הוגשו ההמלצות לתחרות בשוק התקשורת הנייחת
ועדת חייק ממליצה על שוק סיטונאי שיאפשר לצרכנים להזמין שירותי אינטרנט מחברת תקשורת אחת, במקום מחברת ספק וחברת תשתית; ביטול ההפרדה המבנית בבזק ובחברות אחרות, ושינוי שיטת הפיקוח על מחירי בזק. החשש: בזק תתחזק ותקשה על התחרות
המלצות הוועדה לבדיקת שוק התקשורת הנייחת, בראשות רו"ח אמיר חייק, הוגשו היום (ג') לשר התקשורת, משה כחלון, ולשר האוצר, יובל שטייניץ. עיקר המלצות הוועדה: יצירת שוק סיטונאי במסגרתו חברות תקשורת יוכלו לספק שירותי תשתית+ספק אינטרנט ולהציעם לצרכנים במחירים נמוכים יותר המוצעים כיום.
מוצע כי כל המלצות הוועדה יעוגנו בחקיקה ראשית, בה ייקבעו גם הסנקציות במקרה של אי עמידה בהסדרי השוק הסיטונאי. יישום ההמלצות צפוי בעוד כשנה.
לקריאת הדו"ח באתר משרד התקשורת לחצו כאן. (מהדו"ח הוסרו נתונים מסחריים)
שוק סיטונאי
הוועדה ממליצה כי בזק ו-HOT יציעו חיבורים סיטונאים, כלומר יאפשרו לבעלי רשיונות תקשורת אחרים (כמו 012 סמייל, בזק בינלאומי ו-013 נטוויז'ן שימוש בכל התשתיות הנדרשות כדי לספק שירותים לצרכנים. באופן זה, כל חברות התקשורת יוכלו להציע חבילות (באנדל). לדוגמא: אפשר יהיה לרכוש מנטוויז'ן שירותי תשתית משלה, אותם תקנה מבזק.
כך, צרכנים יוכלו להזמין שירותי אינטרנט מגורם אחד, בניגוד להזמנות הכפולות הנעשות היום: אחת לתשתית והשנייה לספק אינטרנט. ההזמנות הכפולות האלה גוררות גם שני חשבונות אינטרנט, ובמקרה של תקלה: 2 שיחות טלפון כדי לברר היכן מקורה. המטרה: לאפשר לחברות שאינן מחזיקות בתשתית להציע שירותי תקשורת, וכך להוריד את מחירי האינטרנט, כשחלק מהורדה זו תגולגל לצרכן.
בזק | סלקום (013 נטוויז'ן) | פרטנר (012 סמייל) | HOT |
39% | 24% | 23% | 14% |
מחירי השוק הסיטונאי יקבעו בידי משרד התקשורת. הוועדה ממליצה כי עד לקביעה סופית של התעריפים (הליך שנמצא בעיצומו), ידרשו בזק ו-HOT למכור את החיבורים הסיטונאיים במחירים שלא יעלו על 75% מהמחיר הנמוך ביותר שבו בזק מכרה חיבורים אלו לצרכן הסופי במהלך יולי ספטמבר 2011.
בזק ו-HOT אף יפקידו ערבויות בנקאיות אוטונומיות בסכום כולל של 200 מיליון שקל לצורך הבטחת קיומו של שוק סיטונאי. משרד התקשורת רשאי לחלט את הערבויות בחלקים ובמנות אשר יקבע. כמו כן תוטל אחריות אישית על מנהלי החברות אם לא יאפשרו את השימוש בתשתיות על בסיס תחרותי.
הוועדה אף התייחסה למיזם האינטרנט על תשתית חברת החשמל, במסגרתו חברת בת של חברת הספק תהפוך לספק סיטונאי של סיבים אופטיים עד לבתי המנויים בפריסה רחבה. הוועדה ציינה כי היא רואה ביישום מיזם זה "עוגן לצורך הגברת התחרות בשוק התקשורת ולשדרוג תשתיות הפס הרחב בישראל. ועם זאת יש להחיל על הגוף שיקום במסגרת מיזם זה כללים רגולטוריים דומים לעניין אספקת שירותים סיטונאיים".
משרד התקשורת יגדיר מעת לעת סל שירותי תקשורת בסיסי, וכל חברות התקשורת יחויבו להציע סל זה ולפרסם מחירו.
היבטים צרכניים
- החברות יאפשרו לכל צרכן ליהנות מכל חבילת תעריפים אותה הם מציעים.
- החברות יידעו את הצרכן (ישירות או באמצעות משרד התקשורת או כל גוף שיסמיך לצורך זה) בדבר כל חבילה חדשה המוצעת על-ידן.
- משרד התקשורת יקים מערך לאספקת שירותים שיסייעו לצרכנים לקבל מידע מלא על תעריפים. הוא יידע צרכנים באופן אקטיבי בנוגע לזכויותיהם ויפנה אותם למקורות מידע (אתרי אינטרנט) בהם יוכלו לקבל מידע על תעריפים.
- החברות יידעו את הלקוחות שלהם באופן אקטיבי בדבר התקרבות מועד פקיעה של חבילת תעריפים.
- החברות יחויבו ליידע את הלקוח על מגבלות ותנאים המוטלים על חבילות שירכוש.
- החברות יספקו לצרכנים מידע נגיש בדבר הצריכה שלהם בפועל.
הפרדה מבנית
הוועדה ממליצה לבטל את חובת ההפרדה המבנית בתחום הנייח ובתחומים אחרים בענף התקשורת, שקיימת בעיקר בבזק (ובמסגרתה קיים איסור על שיתוף פעולה בין חברות בזק כמו yes, פלאפון ובזק בינלאומי, והגבלת חבילות טריפל), אך גם בנטוויז'ן שהתמזגה עם סלקום, ובפרטנר-012 סמייל. הביטול הזה לא יחול בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, שם תבוטל ההפרדה אחרי שיתאפשרו שירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט.
מומלץ לאשר לאלתר לכל החברות וקבוצות התקשורת לספק את כל שירותי התקשורת אותם הם לא מספקים כיום ללא מגבלות של הפרדה מבנית. חובת ההפרדה המבנית תוחלף בהפרדה חשבונאית בין כלל השירותים שאותם מספקים בעלי רישיון תשתית אינטרנט לבין התשתית. בנוסף, יאסר על העברת מידע בי המגזר הקמעונאי לסיטונאי בכל אחת מהחברות.
בוועדה ממליצים לבטל את חובת ההפרדה המבנית אחרי שיחלפו 6 חודשים מהיום בו נחתמו הסכמים ראשונים בין בזק לבין החברות האחרות ליישום השוק הסיטונאי, או כשבזק תחל לספק את השירותים. אם לא יפעל שוק סיטונאי תוך 24 חודשים מיום פרסום המלצות הוועדה יפעל משרד התקשורת להפרדה מבנית בין תשתיות HOT ובזק לבין השירותים המסופקים ללקוחות קצה.
שינוי שיטת הפיקוח על מחירי בזק
עוד ממליצה הוועדה כי הפיקוח על מחירי בזק יעבור לשיטת קביעת תעריף מרבי לכל השירותים. כיום הפיקוח נעשה בשיטת תעריף קבוע הנקבע על-ידי משרד התקשורת. כיום בזק לא יכולה להוריד מחירים כדי להתחרות, בשל הגדרתה כמונופול. שינוי שיטת הפיקוח על תעריפיה תאפשר לה להוריד מחירים. התעריף המרבי עדיין לא נקבע, אך צפוי להיות נמוך משום שלא יסתמך על המחיר בו בזק מוכרת את שירותיה לצרכן, אלא מעלוּת הפעלת השירותים.
לדו"ח מצורפת דעת מיעוט של סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, ד"ר אסף כהן, שסבור כי ההקלות האלה על בזק לא בהכרח יועילו לצרכן, אלא יחזקו את בזק כגורם החזק ממילא בשוק. עקב כך הוא מתנגד לביטול ההפרדה המבנית ולשינוי בפיקוח על התעריפים, בשל חשש כי בזק תנצל את כוחה הרב כדי למנוע תחרות.
"המלצות הוועדה עלולות להוביל לכך שההפרדה המבנית תבוטל מוקדם מדי", מסייג כהן.
"תהליך ההתארגנות של המתחרות לשימוש בתשתיות בזק יארך זמן, גם אם תשתף בזק פעולה באופן מלא (על אחת כמה וכמה במצב שבו בזק מערימה קשיים). על כן, עלול להיווצר מצב שבו בזק משווקת את שירותיה ללא מגבלה, כאשר מתחרותיה אינן מסוגלות להגיב ולעשות שימוש הלכה למעשה בתשתיות החברה..
"המלצתי היא לבטל את ההפרדה המבנית בחברת בזק, רק לאחר שמשרד התקשורת ייווכח כי השוק הסיטונאי אכן פועל היטב, וכי ניתנה ההזדמנות למתחרותיה של בזק להתמודד עמה על בסיס שווה".
עוד הוא גורס כי בעקבות שינוי שיטת הפיקוח על תעריפי בזק, החברה תוריד מחירים בעיקר במגזר העסקי, ולכן יש לדבוק במשטר התעריפים הקיים, לקבוע תעריפים נמוכים יותר לרווחת הצרכן, לפחות עד שיראה משרד התקשורת כי השוק הסיטונאי פועל כשורה.