8 טעויות נפוצות בחתימה על הסכם סלולר לעסקים
חברות הסלולר עושות הכל כדי למקסם את רווחיהן, אך את עיקר הכנסותיהן הן מקבלות מהלקוחות העסקיים הקטנים-בינוניים. האם ללקוחות אלה בכלל יש כוח לשפר את החוזים שלהם מול החברות, בדומה להסכמים עם ארגונים גדולים? בהחלט, רק צריך להתעקש
לקוחות עסקיים במגזר העסקים הקטנים-בינוניים (SME - Small Medium Enterprises) הם הלקוחות המכניסים ביותר לחברות הסלולר, והחיזור אחריהם עומד בראש סדר העדיפות של אנשי השיווק של החברות הללו. אולם, הם גם אלה שנפגעים יותר בחוזים שהם חותמים.
- מבין חברות הסלולר: מי ענתה הכי מהר?
- נכנס לתוקף: החוזה הסלולרי יהיה פשוט יותר
- לטוס לחו"ל עם הסלולרי - ולחזור ישר לביהמ"ש
לעיתים מקבל לקוח פרטי תנאים טובים יותר מלקוח עסקי שלו עד 100 מנויים. ברוב המקרים החוזה הוא גנרי וחד-צדדי לטובת החברה הסלולרית, שלעתים יכולה בכל שלב להעלות את התעריפים בעשרות אחוזים (אף מעבר לעדכון מחירים עקב המדד).
האפשרויות להגזמות מצד החברות הן רבות, ולכם נציג את שמונה השגיאות והטעויות הנפוצות ביותר בעת חתימת הסכם עסקי סטנדרטי עם חברת הסלולר, במגזר ה-SME. בכל מקרה, אנו ממליצים לבחון בשבע עיניים כל הצעת מחיר והסכם כלשהו ומומלץ לא להסס לפתוח הסכם סלולרי, גם באמצע תקופת ההתחייבות. חוזה סלולרי אינו בבחינת "כזה ראה וקדש" ואין שום מניעה לבחון אותו בכל רגע, לשנותו או לבטלו, גם בתוך תקופת ההסכם.
קנסות יציאה
חוזה הסלולר הסטנדרטי לעסקים מכיל קנסות יציאה מגוונים הכוללים דמי הפרת התחייבות, קיזוזים שונים ומשונים, פירעון מיידי של יתרת התשלומים עבור מכשירי הסלולר, החזר הטבות והנחות ועוד. לסעיפים דוגמת אלו, אין תוקף חוקי מ-1 בפברואר השנה. החוק מתאריך זה ואילך קובע כי:
1. על לקוחות חדשים (שחתמו על חוזה אחרי 1 בפברואר 2011) שלהם עד 100 קווי סלולר, לא יוטלו קנסות יציאה משום סוג ושום צורה. התשלום על יתרת העלות של מכשירי הסלולר, אם ישנו, ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה, ולא בפירעון מיידי.
2. לקוחות ותיקים קיימים (שהחוזה איתם נחתם לפני פברואר 2011), שבבעלותם עד 50 קווי סלולר, ישלמו קנס שלא יעלה על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של כל טלפון כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות. לגבי פירעון עלות מכשירי הסלולר, גם ללקוחות קיימים חל אותו הסדר לעיל, כלומר: התשלום על יתרת העלות של מכשירי הסלולר ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה, ולא בפירעון מיידי.
ראוי לציין, שבקרוב ישונה החוק הזה שוב, בהתאם לחוק שאושר בכנסת, שנוגע לאי תשלום קנסות של לקוחות שאר תחומי התקשורת (טלפוניה קווית, טלוויזיה, אינטרנט, שיחות בינלאומיות). בחוק זה נקבע, שהחל מ-4 בנובמבר 2011, מי שכבר מנוי על כמה שירותי תקשורת כולל סלולר, ויש ברשותו עד 100 קווי סלולר וממוצע החשבוניות החודשיות שלו נמוך מ- 5,000 שקל לחודש (בגין כל המכשירים הסלולריים), אזי קנס היציאה שניתן לגבות ממנו לא יעלה על מכפלת 8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות שלו.
חסימת המכשיר
על פי ההסכם העסקי הסטנדרטי הקיים, החברות רשאיות לחסום את המכשיר (מפני היכולת להחליף SIM). גם פה, מדובר בסעיף שאינו חוקי, שכן החל מ-1 בינואר 2011 כל חברות הסלולר מחויבות לפתוח ללא כל תשלום את כל מכשירי הסלולר שנמכרו על ידן בעבר והם נעולים לשימוש ברשת אחרת. כך, ניתן להכניס כרטיס SIM זר בעת נדידה בחו"ל, ולחסוך בהוצאות הנדידה.
רכישת המכשירים בחברת הסלולר
ברוב המקרים, רכישת המכשיר הסלולרי או שדרוגו בחברת הסלולר יקר יותר (למרות מנגנון הזיכוי) מאשר רכישתו מיבואן פרטי מחוץ לחברת הסלולר. לעתים, אופציה זו עדיפה כלכלית, גם אם לא מצליחים לממש את חוק ניתוק זיקה מחברת הסלולר, מכל סיבה שהיא. בנוסף, אין התחייבות ל-36 חודשים, המהווה חסם משמעותי בפני סיום החוזה לפני הזמן ומעבר לחברת סלולר מתחרה.
חשוב לציין כי לקראת 2012 יוצף שוק הסלולר בחברות מתחרות (הוט-מירס, גולן-טלקום ומפעילות הסלולר הווירטואליות). התחרות תהיה לתועלת הצרכנים, למעט אלו ש"לכודים" אצל ספק הסלולר בגין רכישת המכשירים אצלו. חובתכם היא להשוות ולבדוק מהיכן ישתלם לכם יותר לרכוש את המכשירים.
ביטוח מכשירי הסלולר
ברוב המקרים, ביטוח המכשירים אצל חברת הסלולר יקר יותר מביטוח פרטי חיצוני או אף מאי-רכישת ביטוח כלל מחברת הסלולר (כך שתיקונים קלים יבוצעו על ידי העסק עצמו, ומכשירים שהתקלקל לחלוטין, אבדו או נגנבו, יוחלפו במכשיר חדש שיירכש מיבואן עצמאי).
דוגמא קטנה: עלות ביטוח מודם סלולרי בחברה סלולרית היא כ-17 שקל לחודש למינימום 12 חודשים, כלומר 204 שקל. עלות השתתפות עצמית במקרה של אובדן/גניבה/נזק בלתי הפיך היא 499 שקל. סך הכל עלות: 703 שקל. אי אפשר לפספס שזה יוצא יקר יותר מרכישת מודם חדש זהה בשוק החופשי במקרה של אובדן/גניבה/נזק בלתי הפיך. כדאי לבדוק היטב מה יהיה יותר משתלם עבורכם בסוגיית הביטוח בהתייחס לכל סוגי המכשירים שיש ברשות העסק שלכם. כדאי לדעת בהקשר זה, שביטוח ניתן להפסיק ללא קנסות רק אחת לשנה, בתום שנת הביטוח.
מחיר השירות
אין סיבה שלקוח עסקי ברמת ה-SME ישלם מעל ל-20 אגורות לדקת שיחה, 10 אגורות ל-SMS ועד כ-30 שקל תשלום חודשי קבוע, בהסכם שכולל כ-2,000 דקות למנוי לחודש (מנוי סטנדרטי מסוג VPN פנימי בין המנויים של העסק ו/או ל-10 יעדים אחרים קבועים ברשת הספק הסלולרי או בבזק). אם ההסכם עם חברת הסלולר מציע לכם עסקה יקרה יותר, בידקו שנית האם ניהלתם בצורה נכונה את המו"מ עם חברת הסלולר.
עדכון מחירים
מומלץ לא להסכים לעדכון מחירים בכל תקופת ההתחייבות, ולכל היותר להתפשר על עדכון שנתי לפי המדד בלבד, ולא מעבר לכך (יש להקפיד שהמדד הקובע יהיה מועד החתימה על החוזה ולא למועדים קודמים כפי שמצוין בדרך כלל בהסכמים של חברות הסלולר). ללקוחות פרטיים המחיר נשמר על פי חוק לכל תקופת ההתחייבות ללא עדכונים, ואין כל סיבה שלקוח עסקי יופלה לרעה.
בנוסף, בחוזה הסטנדרטי של חברת הסלולר יש סעיף מטריד, שאסור להסכים לו בשום אופן, שלפיו, אם תעריפי קש"ג (דמי הקישוריות) ירדו, הלקוח מסכים שחברת הסלולר תעלה את תעריפיה (עלות לדקת שיחה והעלות החודשית) באותו שיעור של הפחתת הקש"ג, ללא כל צורך בהודעה נוספת ללקוח. היות והקש"ג מתוכנן לרדת בשנים הבאות, זו מכשלה משמעותית בחוזה.
אורך תקופת ההסכם
מומלץ לא לחתום על הסכמים ארוכי טווח עם זיכויים עתידיים במועדים מעל 12 חודשים. זאת במיוחד על רקע השינויים הצפויים בשוק הסלולר ב-2012, ביניהם כניסת חברות סלולר חדשות לשוק.
תשלום עבור גלישה מעבר להסכם
ההסכמים של חברות הסלולר מאפשרים גביית תשלום של מאות שקלים (לחודש) על כל חריגה מחבילת הגלישה. בהסכם מצוין בדרך כלל, שניתן לגבות עד 89 שקל לגלישה חריגה בפורטל הפנימי של הספק הסלולרי ועד 499 שקל לגלישה חריגה באינטרנט.
מומלץ לדרוש חסימת כל מכשירי הסלולר עד גובה חבילת הגלישה שהוקצתה למכשירים אלו ולציין בהסכם, שהעסק לא ישלם מאומה במידה והייתה חריגה וחברת הסלולר לא חסמה את הגלישה מעבר למגבלות הגלישה של אותו מכשיר, או לחילופין שכל חריגה תהיה על חשבונו הפרטי של המחזיק במכשיר.
מכשולים נוספים
מעבר לשמונה המכשולים שמנינו לעיל, ישנן עוד "טעויות" אפשריות בהסכם סלולרי לעסקים:
• אי התייחסות למחירי חו"ל (שיחות, מסרונים וגלישה).
• מעבר בין מסלולים בתוך תקופת ההתחייבות.
• התשלום עבור מכשירים שאינם פעילים זמנית.
• שירותי ערך מוסף, שירותים עסקיים ספציפיים.
• תשלום עבור מסרונים בכמויות.
• שדרוג מכשירי סלולר ישנים בתוך תקופת ההתחייבות.
• סוללות רזרביות ואביזרים נלווים.
• מינימום שימוש לקבלת זיכוי.
• עלויות מתאמים סלולריים.
בשורה התחתונה, עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה לפני שהם חותמים על הסכם סלולרי. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ונזיל, במיוחד על רקע הציפיות להגברת התחרות בשוק הסלולר. על ציבור הלקוחות העסקיים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק הסלולר.
הכותב הוא מנכ"ל Telecom Experts - המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב