שתף קטע נבחר

צילום: MCT

יש חיים מחוץ לאקדמיה

"רוקי" במקום "נהג מונית"? אוסקר ל"שייקספיר מאוהב"? ואיך לעזאזל "האזרח קיין" לא זכה? רגע לפני טקס האוסקר, חזרנו לבחירות התמוהות ביותר של חברי האקדמיה לקולנוע

רק הזמן קובע אם סרט מחזיק מעמד והופך לקלאסיקה, או נעלם בתהום הנשייה - אוסקר או לא אוסקר. לפעמים הסרט שזכה כסרט הטוב ביותר נשכח מלב במרוצת השנים, והסרט שנזנח זכה לעדנה מחודשת. קבלו מדגם מייצג מהשנים בהן נכנס שד קולנועי בחברי האקדמיה, וגרם להם לבחור בסרט הלא נכון.

 

1942

זכה: "How Green Was My Valley", הפסיד: "האזרח קיין"

אין כוונה להמעיט בכבודו של ג'ון פורד, שסרטו מאותה שנה זכה כסרט הטוב ביותר. יכול מאוד להיות שלא היו נשמעות כל קובלנות בעניין בחירתו, אלמלא המתחרה שהפסיד לו היה לנקודת ציון כל כך מרכזית בתולדות הקולנוע. "האזרח קיין" של אורסון וולס אמנם זכה בפרס על התסריט הטוב ביותר באותה שנה, אבל משאל פשוט (לאו דווקא בין סטודנטים לקולנוע) יגלה שגם היום, זהו הסרט הזכור מבין השניים.

 

הטריילר של "How Green Was My Valley"

 

"האזרח קיין" הוא אחד מהסרטים הנדירים שצפייה בהם גם כיום יכולה להיות מהנה, ושנלמד בבתי ספר לקולנוע מבלי לעורר פיהוק כמו סרטים אחרים מאותה תקופה. אזכורים לו קיימים עד היום בתרבות פופולארית, כולל בפרק של הסופרנוז ובספר "הרפתקאותיהם המופלאות של קוואליר וקליי" אם לציין רק שניים. די ברור שהוא היה ראוי יותר לקבלת הפרס.

 

1953

זכה: "The Greastest Show On Earth", הפסידו: "בצהרי היום" ו"שיר אשיר בגשם"

שני סרטים באים לקטרג נגד האוסקר לסרטו של ססיל בי. דמיל במקרה הזה. שוב, מדובר בבמאי גדול ומוערך, אבל אם מעמידים את סרט הקרקסים שלו שזכה, מול "בצהריי היום" ו"שיר אשיר בגשם", אפשר רק להיאנח. ז'אנר המערבון והמיוזיקל מהדהדים בקולנוע עד היום, בעוד ז'אנר על סרטי קרקסים לא תפס מעולם באותה עוצמה, אם בכלל.

 

הטריילר של "The Greastest Show On Earth"

 

גרי קופר כן זכה באוסקר על משחקו כשריף שאף אחד לא רוצה לעזור לו מול הנבלים שבאים לחרב את עיירתו השקטה, אבל בו זמנית גם גזל את פרס פס הקול מ"שיר אשיר בגשם". "בצהרי היום" זכה גם בפרס השיר הטוב ביותר באותה שנה, עוול נוסף שנעשה ל"שיר אשיר בגשם" שלא היה מועמד לא לפרס הסרט, השחקן או השיר. ובכל זאת, שיר הנושא מתנגן שוב ושוב ברדיו כשנהיה קצת רטוב בחוץ.

 

1964

זכה: "טום ג'ונס", לא היה מועמד: "הציפורים"

הסרט בבימויו של טוני ריצ'רדסון הוא עיבוד חמוד, אך לא מדהים עד כדי אוסקר, לספרו הקלאסי והשנון של הנרי פילדינג. עיבודים לרומנים לא חסרים, אבל מה שהיצ'קוק עשה באותה שנה לסיפור של דפנה דו מוריה, משאיר את כל היתר מאחור.

 

הטריילר של "טום ג'ונס"

 

הסרט שגרם לדורות שלמים לא לבטוח בשום יצור מכונף היה מועמד רק על אפקטים מיוחדים (כלומר, בובות של ציפורים). היצ'קוק אגב, לא זכה באוסקר על בימוי מעולם.

 

1977

זכה: "רוקי", הפסיד: "נהג מונית"

נכון, הרבה אנשים אוהבים את "רוקי", ולשמוע את סילבסטר סטאלון צועק "אדריאן!!!", כשעוד הבינו מה הוא אומר, נכנסו לפנתיאון הקלאסיקה הקולנועית. אבל מצד שני, לו היתה נערכת בדיקה כמותית של הציטוט הנפוץ ביותר מתוך סרטים מאותה שנה, יש סיכוי טוב ש"Are You Talking to Me?" של רוברט דה נירו לוקח, ובענק.

 

דה נירו מדבר אליכם ב"נהג מונית"

 

אפשר להסכים שזה עניין של טעם: יש את אלו שיעדיפו את סטאלון מנופח שרירים ופנים, ויש את אלו שרוצים דווקא את דה נירו עם ראש חצי מגולח ואקדחים שלופים. ועדיין, קשה להבין איך "נהג מונית" לא גרף אפילו אוסקר אחד מהחמישה להם היה מועמד, לא על סרט ולא על הבימוי, שהגיע לסקורסזה יותר מתמיד כאן.

 

מריצים לאחור לקראת האוסקר:

 

1981

זכה: "אנשים פשוטים", לא היו מועמדים: "הניצוץ" ו"האמפריה מכה שנית"

הדרמה המשפחתית קורעת הלב בבימויו של רוברט רדפורד כנראה לא זכורה לרבים מאיתנו היום. "השור הזועם" שהפסיד לה בטקס באותה שנה דווקא כן. הוא אכן הביא לדה נירו שעלה במשקל במיוחד בשביל התפקיד את האוסקר, אבל סקורסזה שוב נשאר בחוץ.  

 

הטריילר של "אנשים פשוטים"

 

עוד שני סרטים נוספים שכלל לא היו מועמדים באותה שנה גם הם גוררים הרמת גבה בראי הזמן: "הניצוץ" מעורר האימה של סטנלי קובריק, ו"האמפריה מכה שנית" של ג'ורג' לוקאס. "הניצוץ" אפילו היה מועמד לשני פרסי ראזי באותה שנה, אחד לשלי דובאל ואחד לקובריק.

 

הטריילר של "האימפריה מכה שנית". לוקאס מצפצף על האוסקר

 

"האמפריה מכה שנית" הוא לא בהכרח הסרט הטוב ביותר בטרילוגיה, אבל אחרי ש"מלחמת הכוכבים" הפסיד את האוסקר לסרט הטוב ביותר ל"הרומן שלי עם אנני" הראוי ב-1978, קצת מאכזב שהסרט השני (או החמישי, תלוי איך מסתכלים על זה) הסתפק בפרס על סאונד ואפקטים מיוחדים, ולא היה מועמד כלל לפרס הסרט הטוב.

 

1983

זכה: "גאנדי", הפסיד: "אי.טי"

האמת, כשחושבים על זה - יש הרבה מן המשותף לגנדי ואי.טי. שניהם סוג של חיזרים - סימפטים. אבל התשובה מי זכור יותר מגיעה כשעונים על השאלה הבאה: את הפוסטר של מי דוסון לירי תלה על הקיר בחדר שלו ב"דוסון קריק"?

 

הטריילר של "גאנדי"

 

כנראה שרובנו מעדיפים לזכור את החיזר החמוד והמוזר של שפילברג, מאשר את הסרט זוכה שמונת האוסקרים עם בן קינגסלי בתור המנהיג ההודי. קל קצת להתבלבל, שניהם קצת מצומקים ופניהם לשלום, אבל בכל זאת, אופניים מעופפים זה הרבה יותר מגניב. "אי.טי" הסתפק באותה שנה בפרסי אוסקר על אפקטים וסאונד.

 

1991

זכה: "רוקד עם זאבים", הפסיד: "החבר'ה הטובים"

הדבר הכי טוב שיצא לעולם מהאפוס בבימויו וכיכובו של קווין קוסטנר הוא השם הישראלי לפרודיה "לרקוד עם טייסים" ("Hot Shots" במקור),עם צ'רלי שין, בימים בהם היה קצת יותר פיכח. באותה שנה התמודד נגדו והפסיד "החבר'ה הטובים".

 

הטריילר של "רוקד עם זאבים" 

 

בעוד קוסטנר גרף את פרס הבימוי חוץ משבעת הפרסים הנוספים בהם זכה הסרט, רק ג'ו פשי זכה באוסקר על תפקיד משנה ב"החבר'ה הטובים". סקורסזה, שהיה מועמד גם הפעם לפרס הבימוי, שוב נותר בחוץ, יחד עם חברו פרנסיס פורד קופולה שלא זכה על הסרט השלישי בטרילוגיית "הסנדק".

 

1996

זכה: "לב אמיץ", לא היו מועמדים: "החשוד המיידי" ו"שבעה חטאים"

עוד מוקדם לדעת אם "שבעה חטאים" של דיוויד פינצ'ר או "החשוד המיידי" המשובח של בריאן סינגר יעמדו במבחן הזמן. שניהם סרטים טובים, במיוחד בזכות קווין ספייסי שכן גרף את הפרס על תפקיד משנה על "החשוד המיידי".

 

הטריילר של "לב אמיץ" 

 

הסרט לקח גם את האוסקר על תסריט מקורי, אבל גיבסון זכור כמנצח הגדול של אותו ערב. מה שבטוח הוא, שבקצב הזה, כל מה שיזכרו ממל גיבסון לא יהיה סצנת חשיפת העכוזים ההמונית בסרטו הנ"ל, אלא רק את הקללות שהשמיע באוזניי גרושתו.

 

1999

זכה: "שייקספיר מאוהב", הפסידו: "כל היתר" 

אולי מתוך איזה שגעון של באג 2000 כזה או אחר, ב-1999 הביסה קומדיה רומנטית דביקה ודי זניחה שלושה סרטים שקורצו מחומרי אוסקר ראויים. "החיים יפים" זכה בפרס על משחק לרוברטו בניני, מוזיקה והסרט הזר, "להציל את טוראי ריאן" זכה בין היתר בפרס על בימוי (שפילברג), ו"הקו האדום הדק" של טרנס מאליק לא זכה בשום פסלון.

 

הטריילר של "שייקספיר מאוהב"

 

שלושתם מסתמנים כזכירים וטובים יותר מהסרט הזוכה של אותה שנה, שלא לדבר על שני סרטים שנותרו מחוץ לתחרות כמעט כליל: "המופע של טרומן" בבימויו של פיטר וויר אמר את כל מה שעוד לא חשבנו על תוכניות ריאליטי, ולא זכה בשום פרס. ו"ביג ליבובסקי" של האחים כהן החזיר לחיים קולנועיים את ג'ף ברידג'ס, והפך לקאלט של ממש.

 

2006

זכה: "התרסקות", הפסיד: "הר ברוקבק"

"הר ברוקבק" לקח את פרס הבמאי הטוב ביותר (אנג לי) והתסריט המעובד, אבל דווקא "התרסקות" המפוזר והצדקני של פול האגיס גרף את פרס הסרט הטוב ביותר.

 

הטריילר של "התרסקות"

 

את התשובה מי מהשניים ישרוד נדע רק עוד כמה שנים, אבל אם צריך היה להמר, קאובואיז הומואים שאחד מהם הוא הית' לדג'ר שמת בטרם עת, איכשהו נשמע יותר טוב מהקולאז' הקולנועי המעייף של "התרסקות".  

 

"איך לא אמרתם כלום על טיטאניק?!" טקבקו לנו אלו סרטים נוספים זכו שלא בצדק לדעתכם  

 

הצטרפו לפייסבוק של ynet וקבלו עדכונים חמים וסרטונים בלעדיים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אפשר להצליח גם בלעדיו. פסלון האוסקר
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים