שתף קטע נבחר

אחרי הקוטג': הרשתות קוראות להוריד המע"מ

ברשתות השיווק בירכו על החלטת תנובה ושטראוס להוזיל את מחירי הקוטג', אך ציינו כי יש להמשיך במגמת ההוזלה של מוצרי הבסיס. כמו כן, קראו להתערבות ממשלתית באמצעות הפחתת המע"מ או פטור ממנו. "על הסלט אין מע"מ - ועל גבינה יש?!"

אפטר-שוק: ברשתות השיווק בירכו הערב (ד') על החלטת חברות תנובה ושטראוס להוזיל את מחיר הקוטג' בעקבות מאבק הצרכנים הגדול בתולדות המדינה, שהחל בקבוצה בפייסבוק ובחשיפה ב-ynet. כמו כן קראו לחברות השונות להמשיך במגמת הוזלת מוצרי הבסיס, כפי שעשו רשתות השיווק ביוזמתן מאז החל חרם הצרכנים על הקוטג', ואף ציינו כי יש צורך בהתערבות הממשלה, שתעניק פטור ממע"מ, או הפחתה במס, על מוצרי בסיס. "על הסלט שאנו אוכלים אין מע"מ - ועל גבינה יש?!", תהה בכיר באחת מרשתות השיווק.

 

 

אחר הצהריים הודיעה חברת תנובה כי היא מורידה את מחיר הקוטג' שנמכר לנקודות המכירה מ-5.20 שקלים ל-4.55 שקלים. שעות ספורות לאחר מכן הודיעה חברת שטראוס כי תפעל באופן דומה. מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס אמר כי "אנחנו עדיין מצפים משאר הגורמים בשרשרת, מממשלת ישראל, החקלאים והקמעונאים, לתרום גם הם את חלקם להורדת המחיר ולהיענות לקריאתם הצודקת של הצרכנים".

 

המהלך יאפשר להעמיד את המחיר המומלץ לצרכן לקוטג' על 5.90 שקלים, וסביר להניח שזה יהיה המחיר המקסימלי בכל נקודות המכירה, מכולות ורשתות שיווק.  

 

גורם בכיר ברשת "שופרסל" אמר ל-ynet כי "5.90 שקלים זה המחיר הנכון, והמהלך של תנובה ושטראוס להוריד את מחיר הקוטג' בעקבותינו ל-4.5 שקלים ותוספת מע"מ הוא המהלך הנכון, אך זה לא הפתרון. הפתרון המערכתי המלא מבוסס על ארבעה עקרונות: לבחור בקבוצת מוצרים בסיסיים, ולהוריד את מחיריהם ב-25%, על ידי השבתם לפיקוח, כך שכל שרשרת האספקה תתרום את חלקה". 

 

דרוש פתרון מערכתי

"הממשלה יכולה לא לגבות מע"מ, או לגבות מע"מ נמוך, כפי שפטרה את המע"מ על הפירות והירקות", אמר הבכיר וציין כי "זה לא הגיוני שעל הסלט שאנו אוכלים אין מע"מ ועל הגבינה יש". הוא טען כי אם צעד הפחתת המע"מ, או פטור ממנו, יתקבל בממשלה "נתחייב להציג את המוצרים בצורה בולטת, ושזה יהיה חלק מהחובה שתוטל עלינו. זה יהיו פתרון מערכתי שהממשלה, הרשתות, היצרנים, החקלאים והצרכנים יצאו מרוצים ממנו".

 

מרשת "רמי לוי - שיווק השקמה" נמסר כי "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. אנו מאמינים ומקווים ששטראוס וטרה יורידו מחירים ומבקשים מחברת תנובה לערוך חשבון נפש ולהוריד מחירי מוצרים נוספים". עוד קראו ברשת רמי לוי לכלל היצרנים לפעול להורדת מחירים "שעלו מעל לכל פרופורציה". עדי צים מ"מחסני כמעט חינם" בירך גם הוא על הפחתת מחירי הקוטג' על ידי תנובה, ואף הסכים כי "אם יהיו הפחתות נוספות נשתף פעולה", אך לא פירט.

 

מנכ"ל מגה, זאב וורמברנד, אמר בתגובה: "אנו שמחים על החלטת תנובה לקחת אחריות ולהוריד את מחיר הקוטג׳. אני מקווה כי שאר יצרניות החלב ילכו בעקבותיה. זהו צעד בכיוון הנכון, אך עדיין לא מספיק יש להוזיל במיידית גם את מחיר הגבינה הלבנה. אנו ברשת מגה קבענו מחיר מטרה של - 5.49 שקלים. זהו המחיר ההוגן לצרכן, ליצרנים ולרשתות.

 

"חשוב להבין כי הדרך לפנינו עוד רבה, לא מדובר רק בקוטג׳ וגם יצרניות החלב מבינות את זה. מדובר בעשרות מוצרי צריכה בסיסיים שנמכרים במחירים יקרים מדי. אנו חייבים להמשיך ולפעול על מנת להגיע לפתרון כולל ויסודי שיבטיח הוזלה משמעותית במוצרי המזון".

 

לפי שעה, חברי קבוצת המחאה בפייסבוק מוסיפים לטעון כי מדובר במחיר גבוה מהמחיר שדרשו, שעומד על חמישה שקלים לכל היותר. ואכן, יוזם המחאה, איציק אלרוב, מסר ל-ynet בתגובה: "אנחנו מברכים על עצם הורדת המחיר, אבל 5.90 זה מחיר יקר מדי. חרם הקוטג' נמשך. המחאה שלנו היא מחאה דמוקרטית, ואחרי הודעת תנובה ביצעתי סקר מהיר בקרב הגולשים שחברים בקבוצה שלנו. התשובה הייתה חד-משמעית: המהלך של תנובה לא מספיק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
בדרך למחיר סביר. קוטג'
צילום: צביקה טישלר
פטור ממע"מ. סלט
צילום: ירון ברנר
מומלצים