שתף קטע נבחר

מחקר בכנסת: הסולר בישראל הכי יקר באירופה

מחיר ליטר סולר במונחי כוח הקנייה בישראל עמד בסוף החודש שעבר על 1.56 אירו, שהוא כ-35% מעל לממוצע במדינות אירופה. הסקר נערך לפי הזמנת ח"כ אופיר אקוניס שהגיש הצעת חוק פרטית להחזרת מחיר הסולר לפיקוח

סקר השוואתי שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא כי מחיר הסולר בישראל הוא היקר ביותר באירופה – כפליים מהמחיר הזול ביותר באירופה שנמצא בדנמרק. נכון לסוף החודש שעבר, מחירו של ליטר סולר במונחי כוח הקנייה בישראל עמד על 1.56 אירו, שהוא כ-35% מעל לממוצע במדינות אירופה שעמד על 1.11 אירו לליטר, ולעומת דנמרק שם עמד המחיר על סך 0.84 יורו לליטר.

 

 

הסקר נערך לפי הזמנת ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), לשעבר יו"ר ועדת הכלכלה, שהגיש לפני כחודש הצעת חוק פרטית להחזרת מחיר הסולר לפיקוח. בעקבות ממצאי הסקר קרא אקוניס לשר התשתיות לאמץ את הצעת החוק שלו ולהשיב מיד את הפיקוח על הסולר.

 

עם זאת, נראה כי אקוניס מתפרץ לדלת פתוחה. שכן הסקר מציין כי במשרד התשתיות כבר בוחנים את החזרת הפיקוח על הסולר בתחנות הדלק. לדברי עמרם אזולאי, סגן מנהל מינהל הדלק במשרד, "הסרת הפיקוח מעל הסולר נכשלה עקב כשל השוק של אי היווצרות תחרות טבעית אמיתית בשוק הסולר". לעומת התחרות האמיתית במחירים שקיימת על הצרכנים המוסדיים, הצרכן הפרטי לא נהנה ממנה ונאלץ לשלם מחיר גבוה על הסולר".

 

על כן אומר ח"כ אקוניס כי ממצאים אלה תומכים בהצעת החוק שלו: "הם מציגים תמונה בעייתית של השתוללות מחירים, שבהעדר תחרות המפסידים הגדולים ביותר הם הצרכנים הפרטיים ומצב זה חייב להיפסק".

 

הסקר מצא כי המחירים בתחנות הדלק אינם אחידים. מחיר המחירון לצרכן הבודד מגיע עד כ-13.5 שקל לליטר. אולם בדרך כלל המחיר נע בין 6.5 שקל עד 10 שקל לליטר. יש תחנות שנותנות לחלק מהצרכנים הנחות כמותיות או על תשלום במזומן. מולם מחיר ליטר סולר לתחבורה עמד במאי השנה על 7.75 שקל לליטר.

 

חיים אופיר מחברת פז, אמר לעורכי הסקר כי החברה תומכת בהחזרת הפיקוח על מחיר הסולר. תומך גם צבי קורמן, יו"ר ארגון הסוכנים ובעלי תחנות דלק. לדבריו מערכת המחירים הכפולה נועדה ליצור "מסך עשן" להצעות המחירים השונים לסוגי לקוחות שונים. הארגון מאמין כי החזרת הפיקוח על הסולר תפגע ביכולת החברות לעמוד בהסכמים שלהן עם ציי הרכב.

 

הסקר ניתח את מרכיבי המחיר של הסולר. מהניתוח עולה כי בין ינואר 2005 לינואר 2011 חלה עלייה חדה במס הבלו בשיעור נומינלי של 306.6% או בשיעור ריאלי של 245.1%. העלייה נבעה מהרפורמה במיסוי הדלקים שאישרה ועדת הכספים במטרה להשוות את הבלו על הסולר לבלו על הבנזין, ואכן פער המס בין הדלקים צומצם מכ-1.52 שקל בינואר 2005 לכ-0.33 שקל בינואר2011.

 

הסקר גם מציין כי שני שלישים מכמות הסולר נמכרים בשיווק ישיר לגופים מוסדיים ולתחנות פרטיות. בפלח זה המחיר נמוך משמעותית (כי החברות חוסכות את עלויות תחנות הדלק), ומהווה איום תחרותי על מחיר הסולר בתחנות הדלק הציבוריות. בפלח תחנות הדלק, לפי הערכות בשוק, כ-70% מהסולר נמכרים בהתקנים אוטומטיים לציי רכב של גופים מוסדיים, עם הנחה משמעותית במחיר שנקבע מראש. כ-30% נמכרים בתחנות הדלק באופן חופשי במחירים שונים בין התחנות ובין הלקוחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
המחיר לצרכן בודד: כ-13.5 שקל לליטר
צילום: AFP
מומלצים