקדים לפגעות טילים, הוקמה ועדת הרצל שפיר לבחינת היערכות האזור למקרי אסון.
בשנת 2007 הגישה הוועדה את מסקנותיה. ומאז? הבטחות נזרקו לחלל האוויר, נערכו שימועים ציבוריים - אך דבר לא נעשה. משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ופיקוד העורף אף החליטו שלא לפרסם את הדו"ח.
"המדינה החליטה להתחמק משינוי המדיניות, ובכך היא מפקירה כחצי מיליון בני אדם המתגוררים באזור", אומרת רונית פיסו, מנכ"ל הקואליציה לבריאות הציבור. פעילות נמרצת נגד מכל האמוניה מוביל גם האדריכל שמואל גלבהרט, יו"ר "הירוקים" במועצת עיריית חיפה.
ממתינים לשינוי בשטח
בשבוע שעבר פנתה הקואליציה לראש הממשלה, בדרישה ליישם מיידית את המלצות ועדת שפיר. "מה היה קורה אילו השריפה הייתה מתרחשת בצלע האחרת של הכרמל, באזור רווי חומרים מסוכנים ועם ארובות מעשנות של מפעלים, המחוללות זיהום אוויר? קשה בכלל לדמיין מה היה קורה אחרי יום שלם של בעירה", נאמר בפנייה לראש הממשלה.
למרות שטרם פורסם, הגיעו עיקרי דו"ח שפיר אל הקואליציה, הדורשת ליישם לאלתר כמה מחלקיו:
- להפחית את מצבורי החומרים המסוכנים באזור, לשפר את מיגון החומרים שיושארו ולפזר את יתרת החומרים המסוכנים באזורי תעשייה אחרים בארץ.
- להעדיף את נמל אשדוד בשינוע חומרים מסוכנים, כגון הברום, המובלים מהדרום לצפון ללא הצדקה סביבתית וכלכלית.
- לשדרג את הבקרה והפיקוח על החומרים המסוכנים בשגרה, ולהקים חדר מצב, שייתן מענה ראוי ומיידי במקרי חירום.
- להימנע ככל האפשר מהובלת חומרים מסוכנים באזור הצפוף, שכולל תעשייה, נמל ואוכלוסייה. להוביל חומרים מסוכנים בשעות לא עמוסות, ולהעדיף הובלה ברכבות על פני משאיות.
במשרד להגנת הסביבה אומרים בתגובה, כי המשרד החל ביישום חלק מהמלצות הדו"ח. "המלצות הוועדה עוגנו בתנאי היתרי הרעלים של המפעלים במפרץ חיפה. כך, למשל, מפעל "חיפה כימיקלים" נדרש למגן מכלים וצנרת המכילים חומרים כמו אמוניה ואתילן מפני איום מלחמתי ומפני רעידות אדמה", נמסר.
בקואליציה לבריאות הציבור שמחו לשמוע על הדרישות, אך מחכים לראות שינויים בשטח. אנחנו, ומאות אלפי תושבי האזור, מחכים איתם.
הכתבה פורסמה במוסף "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות"