הדיון במחירי מוצרי החלב: לא הושגו הסכמות
הדיון בלשכת רה"מ הסתיים בינתיים ללא תוצאות, למעט הבטחה להגנה על החקלאים, ונקבע דיון נוסף בהמשך השבוע. רה"מ: "הקרטלים זו בעיה שיש לטפל בה". לפי המלצות וועדת הבדיקה: לא יוכנסו בינתיים מוצרים לפיקוח, יוגבר הפיקוח על רווחיות הרשתות והחברות, ויופחת מחיר המטרה
הסתיים הדיון של רה"מ בנימין נתניהו עם שרי התמ"ת, האוצר והחקלאות על מחירי החלב - בלי שהושגו הסכמות לגבי הדרכים להורדת מחירי מוצרי החלב, למעט הסכמה אחת: סוכם שתהיה הגנה על החקלאים. מלשכת רה"מ נמסר כי תיקבע פגישת המשך במהלך השבוע הקרוב.
עוד נמסר כי היה דיון יסודי, בו שרים ואנשי המקצוע הציגו את החלופות השונות להורדת מחירי מוצרי החלב. רה"מ אמר בפתח הדיון כי מטרתו היא "להגביר את התחרות ולהביא להורדת המחירים". עוד אמר שהוא "רואה בקרטלים בעיה שיש לטפל בה".
נכחו בישיבה השרים שלום שמחון, אורית נוקד ויובל שטייניץ, סגן שר האוצר איציק כהן, מנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש אגף תקציבים אודי ניסן, ומנהל רשות המסים. במקביל נערכה הפגנה של רפתנים מחוץ ללשכת רה"מ.
בדיון נידונו המלצות ועדת קדמי, ועדת המשנה לבדיקת משק החלב בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, המלצות שגובשו לאחר שש פגישות. בחברי הוועדה היו נציגי משרדי האוצר, החקלאות והתמ"ת, הרשות להגבלים עסקיים, נציגי הרפתנים, נציגי המחלבות ונציגי רשתות השיווק.
הועדה (תת וועדה של וועדת המזון), ניסתה למפות את הכשלים השונים בשרשרת הייצור ומטרתה הייתה, הורדת המחיר לסופי לצרכן של מוצרי החלב , תוך שמירה על רווחיות הוגנת בכל שרשרת הערך. בראש המלצות הוועדה: הורדת מחיר המטרה של החלב, המחיר בו הרפתות מוכרות חלב לחברות. ארגון מגדלי הבקר מתנגד להמלצות אלו.
לבדוק את רווחיות הרשתות והחברות והקשרים ביניהן
לפי נתונים שהובאו בפני הוועדה, רשתות המזון הרוויחו הכי הרבה מהעלייה הגדולה במחירי מוצרי החלב. ב-6 השנים האחרונות חלה עלייה של 153% במרווח הקמעונאי של הרשתות, לעומת עלייה ניכרת אך גדולה פחות של 41% במרווח של תנובה, שטראוס וטרה; ולעומת עלייה של 29% בעלות חומר הגלם שנמכר על ידי הרפתנים. לפי הוועדה הרשתות פועלות בסיטואציה של "חוסר תחרות".
ממסקנות הוועדה שהגיעו לידי ynet, עולה כי הוועדה המליצה לבדוק את רווחיות רשתות המזון, להגביר את השקיפות בדיווח על נתונים כספיים, ולחייבן לסמן מוצרים שבפיקוח, כמו גם לחייבן לסמן מחירים באופן בולט יותר (קידום ההצעה המונחת על שולחן ועדת כלכלה לסימון מוצרים על המדף לפי מחיר ל-100 גרם).
אם יתקבלו המלצות הוועדה, הרפתות והמחלבות יידרשו לספק דוח"ות כספיים ונתונים נוספים מידי תקופה, וכן בדיקת רואה חשבון מטעם הממשלה מידי תקופה, בהתאם לחוק פיקוח המחירים. גם רשתות השיווק (הקמעונאים) ידרשו לדווח אחת לרבעון, מהם שיעורי הרווחיות במוצרים. בהתאם לכך, המדינה תשקול אם להכניס מוצרים אלה לפיקוח מלא.
הוועדה אף ממליצה שלא לאפשר לחברה להחזיק מחלבה, משחטה וגם מכון תערובת מזון לבהמות, בניגוד לנהוג היום. היא ממליצה להכריז על מכוני התערובת ומרכזי המזון, יצרני המזון לפרות, כעל קבוצת ריכוז על פי חוק ההגבלים העסקיים. יחול איסור על רשתות שיווק לייבא גבינות בעצמן.
עוד נאמר כי יש לבדוק את הקשרים בין ספקים לקמעונאים שחוסמים את התחרות בישראל, מול הרשות להגבלים עסקיים. לגבי קשרי היצרנים עם רשתות השיווק (קשר ספק-קמעונאי) הכולל יבוא, ומכר - כל פעילות בנושאים אלו, בין תהיה מתואמת עם צוות המזון הרחב, והמלצותיו ישולבו בהמלצות צוות מוצרי החלב.
מחיר המטרה יופחת, יסובסדו רפתות קטנות, יופחתו מכסים
גם החקלאים ניזוקים מהמלצות הוועדה. בראש ההמלצות - הורדת מחיר המטרה באופן מיידי ב-10 אג' (עמדת משרד התמ"ת) או ב-20 אג' (עמדת משרד האוצר) - המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים תמורת סבסוד רפתות קטנות, עידוד הקמת מחלבות חדשות, הגדלת הייבוא והפחתה הדרגתית של מכסים.
הפחתת מחיר המטרה תחול לפי המנגנון הבא: ב-2013 יחושב מחיר המטרה על בסיס 90% הרפתות היעילות ביותר, בשנת 2014 יחושב מחיר המטרה על בסיס 80% הרפתות היעילות ביותר, ו משנת 2015 יחושב מחיר המטרה על בסיס 70% הרפתות היעילות ביותר.
ועדת המזון תבחן מנגנונים נוספים להפחתה במחיר המטרה. במידה שיימצא מנגנון אחר לגביו תחליט הוועדה, ישונה המנגנון בהתאם להחלטה. במידה שלא יעשה כן, יישאר מנגנון ההפחתה המוצע על כנו.
כדי לעודד רפתות קטנות, המליצה הוועדה כי בשנים 2012-14 תשולם סובסידיה בגובה 5 אגורות לליטר חלב, מתוך אגרת מועצת החלב. הסובסידיה תינתן רק לרפתות שגודל הייצור שלהן הינו עד 500 אלף ליטר לשנה. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות, מתקציב משרד החקלאות, להגדלת הרפת המשפחתית הקטנה, לרפתות שיצמחו עד 700 אלף ליטר.
הוועדה המליצה אף על קיבוע מכסת ייצור החלב על בסיס שנת 2011 למשך חמש שנים, החל משנת 2012. לאחר שלוש שנים תוכל הממשלה לקבוע בהחלטת ממשלה את סיום קיבוע המכסות. אם המחלבות לא יעמדו במכסת הייצור (הנאמדת בכ-40 מליון ליטר חלב בשנת 2012), הוא יועבר לייצור תחרותי, שלא על בסיס מחיר המטרה, ויהיה שקול מול האפשרות לייבא גבינות קשות ואו אבקת חלב. גם ייצור שיעבור את המכסות בכל שנה, יועבר לייצור תחרותי.
כלומר, הוועדה מקבלת את עמדת האוצר להגדיל את ייבוא אבקת החלב ולהפחית את המכסים בהדרגה, וכן לפחית את המכס והמכסות על גבינות קשות. הוועדה המליצה על הפחתת שיעור המכס על שיעור המכסה הקיימת (W.T.O 1080 טון) מ-50% ל-0, כשצוות המיסים בוועדת המזון הרחבה יקבל החלטות גם על משק החלב. החלטות אלו ישולבו במסגרת הפתרון המוצע למשק החלב.
מארגון מגדלי הבקר נמסר בתגובה: "חוסר הרצינות בבדיקת כלל הכשלים בענף המזון בטווח כה קצר, מראה על המשך מגמה בניסיון לפגיעה בענף החלב ובצרכנים, אנו נמשיך להיאבק ולא ניתן אפשרות לפגיעה ברפתנים שמחיר אותו הם מקבלים על חלב ניגר אין קשר לעלייה במחירי החלב המשתוללים שעליהם גוזרים קופון המחלבות ורשתות".