שתף קטע נבחר
 

שר האוצר חתם על צו להורדת המס על הדלק

חברות הדלק קיבלו בהפתעה את החלטת נתניהו להוזיל את המס על הדלק, והן מיהרו לכייל את מחירוני משאבות הדלק למחיר החדש. בתחנות הדלק בהן יספיקו לעשות זאת עד חצות, מחיר ליטר בנזין בשירות עצמי מלא יעמוד על 7.95 שקלים - שיא כל הזמנים בישראל

סאגת הפחתת המס על הדלק נמשכת:  שר האוצר יובל שטייניץ חתם על צו המחירים שמוזיל את מחירי הבנזין ב-10 אגורות, כפי שהורה מוקדם יותר אתמול (ד') ראש הממשלה נתניהו. הפעולה בוצעה כשעה בלבד לפני ההתייקרות המתוכננת בחצות. 

 

חברות הדלק ניהלו מלחמה נגד הזמן במטרה להספיק לכייל את מחירוני משאבות הדלק למחיר החדש. למרות שחלקן נערכו לכך מראש, קיים חשש שהמהלך לא יספיק להתבצע עד חצות בכל התחנות. מבחינת המדינה, המחיר הרשמי מרגע השינוי יתקבע על 7.74 שקלים לליטר. יודגש כי למרות ה"אופוריה" שאותה הפגין ראש הממשלה בכך שקיזז את המס ב-10 אגורות, המחיר החדש (לאחר הקיזוז) עדיין מהווה שיא כל הזמנים בתמחור הבנזין בישראל.

 

 

אמש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפחתת המס על הבנזין ב-10 אגורות. משמעות ההחלטה של ראש הממשלה היא שליטר בנזין 95 אוקטן יעלה 7.74 שקלים (בתדלוק עצמי) ולא 7.84 שקלים כפי שתוכנן. המחיר בשירות מלא אמור היה לחצות לראשונה את רף 8 שקלים ולהתייצב על 8.05 שקל לליטר, אולם לאור החלטת נתניהו המחיר לא יחצה את מחיר 8 שקלים לליטר - בתחנות שיספיקו לבצע את השינוי.

  

כך או כך, ההחלטה שקיבל נתניהו על הורדת הבנזין תקפה לחודש בלבד, כך שלא מן הנמנע שבראשית החודש הבא נתמודד עם התייקרות נוספת במחירים, ולא רק בתחנות הדלק.

 

בנוסף, נתניהו הורה למשרד האוצר לגבש בחודשיים הקרובים הצעות במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחיר הדלק.

 

לדברי נתניהו, "המדינה אינה שולטת על מחיר הנפט בעולם, אבל אנו לא חייבים לגבות תוספת מס על כל העלאת מחיר". 

  

המהלך של נתניהו חוזר על כיפוף האוצר שבוצע לפני שנה בדיוק: בפברואר 2011 הגיע מחיר הבנזין לשיא של 7.26 שקלים לליטר, ובלחת הציבור נתניהו כפה על שטייניץ הורדה של המיסוי.

 

ההבדל העיקרי בין פברואר 2011 לפברואר הנוכחי הוא שבשנה שעברה הורדת המיסוי הייתה חדה יותר והסתכמה ב-24 אגורות, כך שהמחיר שנה שעברה ירד ל-7.02 שקלים לליטר. השנה נתניהו "התקמצן" וכפה על שטייניץ הוזלה של 10 אגורות בלבד. יצוין שאנשי האוצר נלחמו כל היממה כדי למנוע את רוע הגזרה, מה גם שמנכ"ל האוצר דורון כהן הכריז אתמול בכנס "כלכלסיט" שהאוצר לא ייתן ידו להוזלה.

 

מקורות במשק האנרגיה אומרים שלא בכדי נבחרה הוזלה של 10 אגורות בלבד: המחיר בשירות מלא אמור היה לחצות היופם בחצות את רף ה-8 שקלים, והוזלה של 10 אגורות מורידה אותו לרף של 7.95 שקלים לליטר (בשירות מלא), כך שהמחסום הפסיכולוגי נותר בעינו. "בחודשים הקרובים יגבש משרד האוצר הצעות במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא הדלק", מסכמים בלשכת ראש הממשלה.

 

למרות הבשורות הגדולות, ההשפעה על כיסו של הצרכן תהיה מינורית, אם בכלל. כך לדוגמה, מילוי מכל דלק שנפחו 50 ליטר היה אמור לעלות מחר 392 שקל, אולם תודות לנדיבותו של נתניהו האזרח יצטרך לשלם 387 שקל בלבד, חסכון של 5 שקלים בחודש, או 60 שקל לשנת תדלוק מלאה.

 

חבר הכנסת ד"ר נחמן שי (קדימה) התייחס להחלטתו של נתניהו ואמר כי "ביבי התקפל שוב בלחץ הציבורי. שעות אחדות אחרי שדחה את הצעות החוק של קדימה, הוא אימץ אותן בדייקנות. ביבי הוכיח מחדש כי אין לממשלתו מדיניות והיא נוהגת כמו שבשבת, פעם מורידה ופעם מעלה".

 

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן (ליכוד), אמר כי "נתניהו שוב נטל אחריות והכריע נכון תוך שהוא מוכיח רגישות ומאכזב את האופוזיציה. הרגליים האחוריות של האוצר מסתבר לא מספיק חזקות לעמוד בפני לחץ פרלמנטרי ציבורי תקשורתי משולב. ההחלטה היא בכיוון הנכון בטווח המיידי ומשמעותה בעיקר פסיכולוגית, עדיין נדרש פתרון עמוק יותר ובכוונתי להמשיך ולהוביל את הנושא".

 

בהכנת הידיעה השתתף צבי לביא. ליאור גוטמן הוא כתב "כלכליסט"


פורסם לראשונה 29/02/2012 20:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת דלק. מתייקר, אבל פחות
צילום: shutterstock
ראש הממשלה נתניהו
צילום: מרק ישראל סלם
מומלצים