2010: פרטנר הכי מכניסה, סלקום הכי רווחית
התקלה בדצמבר הפחיתה 66 מיליון שקל מהכנסות סלקום ב־2010, ופרטנר זכתה בבכורה, על חשבון סלקום שעקפה את יריבתה הכתומה במדד הרווחיות. הרווח הנקי המצרפי של שלוש חברות הסלולר הגדולות - 3.6 מיליארד שקל
התקלה החמורה שחוותה סלקום בתחילת דצמבר מתבטאת אמנם בהפחתה של 66 מיליון שקל מהכנסותיה לרבעון הרביעי ול־2010 כולה, אך היא לא מנעה מהחברה להציג עוד שנת שיא. הרווח הנקי של החברה הגיע ב־2010 לכמעט 1.3 מיליארד שקל, ובהתאם למסורת היא תחלק בחודש מאי דיבידנד רבעוני של 303 מיליון שקל, המהווה 95% מרווחיה ברבעון הרביעי.
- סלקום: הרווח ב-2010 עלה ב-9% ל-1.3 מיליארד
- הרווח של פרטנר ב-2010 - 1.24 מיליארד שקל
- הכנסות פלאפון ב-2010 הסתכמו בכ-5.732 מיליארד
אך לא הכל ורוד. ברבעון הרביעי גייסה החברה רק 18 אלף מנויים חדשים, לעומת 27 אלף בפרטנר ו־32 אלף בפלאפון, וההכנסה הממוצעת למנוי ירדה ברבעון הרביעי ל־144 שקל, לעומת 146 שקל ברבעון הקודם - אף שהרבעון הרביעי הכיל יותר ימי עבודה. ב־2010 גייסה סלקום כ־102 אלף מנויים נטו, פחות מפרטנר (118 אלף) ויותר מפלאפון (91 אלף).
הכנסות במיליוני שקלים | רווח נקי במיליוני שקלים | מנויים במיליונים | דקות שיחה למנוי בחודש ממוצע | נטישת מנויים שיעור שנתי | |
פרטנר | 6,674 | 1,243 | 3.16 | 366 | 21.40% |
סלקום | 6,662 | 1,291 | 3.394 | 335 | 20.50% |
פלאפון | 5,732 | 1,033 | 2.857 | 349 | 15.30% |
פלאפון ממשיכה ליהנות מפירות ההשקעה ברשת החדשה, תוך שהיא מגדילה את ההכנסות והרווח בשיעור גבוה יותר ממתחרותיה, אך גם סלקום ופרטנר הציגו ביצועים גבוהים יותר באופן אבסולוטי. נתחי השוק של שלוש חברות הסלולר לא השתנו, עובדה שבוודאי תשמש כנשק נוסף בארסנל של משרד התקשורת בנסיונותיו להרחיב את התחרות בשוק.
לצד תוצאות הרבעון והשנה כולה, סלקום הציגה אתמול גם גרסה "מתואמת" של תוצאותיה, שלא כללה את שני האירועים החד־פעמיים שחוותה ברבעון הרביעי - התקלה, שכאמור הפחיתה 66 מיליון שקל מהכנסותיה בגין עלות הפיצוי ללקוחות, וביטול הפרשה בסך 15 מיליון שקל לאור זכיית החברה, יחד עם פלאפון ופרטנר, בתביעה כנגד משרד התקשורת בגין חיוב יתר של אגרות תדרים. בנטרול השפעות אלו, היתה סלקום מציגה תוספת של 51 מיליון שקל לרווח התפעולי ו־29 מיליון שקל לרווח הנקי.
אלמלא התקלה והשלכותיה הפיננסיות, היתה סלקום מציגה את ההכנסות הגבוהות ביותר בענף גם השנה. במדדי הרווחיות מצליחה עדיין סלקום לעקוף את יריבתה הכתומה, למרות שההכנסה הממוצעת החודשית למנוי בפרטנר גבוהה ב־4 שקלים מזו של סלקום.
סלקום לא סיפקה תחזית לביצועיה ב־2011, אך ציינה שוב כי להפחתת דמי הקישוריות, שנכנסה לתוקפה בתחילת השנה, תהיה השפעה לרעה על רווחיה. בחברה, כמו בקרב מתחרותיה, צופים בגידול בכמות המנויים המנצלים את הפחתת קנסות היציאה החל ב־1 בפברואר ומהגרים בין החברות, וצופים כי אחוז הנטישה בקרב כל החברות יעלה בטווח הקצר.
גורמים בסביבתו של מנכ"ל סלקום עמוס שפירא, דחו אתמול את ההערכות כי ההודעה על מיזוג אפשרי עם נטוויז'ן יאיץ את פרישתו מכס המנכ"ל. "לא העובדה שעמוס נמצא בחברה כבר שש שנים ולא המיזוג הצפוי עם נטוויז'ן מסמנים שינוי בהתנהלות שלו. גם בישיבות הדירקטוריון הוא מצהיר שיש לו מרץ ואנרגיה לעבור עוד הרבה שנים בסלקום. ספקולציות תמיד יהיו, אבל נכון לעכשיו אין לו תוכניות ללכת לשום מקום אחר".
עלות העסקתו של שפירא עמדה ב־2010 על 2.34 מיליון שקל (195 אלף שקל לחודש), והוא זכאי לבונוס של 3.6 מיליון שקל שישולם לו במהלך החודש הנוכחי. בסך הכל יקבל שפירא בגין 2010 כ־5.94 מיליון שקל. לשפירא כ־54.6 אלף מניות של סלקום.