שבוע הספר: ספרים שווים הנחה באיקאה
מי שיקנה ספר בדוכני צומת ספרים באיקאה יקבל 50 שקל הנחה לקנייה מעל 250 שקל ברשת הריהוט. בסטימצקי יציעו 3 ספרים ב-96 שקל. סופר: "בלי המבצעים האלה, שמכריחים אותנו לקנות ב-100 שקל, ספרים היו עולים 50 שקל". מנכ"ל צומת ספרים: "סופר יכול לבקש שלא להימכר במבצע"
במה שונה שבוע הספר השנה משאר שנות קיומו? השנה, יותר מתמיד, המלים "מבצע" ו"ספר" יתמזגו לישות אחת, כשרשת איקאה מצטרפת אף היא לקלחת - תקים דוכנים , של צומת ספרים בשתי חנויותיה, בהם תמכור גם מבצעים של צומת ספרים וגם מבצע משל עצמה. וגם ספרים כמובן.
- בקרוב: חודש הקריאה בישראל
שבוע הספר מתקיים ב-6 ביוני, במשך 10 ימים, ולהערכת צומת ספרים, יגיעו מכירות הספרים במהלך חודש יוני לכמיליון ספרים, גידול של 5% לעומת השנה הקודמת ו-100% לעומת חודש רגיל. לפי מנכ"ל סטימצקי איריס בראל, המכירות עולות בעת הזו של השנה ב-50%-60%.
סטימצקי תנהל ירידי ספרים בחמש ערים ותקים עוד 74 דוכנים ברחבי הארץ. צומת ספרים תקים דוכנים ב-80 ירידים ברחבי הארץ. ברשת אף השיקו לכבוד שבוע הספר אפליקציה לסמארטפונים וטאבלטים, באמצעותה אפשר לקנות ספרים בהנחה, לאתר מבצעים וחנויות קרובות, אך היא אינה מאפשרת להתחבר למלאי ולבדוק האם הספר שאתה מחפש מצוי בחנות הקרובה לביתך.
מרוב מבצעים לא רואים ספרים
אבל הדוכנים והאפליקציות הם רק התפאורה למבצעים. בעוד צומת ספרים חוגגת 10 שנים לקיומה, ומשלבת את בתי הקפה גרג בסניפיה, היא ממרקת את מבצעיה לקראת יום הספר. והפעם בתפריט: מבצע 3 ספרים ב-99 שקל שקל, על למעלה מ-5,000 כותרים מכל ההוצאות, כולל ספרי בישול, עיון וילדים, וככל הנראה, זו לא המלה האחרונה בתחום: לקראת שבוע הספר יוצעו בצומת מבצעים נוספים, שהרי בשנה שעברה המבצעים ירדו לשפל של 4 ב-100.
אך כאן לא נסתיימו מבצענו. במשך חודש, הרשת תעמיד דוכנים ותמכור ספרים ברשת הרהיטים להמונים – איקאה; שיתוף פעולה שאמור להשאיר צרכנים באיקאה זמן רב יותר ולגרום להם לקנות ספרים בצד רהיטים. השת"פ, בעלות 5 מיליון שקל, כולל מבצע, כמובן: על כל קניית ספר יקבלו צרכנים הנחה של 50 שקל באיקאה, בתנאי שיקנו ברשת בלמעלה מ-250 שקל. ההנחה מוגבל ל-30 אלף.
סטימצקי, מגיבה כמובן במבצע משלה: תמכור 3 ספרים ב-96 שקל, וספר נוסף לחברי מועדון ב-29 שקל.
"ספרים הם לא עגבניות רקובות"
בישראל אומת הספר לכאורה, מתקיים פרדוקס: מצד אחד ספרים הם מצרך יקר מדי המתומחר ב-89 שקל; מצד שני, כשהם נמכרים במבצעי 4 ב-100, זה נחשב לזילות המלה הכתובה. הסופר אלכס אפשטיין, מגשר בין שתי הגדות הללו במניפסט חריף שפרסם, "קול קורא לעולם הספר", בו כתב, בין היתר: "ספרים הם לא עגבניות רקובות. אל תקנו בבתי קברות לספרים, אל תקנו 4 ספרים ב-100, אם לא המבצעים האלה - ספר היה עולה 50 שקלים, לא יותר".
לפי אפשטיין, הרשתות נוקבות במחיר קטלוגי גבוה מדי לספרים, כדי שאפשר יהיה למכור אותם בהנחות מפליגות. הוא אף כתב פוסט המשך למניפסט שלו, בבלוג חדר 404, בו הוא מצהיר שלא יקנה ספרים באיקאה.
"המבצע הוא 'קנה אצלנו תמיד ב-100 שקל'. אם אני רוצה לקנות ספר ב-50 שקל אני לא יכול – המחיר הקטלוגי מופקע והמבצע מחייב אותי לקנות ב-100 שקל. המבצעים האלה מזויפים", אמר ל-ynet.
"המבצעים מקצרים באופן שאין לו אח ורע את זמן המדף של הספרים, הם דוחקים ספרי שירה פילוסופיה וביקורת ויש להם מטרה אחת ויחידה וזו הנקודה המעניינת, להעלות את מחירי הספרים.
"לא ברור לי איך ספרים הפכו לדבר זול ודוחה שחייבים לקנות בחבילה. עקב כך, שיתוף הפעולה עם איקאה מתבקש והגיוני: אחרי שהוצאת 100 שקל על ספרים, אתה מקבל הנחה של 50 שקל כדי לבזבז עוד 250 שקל, אולי כדי לקנות מדפים לספרים שקנית".
צומת ספרים: "אנחנו שומרים על תרבות הקריאה בישראל"
מנכ"ל צומת ספרים אבי שומר אמר במפגש עיתונאים לכבוד שבוע הספר: "סופר שלא רוצה להימכר במבצע, לא נמכור אותו במבצע". אך במציאות של היום, סופר שלא נמכר במבצע הוא סופר יקר מדי. האם לפי אבי שומר, מכירת ספרים במחירים נמוכים מאוד, מסייעת לנו להישאר אומה קוראת ספר?
"במדינות אחרות יש ירידה של 10% בקריאה, המדינה היחידה שאחוז הקוראים בה עלה היא ישראל ויש לנו חלק בכך, משום שהבאנו את הספר לכל בית בישראל והפכנו ספרים לנגישים ופופולריים", טוען שומר.
"גם ספרי ילדים אנחנו מוכרים במיליוני עותקים בשנה. מחירו הממוצע של ספר נע בין -46 ל-43 שקלים. מכרנו יותר ספרים - בפחות כסף".
לפי שומר, אין כאן פגיעה בתרבות העברית אלא להיפך: "הספרות הישראלית פופולרית מתמיד. תמיד היו סופרים מתורגמים בראש רשימת רבי המכר, אך היום, בדרך כלל, היא נשלטת על-ידי סופרים ישראלים. מאיר שלו אשכול נבו מוכרים יותר מכותר ספר מתורגם", אמר.
סטימצקי: "הצרכנים שואלים ישר 'מה במבצע'"
בסטימצקי לא אוהבים את מבצעי הספרים הרצחניים, אך משום מה, נגררים אחרי צומת ספרים. "אנחנו הרשת היחידה שתומכת בהצעת חוק הספרים" (לפיה הרשתות לא יורשו לצאת במבצע על ספר בשנה וחצי הראשונות ליציאתו לאור, מה שלפי יוזמי ההצעה יפחית את מחירו של ספר חדש מ-89-80 שקל לצרכן כיום ל-50-40 שקל, מ.ק), טוענת מנכ"ל הרשת איריס בראל.
"ויחד עם זאת, אני לא חושבת שספר צריך לעלות 89-82 שקל, מחירו יכול לרדת דרסטית, ובכל זאת סופרים יוכלו לחיות בכבוד מהכתיבה שלהם. אם שרת התרבות תצליח להעביר את החוק הזה, היא תיכנס לספרי ההיסטוריה כמי שעזרה לתרבות במדינת ישראל".
נדמה שאם ספר לא נמצא במבצע הוא נעלם מהר מהחנויות, אלא אם כן מדובר ברב מכר. מה אורך חיים של ספר בחנות, עד שהוא מצטמצם לכדי היעלמות או לכל הפחות עותק בודד בחנות?
"יש בחנויות עותקים של ספרים שאינם במבצע, אבל הצרכנים שמגיעים לחנות מסתכלים רק על המבצעים והכל מסביב נראה כמו טפט. אנשים מגיעים וישר שואלים: 'מה המבצע היום'? הם הולכים לבמה המרכזית ולא עושים סיבוב בחנות.
"שוק הספרים סובל משטחי מדף מאוד יקרים, בגלל שכר הדירה בקניונים ומכך שהיום מוכרים ספרים כמעט בכל מקום: חנויות נוחות, סופרמרקטים וזה נראה נורא".
סקר: המחיר הוא לא הקריטריון העיקרי לבחירה בספר
מסקר שהזמינה סטימצקי ממכון המחקר מידע שיווקי סי. איי, עולה כי המחיר לא מהווה את העילה המרכזית בבחירת ספר.
511 המשתתפים בסקר, טענו שהם נוהגים לבחור בספר לפי לא מעט פרמטרים, שרק החמישי מהם זה המחיר. הנסקרים סימנו בשאלון שיקנו ספר בזכות התקציר (67.3%), המלצה ממכר (49.8%), ביקורת (39.9%) והמחבר (31.7%), כל זאת הרבה לפני שיבחרו בספר בגלל המבצע במסגרתו הוא מוצע (25.4%). 65% עדיין קונים ספר כמתנה, למרות שערכו הכספי ירד.
ולגבי היותה של ישראל אומת הספר, ובכן, רוב הנשאלים, 30.9% מהם, לא קראו ספר ב-3 החודשים האחרונים כשיותר גברים לא קראו ספר מאשר נשים. בעלי השכלה על תיכונית וכן המתגוררים באזור י-ם - קוראים יותר מהאחרים.