שתף קטע נבחר
 

"קמפיין מפעלי ים המלח - מעורר מחאה ולעג"

בעקבות קבוצת מחאה בפייסבוק, ח"כ שלי יחימוביץ' פנתה לרשות השנייה בדרישה להסיר את הקמפיין, וח"כ דב חנין מבקש לקיים דיון בוועדת הכלכלה על "התשדיר המטעה". התשדיר ירד כבר משידור, אך החברה תמשיך לפרסם שקופיות חסות לתוכניות שונות. המפעלים: "הקמפיין הוא אמת לאמיתה"

מפעלי ים המלח ממשיכים לעורר זעם בעקבות הקמפיין "מזרימים חיים לים המלח": אחרי פנייתה שנכשלה של עמותת אדם, טבע ודין לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, במסגרתה ביקשו להוריד את הקמפיין, משום שהוא "מטעה את הציבור", ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) פונה אף היא לרשות השנייה בבקשה להסיר את הקמפיין.

 

היא עושה זאת בעקבות קבוצת פייסבוק שפועלת נגד הקמפיין, ("מפסיקים את הקמפין השקרי של מפעלי ים המלח ") ונגד פועלה של חברת מפעלי ים המלח, הנמצאת בבעלות תאגיד כימיקלים לישראל חברה בת של החברה לישראל.

 

בה בעת, ח"כ דב חנין (חד"ש) פנה היום ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) בבקשה לקיים דיון מהיר על קמפיין מפעלי ים המלח. תשדירי הטלוויזיה, יש לציין, ירדו השבוע משידור עוד טרם הפניות. שלטי הפרסום יוסרו הערב, כמתוכנן, מדגישים בחברה, אולם החברה תמשיך לפרסם בטלוויזיה בדמות שקופיות חסות.

 

"המחאה נגד המפעלים הוצתה בגלל הקמפיין"

התשדיר מתאר את מפעלי ים המלח כענק ידידותי לסביבה ולתיירות. לפי התשדיר, הליך הייצור של המפעלים טוב לסביבה, והוא זה שמאפשר את פעילות מלונות ים המלח. הקמפיין עלה לשידור בסמיכות להחלטת הממשלה על קציר המלח באגן הדרומי של הים, זה שהמפעלים יידרשו לשאת במימונו. החשש של הח"כים והפעילים ב"אדם, טבע ודין" ובקבוצת הפייסבוק הוא שהקמפיין נועד להשפיע על בעלי החלטות ולא על הציבור שאיש לכאורה, אינו מתחשב בדעתו.


 

אחד הפעילים בקבוצת הפייסבוק שסייעה לחולל את ההתנגדות לתשדיר, עמית פרנקל, איש פרסום לשעבר, חושב שהקמפיין חולל תגובה הפוכה מזו שתוכננה: "המחאה נגד המפעלים הוצתה בעקבות הקמפיין והיא לא היתה מתעצמת לולא הקמפיין", הוא מספר. "פרסמתי סטטוס בפייסבוק, ושבוע אחרי שעלה לאוויר קיבלתי המון תגובות בצורה יוצאת דופן. הבנתי שיש פה עניין של עוד אנשים בסיפור הזה. חברה טובה שלי הקימה קבוצה וכיום יש בה קרוב ל-4,500 חברים.

 

"הקמפיין מאוד עצבן אותי. הוא מאוד מקומם. זה קמפיין על נושא שנוי במחלוקת ואני לא חושב שהדרך ליישר את ההדורים היא באמצעות קמפיין פרסומי, כי מעצם הגדרתו קמפיין פרסומי הוא מגמתי. אבל ידוע שלהוריד קמפיין מהאוויר זה הליך מורכב. לכן ברור לי שהתשדירים ירדו משידור לפני שנצליח לעשות משהו".

  

יחימוביץ': "יש חשש שהתשדיר נועד לבעלי ההחלטות"

במכתב ששיגרה הבוקר יחימוביץ' ליו"ר הרשות השנייה מנשה סמירה, היא מבקשת ממנו להורות להפסיק את שידורי התשדיר. "...המידע בתשדירים מטעה את הציבור לחשוב כאילו עיקר פעולתם של מפעלי ים המלח היא הצלתו", היא כותבת.

 

"יש לציין בהקשר זה כי הפוספטים, המגנזיום והמינרלים האחרים אותם כורים המפעלים - תוך אידוי מוגבר של מי ים המלח - הם נכסי הציבור כולו; אולם המפעלים מוכרים מינרלים אלו לסין ולמדינות זרות, כאשר עיקר הרווחים זורם לבעלי החברה.

עוד יצויין בהקשר זה, כי התמלוגים שמשלמת החברה הם בשיעור של כ-3%, שיעור מגוחך אשר אינו משיב לציבור את הערך הראוי על נכסיו. כל אלה כמובן אינם באים לידי ביטוי בתשדירים, לרגע אפשר לחשוב כי החברה היא בכלל חברה העוסקת באיכות סביבה.

 

"מפעלי ים המלח משמשים דוגמה גרועה להפרטה של נכסי המדינה ואוצרות הטבע שלה לידיים פרטיות. ידוע לי אמנם כי פנייה קודמת של עמותת 'אדם טבע ודין' לרשות השניה בעניין זה נענתה כי: 'כל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגיה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו העברת מסר חיובי על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו'.

 

"יחד עם זאת נראה כי כעת, בתום כמה ימי קמפיין, מדובר בהפרה ברורה של סעיף 11 לכללי הרשות השנייה: 'לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור'.

 

"ברור לכל כי התשדיר מעורר מחאה, לעג, תרעומת ואף כעס ומעביר מסר פוליטי, חברתי, ציבורי וכלכלי כאחד אשר כולם מעוררי מחלוקת. דומני כי ההחלטה שאין הדברים שנויים במחלוקת נבעה מחוסר מודעות לכך שהציבור כעת ער באופן חסר תקדים הן לסוגיות של איכות סביבה, והן לאופן חלוקתם של משאבי המדינה בין בעלי ההון ובין החברה הישראלית.

 

"בנוסף, יש חשש של ממש כי התשדיר כלל לא נועד לצורכי פרסום ותדמית בציבור וכל כולו מיועד לאוזנם ולעיניהם של מקבלי ההחלטות, אשר אמורים לקבל בקרוב הכרעות באשר לתפעולן של בריכות האידוי של המפעלים. מדובר בממון רב המונח על הכף. לפיכך אבקשך להורות על הפסקת שידורו של התשדיר לאלתר.


(צילום: דיקלה דיין-זילברשטיין)

 

ח"כ חנין כתב בבקשתו: "הקמפיין מעורר שאלות קשות על הצגה מוטה של מידע בפני הציבור, תוך שימוש בכוח הכלכלי של מפעלי ים המלח וניסיון להטות את הדיון הציבורי מן הביקורת על המפעלים ואופני פעולתם. הקמפיין מעורר סערה בציבור. מאות אזרחים כבר פנו לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה ולכן חיוני שגם ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים דיון בנושא".

 

מפעלי ים המלח: "הניסיון להשתיק אותנו אינו דמוקרטי"

במפעלי ים המלח מסרו ל-ynet כי "הרשות השנייה קבעה כי הקמפיין מבוסס על עובדות והוא אמין, והוא נכון, ולכן לא ראתה צורך להסירו. להיפך, היא אישרה את שידורו", אמר ל-ynet עמיר אברמוביץ מנהל תקשורת וקשרי ממשל בחברה.

 

"הקמפיין הוא אמת לאמיתה, שבאה לדי ביטוי בדו"חות של מבקר המדינה והמשרד לאיכות הסביבה. אנו מאוד שמחים על השיח הציבורי, יחד עם זאת אנו מאוד מקווים שהשיח הציבורי המתעורר והפתוח, לא יהיה כזה שימנע מצד כזה או אחר להשתתף בו ובאמת יהיה פתוח ומשקף. הטענה להשתיק את מפעלי ים המלח היא טענה לא דמוקרטית, שפוגעת בזכות שלנו לקחת חלק בשיח הציבורי בנושא שהוא כל כך חשוב. מה גם שכל מה שאנו אומרים במסגרת הקמפיין, מבוסס ונכון.

 

למה יצאתם בקמפיין בכלל?

 

"הקמפיין בא לשפר את התדמית של מפעלי ים המלח, מה רע בזה? אז ב-40 שניות לא הבאנו את כל הסיפור, אך זה כך בכל קמפיין. ברור שנציג בו את הצד שלנו. אנו חושבים שרצוי שהציבור יהיה חלק מהדיון הציבורי בנושא ים המלח ויקבל את הסיפור האמיתי של ים המלח, משום שהוא לא מכיר אותו. כשבימים אלה כשמתפתח דיון ציבורי, הציבור צריך לקבל עובדות המבוססות על דו"ח מבקר המדינה, ולא מיתוסים שקריים.

 

"אני חושב שהקמפיין השיג בדיוק את מטרתו, והיא להעביר את הסיפור האמיתי לציבור ולקיים דיון ציבורי שמתבסס על העובדות. רבים שמחו והופתעו לשמוע את הסיפור האמיתי של ים המלח. ישנה קבוצה לא גדולה של אנשים שמתקשה לקבל, מסיבות שונות, את הסיפור האמיתי של ים המלח. והיא מבקשת להסירו באקט שהוא בלתי דמוקרטי בעליל".

  

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "בפתח הדברים יודגש כי התשדיר המדובר כבר אינו משודר וירד מהאוויר אמש ע"י המפרסם (למעט תשדירי חסות), כך שלמעשה הטיפול בפנייתה של ח"כ יחימוביץ מתייתר. לגופו של עניין, הרשות השנייה איפשרה למפעלי ים המלח לשדר את תשדיר התדמית של החברה, וזאת לאחר בחינה מעמיקה של ההיבטים הציבוריים והמשפטיים של הסוגיה, לאחר קבלת השלמות, נתונים והבהרות מהמפרסם ועיון בתלונות הציבור.

 

"הרשות מצאה כי זכותו של המפרסם לחופש ביטוי מסחרי גוברת באופן משמעותי בנושא זה. נדגיש שכל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגיה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו העברת מידע (מן הסתם חיובי) על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו.

 

"ההד התקשורתי שליווה את התשדיר תורם לדיון הרחב ולשיח הציבורי בנושא. עוד נדגיש כי מנכ"ל הרשות קבע שתשדירים עתידיים של מפעלי ים המלח יובאו לאישור מראש בטרם שידורם לנוכח הרגישות הציבורית הגבוהה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שלט פרסום שהושחת על-ידי מתנגדים
צילום: דיקלה דיין-זילברשטיין
מומלצים