שתף קטע נבחר

הסכם פשרה בייצוגית נגד סלקום, פרטנר ופופיק

בניגוד לעמדת היועמ"ש, לקוחות סלקום ופרטנר שהוטרדו בהודעות SMS מאתר ההיכרויות פופיק, יקבלו זיכוי של שקלים בודדים עד עשרות שקלים, בלי ריבית ובלי פיצוי. את סכום ההשבה המלא, 5.5 מיליון שקל, ישלמו חברות סליקת התוכן

בית המשפט המחוזי בת"א אישר את הסדר הפשרה בתביעה הייצוגית נגד סלקום, פרטנר, אתר ההיכרויות פופיק וחברות סליקת התוכן טלכלל וסלקט. ההסדר נחתם בין החברות, לבין שלושה תובעים, שייצגו קבוצה שנפגעה מהודעות SMS שנשלחו אליה בשם אתר ההיכרויות.

 

 

לפי הסכם הפשרה, כל לקוחות סלקום ופרטנר שחויבו בגין הודעות SMS מאתר פופיק יקבלו את כספם חזרה - ולא יותר מכך.  פרטנר וסלקום אמנם ישלמו הוצאות משפט ופרסום, אך באופן ישיר הן לא ישלמו אגורה ללקוחותיהן. טלכלל וסלקט ישאו בעלות המלאה של הסכם הפשרה, כשפרטנר וסלקום ערבות להשבת הכספים. אתר ההיכרויות פופיק לא היה חלק מהסכם הפשרה, משום שהוא לא פועל עוד.

 

לכאורה, נראה שהסכם הפשרה לא מיטיב עם הצרכנים. התובעים הייצוגיים דרשו שהחברות ישלמו לכלל הנפגעים 36 מיליון שקל, אך הסכם הפשרה, שאושר אחרי 5 שנות התדיינות, עומד על 5 מיליון ו-500 אלף שקל בלבד.

 

זה אומר שכל לקוח שהוטרד בהודעות SMS, יקבל השבה מלאה של הסכום ששילם בגין מסרונים שקיבל מאתר ההיכרויות של פופיק, כולל מע"מ ובצירוף הפרשי הצמדה אולם ללא ריבית. שימו לב, מדובר בהחזר כספי של בין שקלים בודדים לעשרות שקלים בלבד.

 

לעומת זאת, כל אחד משלושת התובעים יקבל פיצוי בסך 82,500 שקל, ועורכי הדין של התובעים יקבלו 770 אלף שקל (לא כולל מע"מ). 

 

היועץ המשפטי לממשלה: "הסכם הפשרה אינו הוגן"

ההסכם הזה אושר על-ידי השופטת ענת ברון בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה. היועמ"ש קבע שהפיצוי שמוצע לצרכנים חברי הקבוצה הוא חלקי ופגום, משום שלפי ההסכם, מדובר בהשבת כסף על הודעות ה-SMS (חמישה שקלים למסרון), ללא ריבית ובלי פיצוי על עוגמת נפש.

 

היועמ"ש חשב שהסדר זה אינו הוגן, ואף חוטא לתכליות חוק תובענויות ייצוגיות ובהן הרתעה מפני הפרת הדין ומתן סעד הולם לנפגעים ממנה. לכן הוא קבע שעל בית המשפט לנהל את המשפט עד סופו ולא לקבל את הסכם הפשרה.

 

אולם השופטת העדיפה לסגור את התיק בהסכם פשרה, משום ש: "במסגרת הסדר הפשרה, נדרשות ספקיות התוכן, והחברות הסלולריות לשאת בעלויות נוספות שיש בהן כדי לקדם הרתעה מפני הפרת הדין, ובהן גמול לתובעים ושכר טרחה לבאי כוחן, עלויות פרסום הודעות לציבור, ושכר הבודק. יש להניח שגם בפרסום השלילי באישור הסדר פשרה בתובענות ייצוגיות, יש משום גורם מרתיע מפני הפרת דין". עוד כתבה כי "הסדר הפשרה יביא לניהול יעיל, הוגן וממצה של התובענות הייצוגיות".

 

השבת הכספים תיעשה דרך חשבון הסלולר

השופטת אף קבעה כי השבת הכספים תיעשה באמצעות החברות הסלולריות והן אף יהיו ערבות לביצועה ולהשלמתה. התמורה תושב בין אם הלקוח הצטרף לאתר ההיכרויות מרצונו, ובין אם צורף אליו שלא מרצונו.

 

חברות הסלולר כבר קבעו מנגנון להשבת הכספים, לפיו כספי ההשבה ייזקפו לזכות קו הטלפון, באמצעות זיכוי. אם מדובר בלקוח פריפייד, המשלם מראש על זמן אוויר מוגבל ומוגדר, ההשבה תהיה בדרך של הגדלת היתרה הכספית לניצול. 

 

אם מדובר בלקוח שכבר אינו לקוח של פרטנר וסלקום, על הלקוח לפנות לחברות תוך 45 יום ולהוכיח להן כי היה בעלים בקו טלפון שאליו נשלחו מסרונים מאתר האינטרנט של פופיק. או אז כספי ההשבה יימסרו לו בהמחאה שתישלח לביתו. אם תיוותר מהסכום יתרה כספית שלא תידרש על-ידי חברי הקבוצה, היא תשמש למטרה ציבורית.

  

ספקיות התוכן מתבקשות להשיב ללקוחות את הסכומים תוך 120 יום מהמועד שייקבע. תוך 150 יום יתבקשו להוכיח שעשו כן, לבית המשפט. 

 

איך תדעו אם מגיע לכם כסף? הודעה על השבת הכספים תימסר לחברי הקבוצה בדף החשבון החודשי, או בהודעת SMS שיישלחו ספקיות התוכן. על ספקיות התוכן לפתוח תיבות קוליות ותיבות דואר, שאליהן ניתן יהיה לפנות בשיחת חינם או בדואר רשום לצורך קבלת ההשבה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
היועץ המשפטי לממשלה: הסכם הפשרה לא מרתיע
צילום: Index Open
מומלצים