שירת נשים: העולם כנראה השתגע
החילונים והדתיים - כל אחד מנקודת מבטו - משום מה רואים בשירת נשים ביטוי לקנוניה נגדם. רוצים לנפץ את צה"ל על סלעי המחלוקת? יש עוד כמה נושאים שאפשר להעלות
תשע הערות על הנושא שאיכשהו הצליח לשגע את כולם - החילונים, הדתיים והצבא.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
1. למה להתווכח בזעם רק על שירת נשים? יש עוד סלעי מחלוקת שאפשר לנפץ עליהם את צה"ל, אם רק רוצים. אפשר להתווכח על שבועת האמונים לצה"ל (למה הדתיים אומרים "אני מצהיר"?), על התפריט במטבחים הצבאיים (למה מקפידים - או לא - על כשרות מהודרת?), על נהלי הכשרות בפסח (למה אוכלים קטניות בצבא?). לא חסרים נושאים שאפשר לחרחר סביבם מריבות איומות. אם רק רוצים.
2. אני קורא את הטיעונים הזועמים בעד ונגד, ונדמה לי שהעולם השתגע. אפשר לחשוב באיזו שאלה הרת גורל אנחנו עוסקים. כל צד מניח שהבעיות הנקודתיות הן ביטוי לקנוניה לוחמנית רחבת היקף של הצד השני. לדתיים כדאי להסביר שאיש לא מנהל נגדם מסע צלב ושהחילונים באמת לא מבינים מה מפריע לנו בשירת נשים. לחילונים כדאי להסביר שהדתיים לא מנסים להשתלט על צה"ל, וגם לא להחזיר את הנשים אלף שנה אחורה. הם בסך הכול רוצים לקיים את ההלכה, כפי שהם מבינים אותה.
3. לדתיים: נכון, ההלכה אוסרת להיכנס להופעה של זמרת. אבל אם הכריחו אותך להיכנס, ההלכה לא מחייבת אותך לעשות סצינה. כאשר אתה נוסע באוטובוס, והנוסעת מאחוריך מתחילה לזמזם - האם אתה דורש לעצור מיד את האוטובוס ולרדת? זוהי "הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו", שאינו מתכוון לה, ולפיכך אין בה איסור. מה עוד שבאיסורים הקשורים לצניעות יש משקל מיוחד לכוונה ולרצון; כאשר האדם נמצא באירוע כזה בעל כרחו, בלי כוונה ליהנות, זהו שיקול חשוב להקל (אגרות משה אבהע"ז א סימן נו). הרבנים הראשיים לדורותיהם סמכו על כך, ולא נטשו טקסים רשמיים בזמן שירת נשים.
4. ועוד דבר לדתיים: יש המדברים על "ייהרג ואל יעבור", "שעת השמד" - לא הגזמנו?! האם כך אנחנו רוצים להיזכר בהיסטוריה היהודית? אבותינו קפצו לכבשן האש כדי לא לעבוד עבודה זרה, ואנחנו נעמוד בפני כיתת יורים - כדי לא לשמוע את הסולנית של צוות הווי אפסנאות מזייפת את שיר הרעות?! האם אתם באמת חושבים שהצבא החליט לנהל נגדנו מלחמת דת, ולעקור את תורת ישראל? כדאי להיכנס לרגע לנעליים שלהם, ולראות שהם באמת לא מבינים אותנו.
5. חילונים: בבקשה, אל תחנכו אותנו. אתם לא אוהבים כשדתיים מטיפים לכם - גם אנחנו לא אוהבים כשאתם מטיפים לנו. אתם לא מבינים את דין "קול באישה ערווה"? גם אני לא מבין אותו עד הסוף. אני גם לא מבין למה אסור לאכול בשר בחלב. ככה זה כשאתה דתי - יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע, נעשה גם דברים שנראים בלי סיבה. אנא כבדו אותנו ואת אמונותינו.
6. ועוד דבר לחילונים: האם החיילים הדתיים שלא רוצים לשמוע זמרת, הם המשפילים את כבוד הנשים בצבא? אני מזמין אתכם להיכנס לכל בסיס צבאי, ולהקשיב לשיחות המתנהלות שם. אני בטוח שאותם חיילים שלא מעוניינים לשמוע שירת נשים, מתייחסים לחיילות שסביבם באופן הרבה יותר עדין ומתחשב מרוב החיילים האחרים. בהכירי את ההווי הצבאי, נדמה לי ששירת נשים היא לא הנושא הדחוף ביותר שעל סדר היום הנשי בצה"ל.
7. בביטוי "קול באישה ערווה" - המילה "ערווה" אין משמעה איבר מין. הכוונה היא לומר ששירת נשים נכללת בתחום של איסורי צניעות, הנקראים בעגה
ההלכתית "איסורי עריות". בתרגום ללשון מודרנית הייתי אומר: קול באישה אינטימיות. כאמור, לא הייתי מחוקק הלכה כזו מתוך שיקול הדעת הפרטי שלי. כיוון שההלכה קבעה זאת, מוטל עלינו להתחקות אחרי ההיגיון שלה. לפי ההלכה, קול זמר של אישה הוא מחווה אינטימית, שצריכה להישאר במרחב שבין אישה לבעלה.
8. שאלה: נאמר שחייל מהגדוד הבדואי היה מבקש להשתחרר מטקס רשמי, בטענה שדת האיסלאם אוסרת עליו לשמוע שירת נשים בימי הרמדאן. האם מישהו היה מתנגד?
9. ולסיום, הצעת פתרון פשוטה: נשים ימשיכו לשיר בטקסים, כפי שעשו מימים ימימה. חיילים שלא ירצו לשמוע אותן, יבקשו ממפקדיהם להיעדר מהטקס. המפקדים ידאגו שהם ישובצו בשמירה בדיוק בזמן הטקס. זהו פתרון פשוט, בלי "ייהרג ואל יעבור" ובלי "מסירות נפש". לדאבון הלב, לא ברור לי האם מישהו באמת מחפש פתרון.