מענק מהמדינה? "המעבר לפריפריה יעלה יותר"
הממשלה אישרה הענקת 100 אלף שקל למי שיעבור לפריפריה. הפרחת הנגב והגליל? לא בטוח. מומחי נדל"ן טוענים: "הפיכת ההפריפריה לאלטרנטיבה חייבת להתחיל מהזדמנויות תעסוקה ונגישות תחבורה". והבנקים למשכנתאות? הם דווקא מרוצים, אך מזהירים: חברות הבנייה עלולות להעלות המחירים
"ההטבות שאושרו בממשלה לא יביאו למעבר של זוגות צעירים לפריפריה, מכיוון שההוצאות הנלוות למעבר הזה גדולות מההטבה" - כך טוענת עליזה כהן, מנכ"ל רשף נכסים בעקבות תוכנית משרד השיכון שאישרו השרים שלשום(א'), לפיה יוענקו הטבות בשווי 100 אלף שקל לזוגות צעירים שירכשו דירה ראשונה בפריפריה. "העלות הכספית של המעבר לפריפריה גדולה מפוטנציאל ההכנסה הצפוי למי שיעברו", אומרת כהן. "בפרט אם המעבר מלווה בעזיבה של מקום עבודה קיים.
משיחות שניהלנו עם קבלנים, יזמים ופעילים בשוק הנדל"ן, עולה כי רבים מהם ספקנים באשר להצלחת התוכנית למשוך זוגות צעירים לעבור לפריפריה. זאת, בשל מחסור באפשרויות תעסוקה מספקות ובעיות נגישות נוכח העדר תחבורה ציבורית יעילה.
לדברי כהן, מדובר באקט פוליטי בלבד שלא יקדם את הפריפריה ולא ימשוך קהלים חדשים. "עבור מי שימשיך לעבוד במכרז, המרחק בין היישובים הכלולים בתוכנית למקום העבודה יהפוך את הנסיעה לארוכה ויקרה", היא אומרת. "מדובר בהוצאות של אלפי שקלים בחודש על הרכב הפרטי ועל תחבורה ציבורית, שמרטפות בגלל הריחוק מבני המשפחה, ירידה בהכנסה ועוד. הפיכת הפריפריה לאלטרנטיבה חייבת להתחיל מהזדמנויות תעסוקה ונגישות תחבורה. כל עוד המצב הקיים נשמר, הטבות חד פעמיות לא יניעו זוגות צעירים לפריפריה".
שי גולוב, רכז פרוייקטים בארגון תחבורה היום ומחר, מוסיף כי התוכנית לעידוד רכישת הדירות בפריפריה דורשת התאמות בתחום התשתיות. "החיים והתשתיות בפריפריה מבוססים על רכב פרטי, אך חלק ניכר מהאוכלוסיה שמיועד לעבור לפריפריה במסגרת התוכנית תלוי בתחבורה ציבורית, ואחזקת רכב פרטי היא מעמסה כלכלית עבורו", טוען גולוב.
לדבריו, "לצד זאת, השקעות רבות של הממשלה בתחום התחבורה בפריפריה, מיועדות להרחבת כבישים ותשתיות התומכות ברכב הפרטי, ולא מאפשרות יצירת אלטרנטיבות ראויות. על מנת שהתוכנית תצליח והתושבים החדשים לא יהיו תלויים באופן מוחלט ברכב הפרטי, חייבת המדינה להשקיע בתחבורה הציבורית אל אזורים אלו וגם בתוך הערים המופיעות במסגרת תוכנית אטיאס".
"לא מתחשבים במשפחות הצעירות"
עדינה חכם מנכ"ל אנגלו-סכסון, מסכימה: "לדעתי לא יהיה לתוכנית השפעה, מכיוון שמחיר הדירה הוא לא המשתנה היחיד, יש עוד כמה גורמים שזוג צעיר לוקח בחשבון בקביעת מקום מגוריו". לדבריה, "זוג צעיר ילך ויקנה דירה היום בנצרת עילית? הישובים הכלולים בתוכנית סובלים מבעייתיות בחתך הסוציו אקונומי. במקום זה, צריך להכין תוכנית כוללת לישובים אלה, שתבטיח תעסוקה, נגישות וחינוך".
חכם מזהירה כי "התוכנית רק תייצר ביקושים מלאכותיים ותגרום להעלאת המחירים בישובים הכלולים בה, מכיוון שזוגות יקנו דירות אבל לא יגורו בהם. צריך גם להיזהר שהנהנים העיקריים מתוכנית ההטבות לא יהיו הקבלנים, מאחר שכ-40 אלף שקל מתוך ההטבה הם עלות פיתוח הקרקע אך לא בטוח שהרוכשים ייהנו ממנה".
"זוגות צעירים לא ינהרו לפריפריה גם עם המענק", מסכים גם לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, "מזה כשנתיים שהם ממתינים לישועה שתסייע להם לרכוש דירות במחירים סבירים, אז עכשיו שולחים אותם לאזורי עדיפות לאומית עם כמה עשרות אלפי שקלים? ברור שמשפחות רבות ירצו להישאר במרכז, בין חדרה לגדרה, ולהם אין פתרון. גם רכישת דירות בערים מרוחקות שאינן בעדיפות לאומית אינה מזכה בשום סיוע".
לוי מוסיף, כי "הקריטריונים שנקבעו מוזרים; חלק מהערים גובלות זו בזו, אבל אחת נכללת ואחת לא. האם משפחה צעירה צריכה להגר לעיר השכנה כדי לזכות בהטבה? מדוע זוג צעיר שרוצה לרכוש דירה בבאר שבע ליד ההורים, חייב להגר לערד או ירוחם כדי לקבל את הסיוע? יש חוסר התחשבות בסיסי במשפחות הצעירות שנזקקות בשנים הראשונות לסיוע מהמשפחה הגרעינית, והניתוק מחייב אותם להוציא משאבים על מטפלות ועזרים שעולים ממון רב".
עוד לוי מציין, שלא בטוח כי הקבלנים ייבנו על הקרקעות שישווקו. "הקבלנים כבר היו בסרט הזה. עלות בנייה היא עלות בנייה, ויותר מזה: הבנייה בפריפריה יקרה לעומת הבנייה במרכז ומתח הרווחים נמוך מאוד. אם הם לא יהיו בטוחים שהדירות יירכשו, הם לא יבנו גם אם הקרקעות יינתנו חינם אין כסף".
"שיווק קרקעות זמינות לבנייה עדיין אינו פתרון קסם לירידת מחירים", הוא מוסיף, "היזמים צריכים לבנות ולהרוויח. אם זה לא יקרה, הם לא ייבנו משום שאין להם עניין להיתקע עם אלפי יחידות דיור זמינות ללא קונים. אם הממשלה תבטיח את רכישת הדירות במחיר מסובסד או מלא, הם יבנו לבטח".
צעד ראשון בכיוון חיובי?
דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל, דווקא סבור כי "הביקוש לרכישת דירות בפריפריה יגבר על ידי האוכלוסייה הזכאית לסיוע, וחלקם בשוק הדירות הנרכשות עד סוף השנה, יהיה משמעותי ויבוא על חשבון נתח הרוכשים למטרת השקעה. הצלחת המהלך תלויה גם בחברות הקבלניות, אם לא ינצלו את המענק המיוחד לצורך התאמה ועדכון מחירי הדירות כלפי מעלה".
מייזליק מוסיף, כי "לאחר שנים בהן בלטה המגמה של הקטנת המעורבות הממשלתית בכל הקשור לסיוע בדיור, שחיקת סכומי הסיוע וצמצום אוכלוסיית הזכאים, נעשה סוף סוף צעד המצביע על שינוי כיוון חיובי בסיוע הניתן לרוכשי דירות בפריפריה. צעד זה רלוונטי וחשוב במיוחד בשל הזינוק החד במחירי הדירות בפריפריה שנגרם כתוצאה מביקוש יתר של משקיעים".
גם סלים לחאם, מנכ"ל חברת יזמות הבנייה סלים לחאם וחבר בהתאחדות הקבלנים, מברך על התוכנית וסבור כי היא תעודד בנייה במגזר הערבי. "אני רץ כבר 4 שנים אחרי מענקים למגזר הערבי. אין כמעט בנייה רוויה במגזר זה, ולכן הטענה שהקבלנים יהיו הנהנים העיקריים מהמענקים אינה נכונה". עם זאת גם הוא מדגיש, "אין ספק שצריך לדאוג לנגישות באמצעות רכבות, אוטובוסים ותחבורה ציבורית יעילה יותר. זו בעיה בפני עצמה".