אפקט הקוטג': בתמ"ת יאחדו כוחות להגנת הצרכן
שר התמ"ת הכריז על הקמת מטה משותף לרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן, מינהל מחקר וכלכלה, המועצה לצרכנות והרשות להגבלים עסקיים. בפגישה חודשית ידונו כל הגופים בבעיות צרכניות ויחליפו מידע. שמחון: "זה יאפשר סנכרון ותיאום"
בעקבות מחאת הקוטג', והדיונים בנושא משק החלב, שחשפו שוק בעייתי לצרכן שמשום מה נסתר עד כה מעיני משרדי הממשלה, שר התמ"ת שלום שמחון הודיע היום כי החליט על הקמת מטה משותף שיכלול את הרשות להגבלים עסקיים, הרשות לסחר הוגן, המועצה לצרכנות ומינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת. היחידות הללו כפופות למשרד התמ"ת, או לשר, או עובדות בזיקה אליו, אולם לא בהכרח שיתפו פעולה עד כה.
המטה יפעל באמצעות מפגש חודשי, בו יחלקו הגופים את סוגיות הגנת הצרכן העולים אצלם. במפגע יערך דיון לגבי פתרונות אפשריים לבעיות השוטפות של ציבור הצרכנים בישראל, ובמקרים רבים אף תוכל רשות אחת להושיט סעד לבעיה שנחשפה על ידי רשות אחרת. לפי התמ"ת, לקראת המפגש החודשי ימציא כל אחד מהגופים רשימה מתמדת של כל בעיות המהות העולות אצלו של הגנת הצרכנים, יוחלף מידע בין הרשויות אודות הבעיות ויתקיימו התייעצויות הן בדבר פתרונות אפשריים והן בדבר סיוע הדדי בין רשות לרעותה.
לפי התמ"ת: "מסגרת שיתוף פעולה שכזו, תוכל לגבש מעקב אחר התפתחות מחירים מדאיגה – עם עלייתם המופרזת של מחירי מוצרים מסוימים". עוד מסרו בתמ"ת כי מסגרת כזו תול אף לקיים מעקב שוטף אחרי פערים בין ישראל למדינות מערביות אחרות בנושאי הגנת הצרכן.
נבדוק קשיים בענפים ובתאגידים מסוימים
"סינרגיה כזו תאפשר לתמ"ת לממש סוף סוף את המנדט הרחב שניתן בידו להגן על ענייני הצרכנים בישראל באופן אקטיבי ואפקטיבי, באמצעות הסוכנויות השונות והמגוונות הפועלות תחתיו, כל אחת לפי המתאים לה ולפי ההקשר”, אמר שמחון.
"אירועי הימים האלה מחייבים לדאוג לקיומם של מנגנוני תמך והגנה על הציבור הרחב של הצרכנים בישראל, תוך הצגת פתרונות רוחב ותפיסה כוללת".
לדבריו, הסוכנויות השונות הפועלות בתמ"ת לטובת הצרכן, אינן מסונכרנות באופן אמיתי ומובהק זו עם זו. למרות שהן פועלות מאותו משרד, הן אינן חולקות מידע ותובנות על הנעשה בשווקים ואינן פועלות במשותף.
בהיעדר שיתוף פעולה מוסדי הדוק, עניינים מהותיים הנוגעים לטובתו והגנתו של הצרכן עלולים ליפול בין הכיסאות. עלול אף להיווצר מצב בו רשות אחת פועלת באופן אגרסיבי בלא שבידה מלוא המידע שעשוי להימצא בידי רשות אחרת. גרוע מכך הוא המצב בו רשות אחת נמנעת מהפעלת סמכויות המסורות לה בחוק בהיעדר מידע, העשוי להימצא בידי הרשות האחרת או בידי המועצה לצרכנות.
בתמ"ת מוסרים כדוגמא את סוגיית מיזוגי חברות. יש לבדוק אם המיזוג עלול ליצור הטעיה של הצרכנים, אם אין הוא עלול לגרום לכשלי מידע והטיות צרכניות ואם אין חשש לניצול מעמד לרעה של הפירמה המתמזגת. לשם כך דרושה לא אחת "חפיפה" וחילופי מידע בין הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן לרשות ההגבלים העסקיים, כדי לברר היכן טמונים קשיים בענפים מסוימים או מול גופים ותאגידים מסוימים.
השר הנחה את בני פפרמן, ראש מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת להיפגש עם כל אחד מהרגולטורים ולהכין נייר עבודה על נושאים צרכניים, שתהיה בו תפיסה כוללת של בעיות צרכניות.