שתף קטע נבחר

החקלאים: הפירות הוזלו אך הרשתות עושות קופה

מחירי פירות ראשית הקיץ ירדו מאוד בעקבות החורף המוצלח. כיוון שהשוק מוצף בפרי, החקלאי מקבל מחיר נמוך והרשתות? הן הורידו מחירים לצרכן אך לא מספיק. "הצרכן לא קונה ואנחנו מעבירים פירות לעזה כי המחירים עדיין גבוהים מדי, פער התיווך צריך לרדת ל-50%"

פירות הקיץ כבר כאן והם זולים לעומת השנה שעברה. החורף היה קר במידה מספקת ויש עודף בפירות מה שאומר שהתשלום שהחקלאים גובים על פירות כמו שסק, אפרקס, נקטרינה, דובדבן ומשמש ירד ב-2-1 שקלים, אך ברשתות - הירידה הזאת במחיר לא תמיד באה לידי ביטוי.

  

שסק אמור היה להיות הכוכב של מאי, כי הפירות האחרים בדרך כלל מאחרים להבשיל. השנה, יש כמויות רבות של שסק (6000 טון) אך לאור העובדה שגם שאר פירות הקיץ כבר על המדפים, הוא לא מקבל את אור הזרקורים ופופולריותו ירדה. החקלאים מוכרים אותו לרשתות ב-4 שקל לקילו, בעוד שברשתות השיווק, לעומת זאת, הוא נמכר בסכום של בין 10-14 שקל לקילו.

 

מבדיקה שלנו עולה כי מחיר אפרסק דווקא ירד ברשתות לעומת השנה שעברה והוא עומד כעת על 8 שקלים בממוצע לעומת 17-9 בשנה שעברה. אך לפי החקלאים על המחיר לרדת עוד יותר.


מחירי פירות העונה בשוק הסיטונאי היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד

מחירי פירות העונה בשוק הסיטונאי היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד
פרי 2011 2012
אפרסקים 14.25-7.75 8.95-5.35
משמש   11-9.75
נקטרינות 11-7.15 8.25-6.25
שסק 8.25 6.25

 


השוואת יבול ומחירי פירות בין 2011 ל-2012

השוואת יבול ומחירי פירות בין 2011 ל-2012
פרי 2011 2012 רווחי החקלאים לק"ג 2011 רווחי החקלאים לק"ג 2012
שסק 3,000 3,000 6-5 שקלים 4.5-4 שקלים
משמש 8,000 9,000 12-10 10-8
אפרקסים ונקטרינות 60 אלף 80 אלף 12-8 10-6
 

 

"נאלצים להעביר פירות לעזה"

יו"ר ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל: "כרגע, חקלאי מקבל 5-3 על אפרסקים והם מוכרים ב-10-8. יש השנה כמויות גדולות ש פרי והפרי נהדר. הרשתות משלמות מעט ומוכרות במחיר גבוה.  שסק, מישמיש אפרסק נקטרינה אגס תפוח דובדבן ה יהיה הקיץ ביבולים מאוד גבוהים. הרשתות דופקות את שתי הצדדים - לחקלאי הן משלמות מעט והשנה הוא עובד כפול כי הייבול עצום ועל הצרכנים הן עושות קופה גדולה. פער התיווך עומד על לפחות 100% אחוז".

 

פער התיווך אמנם בעייתי אך הוא לא גדל והמחירים למשל באפרסק, ירדו לצרכן.

 

 

"הצרכנים עדיין לא קונים כי יקר להם מדי. אם רוצים לעודד צרכנים לקנות צריך להוריד את פער התיווך ל-50%-60% הקנייה תעלה והעסק יזוז. כרגע, אנחנו נאלצים להעביר פירות לעזה, או לומר לחקלאים להרבות בדילולים כדי שיהיה פחות פרי, כדי שבכל זאת נקבל מחיר ומדובר בעשרות ומאות ימי עבודה. הרשתות הורידו מחירים אך הן צריכות להוריד יותר, הן צריכות לוותר מהרווח שלהן לצרכן ולשלם יותר לחקלאי".

 

ברשת גדולה מסרו ל-ynet כי מחירי הפירות לצרכן בירידה. "גם אנחנו רוצים שהצרכנים יקנו, אין לנו אינטרס שהפרי יישאר על המדף כי אז אנחנו נותרים עם סחורה שנרקבת. המחירים יורדם לפי המצב בשוק". לגבי המחיר לחקלאי אמרו: "כשאין פירות משלמים הרבה וכשיש הרבה פירות משלמים פחות - זה מצב השוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים