שתף קטע נבחר

מחדל התדלוק בנתב"ג: האם ניתן לתבוע?

עו"ד אסף פוזנר, מומחה לתביעות נזיקין, טוען כי גם אם לא תתברר הסיבה לתקלה בנתב"ג, יוכלו נוסעים שנפגעו כתוצאה מהעיכוב בטיסות לתבוע את חברות התעופה. הפיצויים הצפויים: 3,000 עד 5,000 שקל לנוסע. עו"ד נרי ירקוני, מומחה לתעופה: ברגע שיש נזק ויש התרשלות - יש תביעה

גם אם לא תתברר הסיבה לתקלה בנתב"ג, יוכלו נוסעים שנפגעו כתוצאה מהעיכוב בטיסות לתבוע את חברות התעופה - כך אומר עו"ד אסף פוזנר, מומחה לתביעות נזיקין ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי ושות'. לדבריו, סכומי הפיצוי שיוכלו לקבל נוסעים שנפגעו נעים בין 3,000 ל־5,000 שקל, כאשר במקרים חריגים הפיצוי יגיע ל־10,000 שקל.

 

משבר הדלק, כותרות אחרונות 

 

"השאלה המעניינת היא מה חברות התעופה יכלו לעשות, ומה התשובה לכך במקרה שלא יודעים את הסיבה לתקלה. שהרי אם מדובר בכוח עליון ודאי שאין להן אחריות", אומר עו"ד פוזנר. הוא מסביר כי אם הסיבה לתקלה לא תהיה ברורה, הרי שבתי המשפט קבעו במקרים כאלה שחברות התעופה לא עשו כל מה שהן יכולות כדי למנוע את המצב, ולכן יהיה אפשר לתבוע אותן ולזכות.

 

לדבריו, "אם לא יידעו בעתיד מה הסיבה לתקלה, או יידעו שזו היתה יכולה להימנע מפעולה נכונה יותר של חברות התעופה - כמו השגחה על הדלק מפני החדרת חומרים - ותובעים יצליחו להוכיח שחברת התעופה לא עשתה הכל, חברות התעופה יפסידו".

 

מאבק משפטי נוסף בנושא זה יכול להיות בין חברות התעופה לבין בתי הזיקוק. "מדובר כאן באחריות מורכבת יותר של מי שאחראי לתקלה, או הרשלנות של בתי הזיקוק או הגוף שמוביל את הדלק. אז, חברות התעופה יתבעו את אותם גופים בגלל הנזקים, לדוגמה פגיעה במוניטין ופגיעה במטוסים", הוא אומר.

 

עו"ד נרי ירקוני, מומחה לתעופה, אומר כי "הנדבך הבעייתי יהיה אם יתגלה שמישהו ידע מזה ולא עשה כלום. אז כבר יהיה מדובר באספקט פלילי, וברגע שיש אספקט פלילי, התביעה האזרחית היא בעלת נפח רב יותר. התביעה תהיה נגד מי שיתרשל, אם התרשל. אולי אף אחד לא התרשל, אולי זה פורס מז'ור. יכול להיות שזה מעשה טרור בכלל, כרגע אי אפשר לדעת. אבל ברגע שיש נזק ויש התרשלות - יש תביעה".

 

המועצה לצרכנות: הנוסעים אינם צריכים לשאת בנזק

המועצה הישראלית לצרכנות קראה הבוקר (א') למשרדי התחבורה והתשתיות לנהל את בדיקותיהם לגבי הסיבות שהביאו ליצירת הדלק הסילוני הלקוי בנתב"ג ולשיבושי פעילות הטיסות בנמלי התעופה של ישראל, "בשקיפות".

 

"המועצה לצרכנות מצפה ממשרדי הממשלה השונים המנהלים חקירות בעניין, לנהל אותן בשקיפות, לפרסם את הממצאים לגבי אחריות כל אחד מהגורמים שמעורבים באספקת הדלק למטוסים בשדות התעופה בישראל, ובכך לעזור לצרכנים לקבל את המגיע להם בעקבות ביטולי הטיסות או העיכובים שנגרמו ביציאה מישראל".

 

עוד נמסר, כי "בשלב זה, בטרם הסתיימה החקירה, ולא נמצא האשם בנזק, וללא קשר למי שאחראי לנזק שנגרם, הצרכנים אינם אלה שצריכים לשאת בנזק שנגרם עקב עיכובי או ביטולי טיסות. המועצה מצפה מחברות התעופה אשר נאלצו לבטל טיסות, להשיב לצרכנים את הכספים בגין הטיסות שבוטלו, ללא דיחוי. יצוין כי ככל שיימצאו אחראים לזיהום בדלק, חברות התעופה יוכלו ככל הנראה להיפרע מהאחראים גם בגין הכספים שהשיבו לצרכנים, ולכן בשלב זה אין סיבה שלא ישיבו את כל עלות הכרטיסים, במקרה של ביטול טיסה".

 

בהכנת הכתבה השתתפו כתבי "כלכליסט" מארק שון ויסמין גיל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
נוסעים תקועים בנתב"ג
צילום: ירון ברנר
מומלצים