"שפרו את 'עידן +' או החזירו את השידור האנלוגי"
עשרות לקוחות פונים לפורום "עידן פלוס" באתר הרשות השנייה בשל בעיות קליטה שונות בממיר הדיגיטלי. אך המענה בפורום, איטי ולוקה בחסר. ח"כ ליה שמטוב כתבה לשר התקשורת ולרשות: "הבטחתם קליטה טובה - תקיימו". הרשות השנייה: "מדיה חברתית לעיתים מזמינה התלהמות"
אזרחי ישראל יכולים לצפות חינם בשידורי הערוצים 2,11,33,99 ו-10 כבר קרוב לשנתיים באמצעות הממיר הדיגיטלי "עידן פלוס", אך התלונות על איכות הקליטה רבות, ומגיעות מתושבי אזורים שונים בארץ, כפי שניתן לראות בפורום עידן פלוס באתר הרשות השנייה .
ח"כ ליה שמטוב, הציצה ונפגעה. עכשיו היא דורשת משר התקשורת, משה כחלון, במכתב ששלחה: "להורות לגורמים הרלוונטיים להחזיר את השידור האנלוגי לקדמותו עד לפתרון הבעיה בשידורי 'עידן+' או לחילופין לעזור לעשרות אלפי התושבים שרכשו ממירים במאות שקלים ולא מצליחים ליהנות משידורי טלוויזיה באיכות סבירה, כפי שהובטח להם, לממן התחברות לצלחות לוויין פרטיות כדוגמת 'עמוס' או 'הוטברד' שפועלות בישראל כבר שנים רבות בהצלחה רבה".
השאלות נענות אחרי חמישה ימים
את הרקע למכתב אפשר לקרוא בפורום המדובר. מדי יום מתווספות שם תלונות, לצד שאלות רבות בעניינים טכניים. למרות שהממיר יתרחב בקרוב, לשידורי תחנות הרדיו, ולשידורים ב-HD, ולאחרונה אף אושרה הרחבתו בוועדת השרים לחקיקה ל-18 ערוצים, הצרכנים נתקלים בבעיות רבות. וכמו להוסיף חבורה על פצע, המענה בפורום, גם לשאלות וגם לתלונות – איטי מאוד, עד כדי כך שכשגולש אחד התלונן שטרונייו נותרה ללא מענה כתב לו אחד הגולשים בציניות "עברו רק 17 יום, מה הלחץ"?
הנה למשל, דבורה מגבעתיים שאלה ב-24 במאי: "יש ברשותנו ממיר דיגיטלי מזה קרוב לשנתיים. בחצי שנה האחורה ישנם שיבושי קליטה בלתי פוסקים באיזור גבעתיים.נעשה המון פניות ( עשרות ) לשירות הטכני שלכם, והבעיות לא נפתרו.
כמעט בכל ערב,בצורה עיקבית, התמונה נעלמת, ואנו נאלצים לכבות את הטלוויזיה. בימי השידור האנלוגי, האיכות הייתה פחות טובה, אך לפחות היה ניתן לקלוט כל הזמן".
היא נענתה רק ב-29 במאי: "לא ידוע לנו על בעיה בקליטת השידורים באזורך. בכדי שנוכל לבדוק את הנושא לעומק ולסייע לך באופן אישי, נודה באם תפני למוקד עידן+ ונציגי המוקד יעמדו לרשותך".
ב-11 במאי הגיעה פנייה מראש העין על בעיות קליטה, שלא נענתה עד עצם היום הזה. ביוני, השירות השתפר מעט: לילי מכפר סבא כתבה ב-5 ביוני: "מהיום שבו הפעלנו את הממיר שלנו ושבו החלו השידורים הדיגיטליים הקליטה אצלנו בכפר סבא משובשת כל יום וכמעט בכל תוכנית. או שאין לגמרי קליטה ומקבלים על המסך את הכיתוב 'אין אות' או שיש פיקסלים נחמדים ולא רואים כלום.
"היה אצלנו טכנאי מטעמכם ואף הביא אנטנה נוספת ונוכח לדעת שלא זו הבעיה, בטלפון התלוננו כמה פעמים, דיברנו עם טכנאית מטעמכם, ואין שום שיפור. למה שלא תשפרו את הקליטה לאנשים שלא זוכים לראות אפילו תוכנית אחת שלמה ובמלואה בטלוויזיה שלהם"? ב-6 ביוני נענתה: "העברתי את פנייתך למוקד עידן+, נציגי המוקד יצרו עימך קשר באימייל בכדי לנסות ולסייע לך בפתרון הבעיה".
בעיות קליטה דווחו גם בר"ג. רן כתב ב-8 ביוני, ועדיין לא נענה: "אין קליטה גם בר"ג. חזרנו אחרי זמן רב שלא היינו בבית, הממיר כל העת היה מכובה. בהתחלה ראינו בסדר, אולם תוך דקות האיכות ירדה אל מתחת ל 80 ועוצמת האות היתה גם כן באזור הזה.כרגע לא רואים כלום, מוקד 'עידן+' עמוס ואין עם מי לדבר שם".
גולשים מיואשים ממליצים לעבור ללווין עמוס, למרות שהצפייה דרכו לכאורה איכותית פחות, והיא אינה מתאפשרת דרך מסכים ניידים ורכבים בתנועה. שאלות טכניות נענות ב"פנו למוקד הטלפוני". אם כך, לשם מה יש פורום אינטרנט? הנה דוגמא לפנייה ותשובה: "קניתי ממיר וחיברתי לטלויזיה ישנה כנראה, הקליטה טובה אבל משודר בשחור לבן. אמרו לי לנסות להעביר לשיטת שידור PAL, איך אני עושה את זה? מעבירים עם השלט של הטלוויזיה או של הממיר"?
מנהלת הפורום השיבה לשאלה: "מבירור שערכתי מול מוקד עידן+ עולה כי סביר להניח שהבעיה אותה אתה מתאר נובעת מחיבור לא נכון של הממיר. נשמח אם תפנה למוקד עידן+, נציגי המוקד יוכלו ללוות אותך שלב אחר שלב בהתקנת הממיר מחדש עד לקליטת השידור בצבע".
גולש: "אמינות השידורים הוא נושא פרוץ"
לאור כל זאת, ח"כ ליה שמטוב כתבה לשר: "בחודשים האחרונים נחשפים תושבי ישראל לפרסומת הקוראת להם להתחבר למערך השידור הקרקעי דיגיטלי לשידורי טלוויזיה (D.T.T) המכונה 'עידן +'. מערך שעל פי הפרסומות אמור לשפר את השידור הציבורי בישראל ובמקביל מאפשר לקלוט אותו, בחיבור חופשי, בעלות חד פעמית (ללא דמי מנוי).
"באתר האינטרנט של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו משבחים את המערך הדיגיטלי ומבטיחים כי איכות התמונה והשמע במערך החדש טובה בהרבה מהמערך האנלוגי שפעילותו הופסקה בשבועות האחרונים. לצערי הבטחות לחוד ומעשים לחוד. בימים האחרונים קיבלתי תלונות מתושבים רבים מאזורים שונים בארץ המדווחים על בעיות קליטה חמורות מזה תקופה ארוכה.
"המתלוננים דיווחו כי לא מדובר בתקלה נקודתית וחד פעמית, אלא בעיה מתמשכת שלא זוכה לטיפול ומענה מספק מצד הרשות השנייה. בדיקה קצרה שערכתי העלתה כי באתר הרשות פועל פורום בנושא 'עידן+'. בפורום נחשפתי למאות תלונות מצד תושבים מכל רחבי הארץ המדווחים גם הם על בעיות קליטה קשות.
"הגולש ארנון כתב בפורום: 'כמו שזה נראה אמינות השידורים הוא נושא פרוץ ואנו הצרכנים נתונים לחסדיהם של אלה שהמקצועיות בשירות היא מהם והלאה. שכנעו אותנו במסע פרסום שיהיו לנו שידורים איכותיים ולכן רכשנו ממירים. לאור האמור לדעתי יש מקום לתביעה ייצוגית נגד הרשות השנייה בגין פרסום כוזב ואי ספוק הסחורה המובטחת'.
"תלונות דומות לזאת מועלות בעשרות דפי הפורום. המתלוננים הם רבים ולכולם תלונה אחת 'קליטה משובשת ומתמשכת בשידורים'. בעיות כאלו לא היו קיימות על פי מיטב ידעתי בזמן פעילות השידור האנלוגי, נגדו יוצאים ברשות השנייה בקמפיין התקשורתי שלהם".
הרשות: "החדרת המערכת לציבור זו פעולה מורכבת"
מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "רוב הטענות בפורום הינן בקשות למידע. כמו כן, ישנן טענות לגבי ציוד הקצה ו/או חוסר הבנה כיצד המערכת פועלת. תקלות בקליטה טופלו וכיום המצב תקין ביותר. יתכנו בעיות נקודתיות והן זוכות לבדיקה ממוקדת ומענה מקצועי – במוקד השירות או בבדיקה 'בשטח'.
"לגבי הגולש, מר ארנון – הצופה לא השתמש בממיר באופן נכון. לאחר תדרוך שקיבל בעקבות פנייתו דרך הפורום הוא מרוצה וקולט היטב. את מוזמנת לפנות אליו. את התשובה הוא קיבל באותו יום בו פנה בפורום.
"לא צריך 'להתרגש' מאיומים ומילים קשות שחלק מהפונים מרשים לעצמם להשתמש בהם באמצעות הפורום. אמצעי זה (רשת חברתית באינטרנט) מזמין לעיתים התלהמות שאין לה ביסוס ולכן לא מומלץ לקבל החלטות שיפוטיות על סמך פניות כאלה. אנו בודקים ומטפלים בכל פנייה באופן ענייני.
"תמונת המצב כיום היא שמערך עידן+ פועל בהצלחה ברחבי הארץ ברמת שידור וקליטה תקינים. נרכשו למעלה מ-225 אלף ממירים באופן חופשי וזאת על פי דיווחים של רשתות השיווק והאלקטרוניקה.
"יש להדגיש שהחדרת מערכת טכנולוגית לציבור הינה פעולה מורכבת שבדרך כלל נמשכת זמן רב (ראו באירופה). בישראל, הצליחה הרשות השנייה להפעילה בתוך כ- 18 חודשים בהצלחה רבה. העובדה שכיום החליטה הממשלה על הרחבת המערך והוספת 12 ערוצי טלוויזיה ו- 24 ערוצי רדיו מלמדת על הצלחתו וכן על אמונו של הציבור במערך".