אם שותים לא מתפללים
בארצות הברית זו כבר תופעה: חבורת מתפללים אקסלוסיבית, שיוצאת באמצע תפילת השבת לקידוש חפוז על אלכוהול משובח, למורת רוחה של ההנהגה האורתודוכסית. אם אתם עוד לא מכירים את ה"קידוש קלאב", קבלו קליפ עם בדיקת נשיפה
עוד בערוץ היהדות - קראו:
ה"קידוש" שנערך בבתי הכנסת בשבת בבוקר, הוא הזדמנות להתחככות קהילתית: מפגש מתפללים, מתפללות וילדיהם של חברי הקהילה. אך בארצות הברית לקחו את זה צעד אחד קדימה - לדרגת "מועדוני חברים" אקסקלוסיביים יותר או פחות (תלוי בקהילה). ואם אתה ב"קידוש קלאב" (Kiddush Club) הנכון, אתה חיי, קיים (ומתקיים).
בקהילות רבות בצפון-אמריקה שודרגה התופעה לכלל יציאה של חלק מן המתפללים בזמן ההפטרה, לטובת קידוש זריז על אלכוהול משובח – וחזרה מאוחרת לתפילת מוסף. הרבנים מצדם זועמים, וארגון ה-OU (הגוף המשמעותי והמשפיע ביותר בקרב היהדות האורתודוקסית האמריקנית) אף הכריז על ה"קלאבים" הללו מלחמת קודש. כל זה לא מפריע להם לשגשג יותר מאי-פעם, ואף לככב בקליפ חדש וחתרני מבית היוצר של "קול-איש" (Kol Ish) – חבורת הילדים המופרעת של המוזיקה היהודית-אמריקנית.
"לא שותים טקילה מתוך שופר"
אחרי ששחטו את מוסד השידוכים, החמץ ועוד כמה קורבנות עולה, מעלים חברי "קול איש" את הקידוש-קלאבס
על המזבח, לצלילי Love In This Club של יאנג ג'יזי. ששת הבחורים חובשי הכיפה כבר רגילים לזעזע את הממסד השמרני, ועושים א-קפלה לגרסאות קאבר ידועות, בדרך שגורמת לכל אמא יהודיה להסמיק.
"הווידיאו שלנו הוא גם סאטירה וגם חגיגה על ה'קידוש-קלאבס'", אומר שון לוין מ"קול איש". "אנחנו תומכים באספקטים החיוביים של המועדונים, אך בו בזמן מכירים בכך שהכינוסים החברתיים-רוחניים הללו עלולים לצאת מכלל שליטה".
הקליפ לועג במכוון לדיסקרטיות הכאילו-אקסלוסיבית של המועדונים, ומעביר ביקורת גם על תרבות צריכת האלכוהול - דווקא במעוזים האורתודוכסים, "אף שלא שנראה לנו שבהרבה קידוש-קלאבס כאלה אנשים ישתו טקילה מתוך שופר", כפי שמדגיש לוין.
במהלך הקליפ יכולים חובבי הז'אנר להתרשם, כך נראה, מכל סוגי האלכוהול הכשר הנמכר בארצות הברית. צריך רק לעשות "פאוז" ולהתחיל לרשום, הגם שהחבורה מרגיעה בכיתובית בסופו, כי "אף כבד לא נפגע במהלך הצילומים".
חוזרים לתפילה שיכורים
חבורת "קול איש" מחדדת סוגיה כואבת בתוככי המגזר האורתודוכסי-מודרני בארצות הברית, לאחר שהרב ד"ר צבי הירש ויינרב, מבכירי ה-OU, כתב כי תופעת הקידוש-קלאבס האמריקנים פוגעת בכבוד השבת, מעודדת צריכת אלכוהול מופרזת, ואף גורמת למתפללים לשוב להמשך התפילה במצב של שכרות.
מאידך גיסא, ניתן למצוא מועדוני קידוש שפעילים גם מחוץ לשבתות, ועוסקים בפעילויות של צדקה ותרומה לקהילה. הקליפ עצמו נפתח במילים: "מוכרחים להמשיך בשביל סבא", ולוין אומר כי הוא וחבריו "נותנים לצופים חלון הצצה למסורות עתיקות היומין הללו, והם יכולים לעשות עם זה מה שהם רוצים.
"אנחנו, בכל אופן, לגמרי בעד הקידוש-קלאבס – במידה, כמובן. במובן הזה אני חושב שאנחנו קצת ביקורתיים כלפי אלה שמגזימים: בין אם הם רוצים לבטל את המוסד הזה, ובין אם הם נמנים על אלה שמגיעים ישר לקידוש, ושוכחים למה הגיעו לבית הכנסת מלכתחילה".
רוצים להפוך להמנון
בעוד אצלנו בוערת הקרקע בסוגיות של דת ומדינה, חברי "קול-איש" האמריקנים - כמו רבים מקרב הקהילות היהודיות מעבר לים - עוקבים אחר הנעשה כאן בחשש מהול בסקרנות, ביודעם כי היהדות מושפעת מהתהליכים הדדיים המתרחשים בחברה הדתית הן בישראל והן מעבר לים.
"חלק מהמחלוקות מצערות בהחלט, והן עומדות במרכזה של העבודה המוזיקלית שלנו", לוין אומר. "אפילו שם הלהקה שלנו – 'קול איש' – קורץ לסוגיה הדתית של 'קול באישה'. לא שאנחנו באים להשכין שלום במגזר, אבל אנחנו כן מקווים שנצליח לצנן את הוויכוחים סביב כמה מהנושאים החמים, עם קצת הומור קליל".
לא בטוח שההומור הקליל שלהם יעבוד בישראל למודת קרבות הנייר, אבל לפחות בארצות הברית מקווים ב"קול איש" להפוך את "קידוש קלאב" להמנון הקלאבים בשבתות. "ברור לנו שיהיו גם אנשים שישנאו את זה, או לא יבינו את האלמנטים הסאטיריים בווידיאו, ואולי יהיו כאלה שהסוגיה תיגע להם בנקודה רגישה. אנחנו מעריכים כל תגובה שמגיעה אלינו. חלק ממה שאנחנו רואים כשליחות, זה לאוורר את הסוגיות הללו באור השמש, כך שיתקיים דיון בנושאים הנוגעים ליהדות של ימינו".