מלחמת החרדים בטליבאן
בתחילה זה נראה כתופעה שולית, אך כשהתברר ש"נשות הטליבאן" לא שולחות את ילדיהם ללמוד בשל בעיות צניעות, ולעתים מסכנות את חיי משפחתן בשם העקרון הקדוש - בעדה החרדית החליטו להוקיע אותן: "עקרו דעת תורה מישראל"
לא רואות ממטר: אחרי שנים של התעלמות מכוונת, בשבועות האחרונים חל מפנה ביחס החרדים לקהילת נשות הטליבאן, הן החרדיות שמכסות את פניהן בבד שחור מטעמי צניעות. בית הדין (בד"ץ) של העדה החרדית, המנהיג את החסידויות הקיצוניות במאה שערים, פתח במאבק ב"נשות הרעלות" - כפי שהן נקראות ברחוב החרדי - ובאופן נדיר "תוקף משמאל" תופעה דתית-קיצונית ומוקיע אותה מתוך עמדה מתונה יותר.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
עד לאחרונה, בחברה החרדית לא מצאו עניין ביציאה למאבק, ואולם הצטברות של עדויות מהשבועות האחרונים על מעללי נשות הטליבאן הציתו את אש המלחמה. רבני העדה הבינו כי אותן נשים הוציאו מכלל פרופורציה את עניין הצניעות שאותו הפכו לחזות הכל. בין היתר התברר כי בשל צניעות הנשים מונעות מבעליהן קיום יחסי מין (אלא במקרים מיוחדים), אוסרות עליהם לראות את בנותיהם-שלהם(!), וכופות על הילדים נישואים בגיל צעיר בניגוד לרצונם. לטענת החרדים, נשות הטליבאן התאגדו והפכו לכת אנרכיסטית ומסוכנת, שפוגעת במשפחות בשם הדת.
בתום ישיבה מיוחדת של הבד"ץ - הסמכות הדתית-רוחנית העליונה בעדה החרדית - פורסם כרוז תחת הכותרת "קריאה קדושה על קדושת בתי ישראל" ובו הוגדרו נשות הטליבאן "קבוצת נשים שעקרו דעת תורה מישראל, ומדעת עצמן מנהיגות". הרבנים מזהירים את בנות ישראל ש"צריכים להתרחק ממנהגיהם ומדרכיהם, כי סופן לאבדון וכליה".
גילוי הדעת של הבד"ץ. לחצו לפתיחה
הכרוז גרר שרשרת פעולות מחאה נגד הנשים הקיצוניות, ואף נגד רבנים הנחשדים כמשתפי פעולה עימן. במאה שערים התקיימו הפגנות בהשתתפות עשרות ולעתים מאות, שמחו נגד התופעה - כשבין המפגינים גם בני משפחות של נשות הטליבאן, המתנגדים לדרכן.
צניעות מעל לכל
תופעת "נשות הרעלות" התפתחה בשנים האחרונות בעיקר בירושלים ובבית שמש, ושותפות לה עשרות נשים – חרדיות שהגיעו מחצרות העדה החרדית, או נשים שחזרו בתשובה.
נשים אלו שיכללו והקצינו מנהג ישן, שהיה מקובל במשך עשרות שנים בחלקים מהחברה החרדית, לעטוף את אזור הצוואר והחזה בצעיף עבה. במקום זאת, הן בחרו ללבוש שחורים ולכסות את פניהן לחלוטין, תוך שהן רואות את מנהגי הצניעות של הנשים המוסלמיות כמודל לחיקוי.
עם השנים החריפה עוד התופעה וקמו כמה מנהיגות לא רשמיות ל"כת", והן משפיעות על חברותיהן שלא להישמע להוראות הרבנים. חלק מהנשים בקבוצה הנהיגו את קוד הלבוש המחמיר גם על בנותיהן הקטינות, והן נמנעות מלשלוח את ילדיהן למוסדות חינוך שבהם אנשי הצוות אינם נוהגים כמותן. לתפיסתן, הן מקריבות את עצמן ואת כבודן למען גאולת ישראל, ולכן גם מוכנות לספוג באהבה את העלבונות המוטחים בהן.
"קו פרשת המים" במאבק החרדי נגד "נשות הרעלות" היה כשנחשפו שתי עדויות מדאיגות במיוחד על הנעשה בחברתן. במקרה הראשון ילדה אחת מהנשים בביתה ולא בבית חולים, מאחר שסירבה להכניס את עצמה למצב "לא צנוע". היולדת לא שינתה את החלטתה ולא פינתה את התינוק למוסד רפואי גם כאשר הלידה הסתבכה, ונשקפה סכנה לחייו. לבסוף עשה זאת בניגוד לרצונה פראמדיק שהוזעק לטפל ברך הנולד - ובית החולים דאג לערב בפרשה את הרווחה ואת הרבנים.
במקרה נוסף סיכמו שתיים ממנהיגות הקבוצה על חתונה לילדיהם – בן 16 ובת 23 – מבלי ליידע על כך את הזוג עצמו, או את אבותיו. הנשים קיימו את טקס החתונה בניגוד לרצון החתן הקטין, וכתוצאה מכך הוא ביקש להתגרש מאשתו כעבור זמן קצר. משסירבה אשתו לקבל גט, החליט הבעל הטרי להינשא לצעירה נוספת – מעשה ביגמיה המנוגד לחוק ואף שנוי במחלוקת הלכתית.
הפגנות במאה שערים
אחד האישים שבמרכז הפרשה הוא הרב אהרון רומפלר, שברחוב החרדי מאשימים במתן גיבוי רוחני לנשים. הוא נדרש כמה פעמים להצהיר שהוא מתנגד לתופעה, לבל יחשוד הציבור כי הבד"ץ התכוון אליו
כאשר הוקיע את כל "מי שהיה לו חלק ונחלה עם הדבר הזה", אך לא עשה כן - גם כאשר נחשפו עדויות מפלילות על קשר שהוא מקיים עם חלק מהנשים.
מקורבי הרב הסבירו כי לא יכחיש שגילוי הדעת של הרבנים מתייחס אליו, משום שאין כל רמז לכך, ואם ייעשה כן יטענו נגדו כי "על ראש הגנב בוער הכובע". לדבריהם, העובדה כי אשתו ובנות המשפחה שלו אינן מכסות את גופן ברעלות היא כאלף עדים כי הוא אינו משתייך או מזדהה עם "כת הטליבאן". ההסברים לא הניחו את דעתם של פעילי המאבק, שכבר הפגינו השבוע מול בית מדרשו ומול ביתו, ועל-פי הדיווחים אף התקבלו איומים על חייו.
בינתיים הנושא ממשיך להעסיק את כלי התקשורת החרדיים, שעטים על כל התפתחות ואמירה של רב בעניין. השאלה הגדולה היא כמובן אם זה ייגמר בקרב איתנים, או בצניעות.