שתף קטע נבחר
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

לא טבעו, אבל תבעו: הפלגות שנגמרו בביהמ"ש

התמונות הבלתי נתפסות של ה"קוסטה קונקורדיה" שוקעת על צידה מול חופי איטליה, הזכירו כי שיט תענוגות עלול להפוך בן רגע לסיוט מסוכן. אך עיון בפסקי דין מגלה כי האונייה לא חייבת לשקוע כדי שהנוסעים יהיו לא מרוצים. לפעמים מזגן מקולקל או מזרון לא מפנק מקלקלים נופש. איך מגיבים לכך השופטים?

הפלגת ספינת "קוסטה קונקורדיה" ליד איטליה, שהיתה אמורה להיות שיט מענג עבור נוסעיה, הפכה לסיוט בלהות עם טביעתה של הספינה. אמנם, לא כל הפלגה מסתיימת בצורה כה גרועה, אבל עיון בפסיקה מראה כי לא מעט הפלגות גרמו לעוגמת נפש רבה בקרב הנוסעים, אשר הובילה להגשת תביעות ודרישה לפיצוי. לפניכם כמה מהמקרים המעניינים שנדונו לאחרונה בבתי המשפט.

 

 

באונייה היה חם. חם מאוד

בית המשפט לתביעות קטנות בקריות דן בתביעה כספית על סך של כ-20 אלף שקל שעניינה שיט באונייה של מנו ספנות.

התובע ואשתו הזמינו שיט לרודוס בחודש אוגוסט 2010 למשך ארבעה ימים. התובע טען לבעיית מיזוג קשה באונייה, אשר סיבתה היתה תקלה בחדר המכונות. לטענתו, בעקבות תקלה זו הוא נאלץ לישון, יחד עם אשתו, על הרצפה בחדר האירועים של האונייה, שם המיזוג עבד.

 

התובע הדגיש כי התקלה היתה ידועה לרב החובל ולגורמים האחראים עוד לפני ההפלגה, וטען כי לא היה מקום להפלגתה בתנאים אלה. הוא טען עוד כי הוא חולה לב ובעקבות המצב באונייה נגרמו לו לחצים בחזה, אשר נמשכו גם לאחר חזרתו ארצה. אשתו של התובע סובלת מכאבים בגב והשינה על הרצפה החמירה את מצבה.

 

על כן, התובע ביקש לחייב את מנו ספנות בתשלום עלות הנסיעה, בסך של 5,000 שקלים ופיצוי בשל עוגמת נפש בסך של 15 אלף שקל. מנו ספנות הודתה בקיומה של תקלה, אך טענה כי היא זו תוקנה לאחר כ-7-6 שעות מהתרחשותה, כאשר היא לא השפיעה על כל שטחי האונייה, אם כי על מספר תאי נוסעים בלבד.

 

השופטת לובנה שלאעטה חלאילה פסקה על דרך הפשרה וקבעה כי לאחר שהביאה בחשבון את עלותה של חבילת הנופש ומשך הטיול, את היקף השירותים שסופקו לתובע ואשתו ואת אובדן ההנאה שנגרם להם בשל התקלה במזגן בחודשי הקיץ החמים ובשים לב לגילם של התובעים ומצבם הרפואי הנטען, יש לחייב את מנו ספנות לשלם לתובע ולאשתו פיצוי כולל בסך של 2,000 שקל (1,000 שקל לכל אחד). (ת"ק 10864-09-10 בן סימון נ' מנו ספנות חיפה)

  

שוב: תקלה חמורה במזגן 

תביעה נוספת שנגעה לתקלה במזגן, אשר הוגשה גם היא נגד מנו ספנות, באה לעולם בעקבות שיט לטורקיה וליוון בו השתתפו בני זוג. התובעים יצאו לשיט בן חמישה ימים ושילמו תמורתו 1,700 דולר (6,066 שקל). התלונה העיקרית של התובעים, היא כי בחדר שקיבלו היתה תקלה חמורה במזגן, שנמשכה משך כל ההפלגה, ואשר בעקבותיה החדר היה חם מאוד.

 

התובעים טענו כי התקלה במזגן מנעה מהם ליהנות מההפלגה. על כן, ביקשו לחייב את מנו ספנות בסכום ששולם עבור הנופש בנוסף לפיצוי בסך של 5,000 שקל. מנו ספנות טענה מנגד כי הטמפרטורה בחדר שקיבלו התובעים היתה סבירה בהחלט בנסיבות העניין. עוד נטען, כי מעולם לא התקבלו אצל מנו ספנות כל תלונות על הטמפרטורה בחדרי האונייה, גם לא ביחס לחדר הספציפי בו שהו התובעים.

 

השופטת לובנה שלאעטה חלאילה מביהמ"ש לתביעות קטנות בקריות קבעה כי בהתחשב בעלותה של חבילת הנופש ומשך הטיול, בהיקף השירותים שסופקו לתובעים ובאובדן ההנאה שנגרם לתובעים בשל התקלה במזגן בחודשי הקיץ החמים, יש לחייב את מנו ספנות לשלם לתובעים 1,800 שקל. (ת"ק 35529-07-10 פינטו ואח' נ' מנו ספנות בע"מ ואח')

 

המזרן גרם לכאבי גב

במקרה אחר, ביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א דן בתביעה שהוגשה נגד מנו ספנות בטענה לירח דבש לא מוצלח באחת מהאוניות של מנו ספנות. חוסר שביעות הרצון של בני הזוג נבע משלוש סיבות עיקריות. האחת, אספקת מזרן פגום ו/או לא מתאים אשר גרם להם לכאבי גב. השנייה, שלילת דרכונם; והשלישית, איסור רכישת משקאות חריפים על החוף, אלא רק על סיפון האונייה.

 

השופט יובל גזית דחה חלק מטענות התובעים, אך קיבל את הטענות ביחס למזרן. "הנתבעת מחויבת באספקת מזרן תקין וראוי לשימוש לאדם הסביר הממוצע (...) עיון בתמונות שהוצגו מלמד כי המזרן שסופק לא עמד בתנאים המינימליים...", כתב השופט בפסק הדין. נקבע כי המזרן המקורי לא ענה לדרישות הסבירות וחלף זמן בטרם הוחלף. בפרק זמן זה נגרמו לתובעים כאבים, אכזבה ועוגמת נפש. על כן קבע השופט כי על מנו ספנות לפצות את בני הזוג ב-4,250 שקל. (ת"ק 25220-11-10 כהן נ' מנו ספנות בע"מ)

 

החמיץ את ההפלגה, יקבל פיצוי?

תביעות בנושא שיט יכולות להיות גם בשל אי מימוש השיט עצמו. כך למשל, בית המשפט לתביעות קטנות בקריות דן בתביעה שהוגשה נגד כספי קווי נוסעים על סכום של 5,000 שקל, שעניינה נזקים שנגרמו לתובע, כך לטענתו, בשל העובדה שהחמיץ את ההפלגה אשר הזמין.

 

בין הצדדים היתה מחלוקת ביחס לזמן הגעת התובע וחבריו לנמל, ביחס למועד בו הפליגה האונייה בפועל וביחס לגובה הנזק. בית המשפט פסק על דרך הפשרה, וקבע כי כספי תשלם לתובע פיצוי של 700 שקל. (ת"ק 37427-10-10 כרמלי נ' כספי קווי נוסעים).

 

סיכום

אם החופשה המועדפת עליכם היא הפלגה, אך על אף הציפייה לקרוז יוקרתי עם סוויטה מפנקת, משקאות חינם, הופעות בידור משובחות, מקומות אקזוטיים לביקור ושירות ברמה הגבוהה ביותר, גיליתם שהמציאות קצת אחרת ו"נפלתם" על חדר חם, תקלה במזגן, מיטה לא נוחה או כל תקלה אחרת, תוכלו להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות, עם שובכם ארצה. לא תצטרכו לשכור עורך-דין לניהול ההליך, אך חשוב להקפיד על תיעוד, איסוף מסמכים וראיות מתאימות ועל בקשת פיצוי פרופורציונלית לנזק שנגרם לכם.

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .

 

יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים