עלייה במספר התלונות על רשות האכיפה והגבייה
ב-2010 התקבלו 922 תלונות נגד הוצל"פ והמרכז לגביית קנסות, וסך הפיצויים למתלוננים היה כמעט כפול לעומת 2009. בין התלונות: אדם שהוצא נגדו צו מאסר למרות ששילם מזונות, ואישה שנפתח נגדה תיקי הוצל"פ למרות שאינה חייבת דבר
רשות הגבייה והאכיפה פרסמה היום (ד'), את דו"ח תלונות הציבור, המסכם וסוקר את כל התלונות שהתקבלו ונענו באגף הביקורת של הרשות במהלך 2010. מהדו"ח עולה שישנה עלייה של 8.7% בתלונות, לעומת 2009, ועלייה בתשלום הפיצויים למתלוננים: הרשות פיצתה ב-2010, בסך כולל של 125,554 שקל, לעומת 71,952 שקל ב-2009.
במסגרת רשות הגבייה פועלים שני גופים: הוצאה לפועל, שעוסקת בגביית קנסות בין חייבים פרטיים, ומרכז גביית אגרות קנסות והוצאות, שמוסמך בין היתר, לגבות קנסות שהטיל ביהמ"ש, קנסות מנהליים ואגרות בתי משפט.
במהלך שנת 2010 התקבלו וטופלו באגף הביקורת ופניות הציבור 922 תלונות. מתוך כלל התלונות הללו נסגרו 867 תלונות שמהוות 94% מסך התלונות שנתקבלו. מדובר בעלייה בתלונות לרשות, לעומת שנת 2009, במהלכה טיפל האגף ב-848 תלונות.
מתוך סך כל התלונות, רק 12% נמצאו מוצדקות, ו-7% מהן נמצאות מוצדקות חלקית. 74% מהתלונות נמצאו לא מוצדקות. רוב התלונות, 78%, הגיעו מבעלי הדין ובאי כוחם. 2% מהתלונות הן תביעות ודרישות לפיצוי.
תלונה: מכרו את הרכב למרות החלטת ביהמ"ש
בין נושאי התלונות המוצדקות: ביטול הליכים בשוגג, אי הקלדת בקשת חייב בתיק, אי טיפול בבקשה, עיכוב בהחזרת כספים לזוכה, ותביעה לקבלת פיצוי בשל הוצאות עו"ד.
אחת התלונות המוצדקות היתה של אישה שטענה שקיימים נגדה תיקי הוצל"פ למרות שאינה חייבת דבר. בהוצאה לפועל הודו בטעות. תלונה מוצדקת אחרת היתה של חייב שטען שלא הסירו את העיקול על רכבו במשרד הרישוי, למרות שהתיק שלו בהוצל"פ נסגר. מתלונן אחר טען שמכרו את מכונית למרות שביהמ"ש החליט לעכב הליכים.
היתה גם תלונה מוצדקת שעסקה בהוצאת צו מאסר בשל טעות בלשכת ההוצל"פ. התובע הוא אדם החייב בתיק מזונות, ולטענתו, טעויות של מזכירות הלשכה והרשם, בגינן לא עודכן החוב בתיק, הובילו להוצאת צו מאסר כנגדו, למרות ששילם את מלוא חובו.
וישנן גם תלונות על גביית יתר. תלונה שנמצאה מוצדקת, עסקה בגביית יתר של כספים במרכז לגביית קנסות. במרכז טענו שגביית היתר אירעה משום שחל כשל בהעברת האינפורמציה מבית המשפט למרכז לגביית כנסות, ובסופו של דבר, שלחו לחייב החזר כספים על גביית היתר.
יותר מ-4 מיליון תיקים
למרות שרק מיעוט התלונות נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית, 922 תלונות זה מספר מועט לעומת כלל התיקים שנפתחו בשני הגופים. ב-2010 התנהלו כ- 3,013,692 תיקי הוצל"פ וכ- 1,328,284 תיקי מרכז לגביית קנסות.
בכל לשכות ההוצל"פ נפתחו בשנה זו כ-430,217 תיקי הוצל"פ, ונסגרו כ-272,279 תיקי הוצל"פ (לא כולל כ-700 אלף תיקים שנסגרו בהוראת שעה). במרכז לגביית אגרות קנסות והוצאות, נפתחו 363,062 תיקים ונסגרו 440,045 תיקים.
בנוסף, לפי הדו"ח, משך הזמן הממוצע לבדיקת תלונה ירד מהשנה שעברה מ-31 יום לכ-24 יום. ברשות מוסרים כי חלק מהתלונות שנמצאו מוצדקות הביאו לשיפור וייעול של הליכים במערכת, שיפור במתן שירות לאזרחים ושדרוג מוקד השירות והמידע.
המחוז הגדול ביותר, מחוז ת"א, קיבל את מס' התלונות הגדול ביותר: 36.27% מסך התלונות. מחוז חיפה והצפון קיבל 25.7% מהתלונות, מחוז מרכז קיבל 21.5% מהתלונות, ומחוז ירושלים והדרום "זכה" ל-16.53% מהתלונות.