שתף קטע נבחר

קנית טלפון מספק פרטי? חברות הסלולר מקשות

משרד התקשורת הוציא הבהרה לחברות הסלולר: הפסיקו להקשות על ניתוק זיקה. החברות אמורות לתת הטבות על הטלפון הסלולרי גם למי שקנה מכשיר אצל משווק פרטי, אך בפועל הן קוצבות בזמן את ההצטרפות עבור לקוחות אלה ועורכות בירורים מוגזמים לגבי מקור המכשיר

הבהרה לחברות הסלולר: אל תקשו על ניתוק הזיקה בין קניית טלפון סלולרי לבין קבלת הטבות. משרד התקשורת פנה במכתב לחברות הסלולר אחרי שנודע לו כי החברות ממשיכות להקשות על לקוחות שקנו מכשיר ממשווק פרטי. כל זאת למרות שרישיונן אוסר עליהן לקשור בין שירותים סלולריים לרכישת מכשיר סלולר ועליהן לתת הטבות זהות למי שלא קנה מכשיר אצלן. 

 

ממעקב שערך המשרד בנושא, שהסתמך על תלונות מנויים, עולה כי פעמים רבות מיישמות החברות הסלולריות את ההוראות ברשיונן, דווקא באופן שיש בו כדי לפגוע בהרחבת התחרות בשוק ציוד הקצה והקטנת חסמי המעבר של מנויים בין החברות הסלולריות.

 

ב-1 באפריל נקבע תיקון לחוק, המדבר ספציפית על הטבות שנותנות החברות המותנות ברכישת מכשיר אצלן. לפי התיקון, חברת סלולר לא תקשור בין מתן שירותים סלולריים לקנייה, השכרה או חכירה של מכשיר, לרבות בדרך של מתן הנחה או הטבה אחרת כלשהי בהתקשרות אחת בשל ההתקשרות השנייה. אמנם, תיקון זה ייכנס לתוקף רק ב-1 בינואר 2013, אולם בעקבות התלונות שהגיעו למשרד התקשורת, מצא המשרד לנכון להבהיר את אופן יישום ההסדרה שנקבעה עד למועד כניסת התיקון לתוקף.

 

הגבלות יצירתיות בזמן

לחברות יש שיטות רבות, יצירתיות ומגוונות כדי למנוע הטבות מצרכנים שקונים מכשירים סלולריים אצל ספקים פרטיים. 

 

מתלונה שהועברה לידי משרד התקשורת, עלה כי חברה סלולרית קבעה תנאי ללקוח, לפיו יוכל לקבל הטבה על ציוד קצה חדש רק אם פנה לחברת הסלולר תוך 14 יום מיום רכישתו.

 

מתלונה אחרת עלה כי החברה קבעה תנאי, לפיו ניתן לקבל הטבה בגין ציוד קצה חדש רק אם הלקוח ביקש הטבה בגינו תוך 14 יום מיום הצטרפות לתכנית המזכה בהטבה. הגבלות הזמנים הללו - אסורות.

 

  • הזכאות לקבלת ההטבה תיקבע במעמד ביצוע העסקה: התקבלה במשרד תלונה לפיה חברה העבירה את בקשתו של מנוי לקבל הטבות לבדיקת זכאות, שאמורה להימשך 21 יום. יובהר, כי הזכאות לקבלת הזיכוי תיקבע במעמד ביצוע העסקה, בין אם ציוד הקצה שרכש המנוי ממקור אחר משווק ע"י החברה הסלולרית ובין אם לאו.

 

החברות מפשפשות יותר מדי באישור הרכישה

  • על חברה סלולרית לכבד כל אישור רכישה המוצג בפניה, בין שהפרטים בו מודפסים ובין שמולאו בכתב יד, ובלבד שיופיעו בו, בין היתר, תאריך הרכישה והסכום ששולם.

 

  • בין היתר, על החברה הסלולרית לכבד גם אישור רכישה שאינו בעברית, ערבית או אנגלית – במקרה זה, וככל שלא ניתן להבין באופן סביר מהאישור שמציג המנוי כי אכן מדובר באישור על רכישת ציוד הקצה ואת תאריך הרכישה, סוג ציוד הקצה והסכום ששולם (כך למשל, אישור שאינו באנגלית אך שנרשם בו באותיות לטיניות סוג ציוד הקצה, וניתן להבין מהאישור מהו התאריך בו נרכש ציוד הקצה ובאיזה סכום), רשאית החברה לדרוש ממציג האישור להציג גם תרגום (לא נוטריוני) של אישור הרכישה.

  

  • ההטבה תינתן גם אם נותרו למנוי פחות חודשים מתקופת ההטבה: במשרד התקשורת הדגישו בפני החברות במכתב כי על חברה סלולרית לכבד אישור רכישה המוצג בפניה, בכל עת, כל עוד לא חלפה התקופה במהלכה ניתנת הטבה למנוי שקנה את ציוד הקצה שלו מחברה סלולרית. כך למשל, מנוי שקנה ציוד קצה אצל משווק פרטי 3 חודשים לפני פנייתו לחברת הסלולר, זכאי לקבל הטבה בגינו במשך 33 חודשים אם תקופת ההטבה שחברת הסלולר נותנת  למנוי שקנה ממנה ציוד קצה עומדת על 36 חודשים.

 

  • ההטבה תינתן גם למי שקיבל מכשיר במתנה או שאין בידו קבלה על שמו: אולם, על אף שבהתאם להוראת הרישיון, הדבר אינו נדרש, לשם מתן ההטבה, החברה רשאית לדרוש מהמנוי לקבל אישור בכתב שציוד הקצה נרכש עבורו או נמכר לו (במקרה שקנה ציוד קצה מיד שנייה) והוא זה שעושה בו שימוש, והחברה רשאית גם לדרוש שהמכתב יינתן על ידי הגורם המופיע באישור הרכישה ושיצורף אליו צילום של תעודה מזהה של גורם כאמור (תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה).

 

  • קונה המתנה לא חייב להתייצב בחברה: חברת הסלולר לא תהיה רשאית לדרוש ממי שאיננו המנוי וששמו מופיע על גבי אישור הרכישה, להתייצב בפניה לצורך השלמת העסקה מול המנוי. ככלאם מדובר במנוי עסקי אפשר שעל גבי אישור הרכישה יהיה רשום שם הארגון או שמו של המשתמש משלם החשבון. אם מדובר במנוי פרטי שרשומים בו שני שמות (כמו בעל ואישה) או יותר, אפשר שעל גבי אישור הרכישה יופיע שם אחד בלבד מתוכם.

 

  • מספר הזהות הבינלאומי אינו חובה: החברה אינה רשאית לדרוש שיופיע על גבי אישור הרכישה מספר הזהות הבינלאומי של ציוד הקצה (IMEI – International Mobile Equipment Identity).

  

  • איסור גביית דמי חיבור לרשת: חברת סלולר שאינה גובה דמי חיבור לרשת ממנוי שרכש ממנה ציוד קצה, לא תגבה דמי חיבור כאלה ממנוי שרכש ציוד קצה ממקור אחר.

 

ממשרד התקשורת נמסר כי "בכוונת המשרד להמשיך ולעקוב אחר אופן יישום ההוראות, לרבות בכל הנוגע ליישום ההבהרות שבמכתב זה. את המסמך במלואו ניתן לקרוא באתר האינטרנט של משרד התקשורת בכתובת : www.moc.gov.il במדור 'מה חדש'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
יצירתיות חברות הסלולר אינסופית היא
צילום: shutterstock
שר התקשורת משה כחלון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים