התנתקתם? פרטנר וסלקום לא פורסות לתשלומים
למרות התיקון בחוק, החברות ממשיכות לדרוש תשלום אחד ומיידי על המכשיר מלקוחות קיימים שמבקשים להתנתק. לכאורה, החוק לצידן, משום שבעניין המכשיר הוא מתייחס רק ללקוחות חדשים. משרד התקשורת: "פלאפון ומירס הבינו את החוק, סלקום ופרטנר לא. נטפל בבעיה, כולם ישלמו בתשלומים"
משרד התקשורת הקל על ההתנתקות בכך שהפחית מאוד את קנסות היציאה? נראה שהשמחה ללקוחות הקיימים היתה מוקדמת מדי.
סלקום ופרטנר החליטו להמשיך ולגבות תשלום אחד ומיידי מלקוחות קיימים המבקשים להתנתק, והן מסרבות לפרוס את יתרת התשלום לתשלומים. זאת למרות שלפי משרד התקשורת, התיקון בחוק ההסדרים קובע שאסור לחברות להמשיך בנוהג הזה.
סלקום ופרטנר טוענות כי הן לא פועלות בניגוד לחוק. ויש משהו בדבריהן: נראה שהן הבחינו במה שנראה לכאורה כפירצה בחוק: האיסור על תשלום מיידי על המכשיר (51 (ב)), מובא רק בחלק המתייחס ללקוחות חדשים שהצטרפו לחברות אחרי 1 בינואר 2011, אבל למראית עין, נראה שהחוק שותק בעניין זה לגבי לקוחות קיימים.
בסלקום ובפרטנר, קפצו על מה שנראה כמו לקוּנה בחוק, כמוצאי שלל רב, ולקוחות קיימים המבקשים להתנתק בימים אלה, נדרשים לשלם מייד את יתרת התשלום על המכשיר. מי שמבקש פריסת תשלומים - נענה בשלילה. כמובן, שרובם ככולם של המתנתקים כרגע, הם לקוחות ותיקים, שהבקשה לתשלום אחד בלבד מהווה חסם יציאה עבורם.
משרד התקשורת: נטפל בסלקום ופרטנר
במשרד התקשורת אמרו ל-ynet חד וחלק: סלקום ואורנג' פועלות בניגוד לרוח החוק. מדובר בפרשנות שמנוגדת לכוונת המחוקק, והדבר יובהר לצמד החברות.
במשרד בהחלט התכוונו שהפריסה לתשלומים על ציוד הקצה תוחל גם על לקוחות קיימים, שהצטרפו לחברות לפני 1 בינואר 2011. עדות לכך ניתן לראות בבירור בהודעה שפורסמה ועדיין נמצאת באתר המשרד, בה נאמר: "...החברות תחוייבנה לאפשר למנוי שביקש לעזוב א
ת החברה, לפרוע את התשלומים שנותרו לו באמצעות עסקת אשראי בתשלומים (פריסה) ולא בדרך של פירעון מיידי, כפי שהן נוהגות כיום, פרקטיקה המהוה חסם מעבר משמעותי בין החברות".
מנסחי התיקון שכחו או נמנעו מלציין במפורש בתיקון, שעניין התשלומים חל גם על לקוחות קיימים, משום שמרב הפוקוס היה על הפחתת הקנסות רטרואקטיבית, באופן תקדימי. אולם כוונתם היתה לכלול גם את אלה וגם את אלה, ועל כן היא שונה מהפרשנות של סלקום ופרטנר.
לעומת סלקום ופרטנר, פלאפון ומירס הבינו את רוח התיקון, והן כן פורסות את התשלומים על המכשיר הסלולרי גם ללקוחות קיימים שמבקשים להתנתק.
ממשרד התקשורת נמסר ל-ynet: "מפתיע שהחברות פרטנר וסלקום בוחרות להתייחס לחוק בצורה שונה מאשר זו שאליה התכוון המחוקק, שהוא האופן שבו נוהגות החברות פלאפון ומירס, שמאפשרות ללקוח להמשיך לשלם את יתרת התשלומים עבור המכשיר עד לסיומם.
"אנו מודעים לבעיה ומטפלים בה, כך שגם הלקוחות הקיימים בכל החברות, כמו הלקוחות החדשים, יוכלו להמשיך לשלם את מחירו של המכשיר בתשלומים ולא בתשלום מיידי אחד כפי שדורשות החברות פרטנר וסלקום.
"משרד התקשורת עושה וימשיך לעשות כל שבאפשרותו על מנת להסיר כל חסם שעלול לפגוע בתחרות ולמנוע מהצרכן מעבר חופשי מחברה אחת לאחרת".
הלקוחות הופתעו לגלות: התשלום - במכה אחת
לא ברור אם החברות זיהו את החסר הזה בחוק כבר כשאושר, או ימים ספורים טרם כניסת התיקון לתוקף. סוכן של פרטנר סיפר ל-ynet: "למרות שבחברה התכוננו לפרוס את התשלומים על המכשיר גם ללקוחות ותיקים, יומיים לפני 1 בפברואר, ניתנה הוראה שלא לפרוס את התשלום על המכשיר ללקוחות קיימים שמבקשים להתנתק לאור התיקון. הורו לנו במפורש לגבות את יתרת התשלומים עבור המכשיר בתשלום אחד.
"גם בסלקום נוהגים כך. אני יודע זאת מפני שלקוחות שרוצים לעבור מסלקום לאורנג', סיפרו לי שהם נדרשים על-ידי סלקום לשלם על המכשירים בפירעון מיידי ולא בתשלומים".
כך או כך, הלקוחות גילו זאת רק כשכבר ביקשו להתנתק. לקוחה ברשת אורנג' כתבה ל-ynet "ביקרתי היום במרכז שירות של אורנג', וביקשתי לדעת כמה אשלם על התנתקות, לאור התיקון בחוק. הם אמרו לי שאם אעבור לסלקום, אשלם על המכשיר שלי את כל הסכום בתשלום אחד, למרות שנשארו לי 16 תשלומים".
גם גבי, לקוח אחר ברשת אורנג' גילה את אי פריסת התשלומים במפתיע. "לפני יומים עברתי מאורנג' לפלאפון אחרי שביטלו את הקנסות", כתב. "נותרו לי עשרה תשלומים של 70 שקל, ואורנג' הודיעו לי שהם מורידים את התשלום במכה אחת אבל קראתי שלפי החוק החדש, אני אמור להמשיך ולשלם את התשלומים כל חודש".
תגובות החברות
פרטנר מסרו בתגובה: "כנדרש בחוק, לקוח שרכש ציוד קצה אחרי 1 בינואר 2011, ומבקש לסיים את התקשרותו יחויב על יתרת התשלומים עבור ציוד הקצה בפריסה לתשלומים. לקוח אשר רכש ציוד קצה לפני 1 בינואר, ומבקש לסיים את התקשרותו יחויב ביתרת התשלומים עבור ציוד הקצה בתשלום אחד".
מסלקום נמסר בתגובה: "החברה פועלת על פי חוק התקשורת, כפי שנקבע במסגרת חוק ההסדרים ומאפשרת ללקוחות שרכשו מכשירי קצה החל מ-1 בינואר 2011 פרעון בתשלומים".
פלאפון מסרו בתגובה: "אנחנו אכן מאפשרים פריסת תשלומים גם ללקוחות קיימים".
ממירס נמסר בתגובה: "חברת מירס תקשורת פועלת על פי ההוראות המחייבות לגבי הפחתת דמי היציאה הן כלפי הלקוחות העסקיים והן כלפי הלקוחות הפרטיים. החברה דוגלת בהוגנות ובשקיפות ומאפשרת ללקוחותיה המבקשים להתנתק לפרוס את התשלום עבור המכשיר".