החומה במרחק נגיעה: מגעים לטיסה ישירה מסין
משרד התיירות מנהל מגעים עם חברת התעופה הסינית "חינאן" על התחלת הפעלת טיסות סדירות לישראל. גם "אייר אינדיה" בדרך לארץ. פורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
התחרות בטיסות לסין ולהודו מתרחבת: משרד התיירות מנהל מגעים עם חברת התעופה הסינית "חינאן" על התחלת הפעלת טיסות לישראל. בנוסף, גם חברת התעופה "אייר אינדיה" בוחנת בימים אלה הפעלת קו טיסות לישראל.
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, אמר אתמול כי המגעים עם חינאן החלו לאור הצורך בתוספת משמעותית של מושבים בין סין לישראל, לאחר שממשלת סין בחרה בישראל כיעד תיירות מועדף. "אל-על הוסיפה עוד טיסה לסין ואנחנו מבקשים שהיא תוסיף עוד שתי טיסות בשבוע, אבל היא אינה יכולה לעשות זאת וגם רוצה לשמר בלעדיות על הקו, כלומר לשמור על מחירים גבוהים. מה שקורה בפועל זה שקבוצות רבות של תיירים מסין נאלצות לבטל ביקורים בישראל משום שאין מקומות במטוסים," אמר בר ניר. לדבריו, לטווח ארוך זוהי מדיניות שגויה, מפני שתיירים יעדיפו יעדים אחרים וישראל תפסיד אותם.
חברת חינאן הוקמה בשנת 1993 והיא נחשבת לחברת התעופה הצומחת ביותר בעולם. החברה מפעילה טיסות ל-500 עדים בסין ועוד 90 ערים ברחבי העולם, עם מטוסים מתקדמים של בואינג ואיירבוס. לחברה הסינית צי של 108 מטוסים ועוד 31 בהזמנה, בהם 8 מטוסי בואינג 787.
לדברי בר ניר, אייר אינדיה בוחנת ברצינות כניסה לישראל נוכח הגידול בתיירות בין שתי המדינות. "אנחנו משתתפים השנה לראשונה ביריד תיירות בהודו, והנתונים שלנו הם על גידול משמעותי בביקושים - שאין להם כרגע פתרון. חברת אייר אינדיה עושה את הבדיקות שלה ומנהלת איתנו מגעים בנושא. הכל שאלה של יכולת שלהם להקצות מטוסים לקו בין הודו לישראל", אמר.
רבים נוהגים לטוס להודו דרך עמאן
בשנה שעברה הגיעו מהודו כ-40 אלף תיירים, גידול של 74% בהשוואה לשנת 2009. גם מסין ומהונג קונג חל גידול דומה והגיעו כ-22 אלף תיירים. בין ישראל לסין ולהודו מופעלות טיסות ישירות רק על ידי חברת אל-על, מה שהופך אותה בעצם למונופול על שני קווים אלה.
עם זאת, ישראלים רבים נוהגים לצאת הן לסין והן להודו באמצעות טיסות המשך. כך, למשל, רבים טסים להודו דרך עמאן בחברת התעופה רויאל ג'ורדניאן, או לסין באמצעות חברת התעופה קוריאן איירליינס ובאמצעות חברות תעופה אחרות כמו אוזבקיסטאן איירליינס. מנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי, אמר השבוע ביריד התיירות IMTM בתל-אביב כי החברה מנהלת מגעים עם חברת צ'יינה איירליינס לחתימה על הסכם "קוד שייר".
מנכ"ל משרד התיירות מתח אתמול ביקורת על מלונאי אילת שמגבילים את מספר התיירים שיכולים להגיע לעיר הדרומית. "זה יהיה אבסורד אם מטוסים מרוסיה או מכל מקום אחר ינחתו באילת והתיירים שעליהם יעברו באוטובוסים לעקבה או לטאבה", אמר.