תיירים עצבניים: הרכב השכור חבוט - והשירות רע
הטור של איש שירות ההשכרה הצליח להקפיץ גולשים רבים, ששלחו אותו לבדוק את טיב השירות הירוד המוענק לישראלים המגיעים לביקור מולדת. "המושגים 'נקי' ו'שירות' הם לא ממש בני השוואה למה שרגילים מהעולם". ומה עמדתכם בנושא?
במסגרת המדור "ואיפה המגבת?" נתנו את הבמה לאיש שירות בחברת השכרת רכב בנתב"ג. עיקר הביקורת בטור שלו הופנתה לישראלים לשעבר, החוזרים לביקור מולדת, ומנצלים את ההזדמנות להשמיע את עמדתם "עליכם, הישראלים".
בין הנקודות שהעלה הכותב היו הניסיונות החוזרים לחמוק מתשלום מע"מ על שירות ההשכרה, הטענות על השירות הלקוי, המחירים ועלויות הדלק המופרזות. לצד זאת, הוא כתב שהנהג הישראלי המגיע לביקור מולדת נוהג להתמרמר על המכוניות הקטנות והקילומטרז' הגבוה שלהן – ועוד שלל נושאים כאובים.
מתגובות הגולשים לכתבה עולה כי לנותני השירות בתחום הזה בארץ יש עוד מה ללמוד.
אייל מארה"ב מחה נגד הגישה המזלזלת. "יש מעט מקומות בעולם בהם מקבלים פחות בעבור יותר מאשר בישראל. המכוניות תמיד עם דפיקות, המון קילומטרים, ומלוכלכות. וכן, השירות גרוע". אלון מקנדה העיד על עצמו שהוא חי כבר 11 שנים בחו"ל. "מי ששכר רכב בחו"ל יודע בדיוק מה זה רכב נקי ומהו שירות מקצועי", פתח. "בכל ביקור מולדת אני שוכר רכב, ולצערי המושגים 'נקי' ו'שירות' הם לא ממש בני השוואה למה שרגילים בחו"ל".
"לפני שנתיים שכרתי רכב מחברת השכרה בינלאומית גדולה, והרכב שקיבלתי היה פשוט הקש ששבר את גב הגמל. ביקשתי מהמנהל רכב חלופי, והוא לתדהמתי לא הבין מה אני מוצא לא נקי ברכב. שאלתי אותו איך הוא לא מתבייש להסתכל למישהו בעיניים ולהגיד שהרכב נקי", סיפר אלון – שלאחר עוד כמה ויכוחים קיבל את מבוקשו – רכב קצת פחות מלוכלך.
דודו מארה"ב טען כי בתודעת השירות –יש לישראלים הרבה למה ללמוד. "כמי שגר בחו"ל כבר עשור ומגיע לפחות שלוש פעמים ארצה בשנה, אני נדהם מעזות המצח ומהחוצפה של נותני השרות הישראלים".
הוא תיאר את תגובת מרכז השירות של חברת ההשכרה, כאשר התקשר וביקש סיוע עם תקר בגלגל המכונית. "תגובתה של נציגת השרות היתה גיחוך מזלזל", סיפר, "אכלת אותה! זו בעיה שלך ואתה צריך לתקן זאת בעצמך", שמע מעברו השני של הקו – והוסיף: "יתכן והיא צודקת, אך בשום מקום אחר בעולם לא היו מדברים אליך בצורה כזו".
"רק בישראל אנשים אוהבים להתלכלך על הלקוחות שלהם במקום לנסות להבין למה הם לא מצליחים להשיג לקוח מרוצה", כתב "לקוח לא פראייר" מוושינגטון. הוא ביקר כמה מהנקודות שהעלה נציג השכרת הרכב, וסיים: "הייתי מצפה מנציגי ההשכרה להבין את ההתמרמרות שאנחנו חשים על תשלום המע"מ, שמקפח אותנו אל מול תיירים אחרים, ואת ההלם שלנו כשאנחנו נתקלים במחירי הדלק. לי יוצא להיות הרבה באירופה אז אני פחות מתפלץ".
אוטו בלי מע"מ? בשביל זה יש בן זוג
בסוגיית תשלום המע"מ (שחל רק על בעלי אזרחות או דרכון ישראלי), סיפרה אחת הגולשות כיצד היא נוהגת: "אני מגיעה עם בעלי שאין לו דרכון ישראלי. הוא שוכר את הרכב בשמו, מוסיף אותי כנהגת נוספת. אני בכלל לא עומדת לידו כדי שלא יראו, רק נותנת לו את הרישיון הזר שלי, ולמרות השם הישראלי למהדרין שמופיע בו הם אף פעם לא שואלים שאלות".
גולש אחר, ישראלי לשעבר, סיפר על מה שארע כאשר הגיע לאחרונה לביקור משפחה קצר. "מהרגע שנכנסתי לרכב האיסוף (השאטל) לסניף ההשכרה נחרדתי מתודעת השירות הירודה. הנהג נסע בטירוף מוחלט, הרכב הריח מסיגריות, והנהג לא פסק לחקור אותי בשאלות אישיות – 'אז אתה נשוי עם ילדים שמה?', 'נו, מרוויחים טוב?', 'יש מצב שאתה יכול לסדר לי שם עבודה?' ועוד פניני חוכמה".
"בסניף ההשכרה היה בלגן מוחלט" הוא הוסיף, "הסניף היה מטונף! נציגי השירות מסתלבטים אחד עם השני.
אחד הנציגים אומר לאחר "בואנ'ה תיראה איזה כוסית זו שמגיעה". לאחר מכן, לטענתו, הוא קיבל רכב מלוכלך וחבוט. "מיותר לציין שאין דבר כזה באף מקום בעולם! כמי שביקר גם בכמה מקומות נידחים אני מוכרח לומר שמעולם לא נתקלתי בתודעת שירות כה ירודה, שירות גרוע להחריד, יחסי אנוש איומים ואי-הבנה טואלית של התפקיד".
אוהד אשכנזי סיפר על תלאותיו בתור מי שמגיע לביקור בארץ ושוכר רכב: "אני מגיע לדלפק ופתאום מודיעים לי שהמחיר מבצע בארבעים דולר ליום ליונדאי גטס לא בתוקף, ולכן מציעים לי שידרוג תמורת 40 דולר נוספים. בין לבין הנציג עונה לאשתו ההרה בנייד, והאחראית עליו או זו שהוא אחראי עליה מפריעה פעמיים עם טופס ושאלה. בסוף אתם מגבבים אליי איזו תודה שרומזת 'הנה עוד אחד שאוכל חינם שבטח נוסע על למבורגיני'".
מי מדרג את המכוניות?
ויש כמובן גם את שאלת ה"שידרוג" בדגמי המכוניות השכורות. איש שרות ההשכרה טען כי דרישה לשדרוג מגיעה במפגיע, למרות שזה שירות שכמו כל מתנה – מקבלים, ולא מבקשים. רונן טען מנגד כי "בישראל אתה מקבל מכוניות שמדורגות באופן לא ברור לחלוטין למי שרגיל לשכור רכב בארה"ב". הוא טען שבאופן אישי – הוא מעדיף אותן קטנות, אך "אני תמיד נדהם מחדש מדירוג המכוניות החצוף של חברות השכרת המכוניות בארץ".
הגולש "ישראלי" הפציר להפסיק עם התלונות והבכיינות בקרב נותני השירות - והצליף: "המוכרים והמשכירים, היחידים בעולם שכל הזמן מתלוננים על הלקוחות שלהם. בחרתם במקצוע של מתן שרות, אז תתנו שרות ותסתמו ת'פה". ניר מפ"ת השיב לו כי בגלל אנשים כמוהו שחושבים שמגיע להם הכל – היתר סובלים: "אנחנו מתלוננים ובגלל שכמותך השירות בארץ יהיה ברמה נמוכה. לא מגיע לך כלום".
שירות רע - בהפוך על הפוך
היה גם מי שהסכים עם דבריו של נציג השירות. חיזוק אחד הוא קיבל מעמית למקצוע, שחלק עליו רק בנושא חשיפת הפגיעות ברכב: "התיירים האירופים ממש לא רצים להראות לך את הנזקים. אף אחד לא מראה לך נזק בהתנדבות. עם זאת, הם פחות מתווכחים... וכשאנשים נחמדים, אתה בא לקראתם. כשבן אדם בא וישר צועק, זה מיד מעלה את רף ההגנה של נותן השירות, וגורם לו לעמוד מאחורי נהלי החברה - ולגבות מחיר מלא על הכל".
מנשה גור מכפ"ס הוסיף שלל תיאורים כוללניים אודות האופי הישראלי: "אנחנו מכוערים להחריד. חכמולוגים הבטוחים שכל העולם טיפשים. הטיפשים היחידים זה אנחנו. חיים על להיראות טוב ונראים יותר רע מרע".
"רוב הישראלים ממש לא כאלה. יודעים לומר תודה, להיות מנומסים ולא מחפשים תמיד את הקומבינה", כתב אחד הגולשים. "א-מ-מה, יש את התחושה שאם תתנהג יפה, יזהו בך את הלפלף שאפשר לדפוק. וכן, הרבה מאותם נותני שירותים בשדה התעופה, בצימרים והיכן לא, לא יעשו כלום למען הלקוח הישראלי ההגון. אבל כשמגיע הישראלי שמחולל מהומות, צועק ודופק , עושים הכל, רק שילך כבר. וככה למדנו שמה שלא הולך בכח, הולך בעוד יותר כח. וזה עובד".
מי צודק בוויכוח? ובאיזה שירות אתם נתקלתם? ספרו לנו בטוקבקים.
- אתם בעלי עסק או נותני שירותים מתחום התיירות? אם יש לכם מה לספר לנו על התייר הישראלי כיתבו לנו: tourism@y-i.co.il