פרטנר תהיה חברת הטלוויזיה השלישית?
חברת פרטנר תתמודד במכרז על עידן פלוס, לאור הכרזת משרד התקשורת שיפריט את המערך כדי להוביל תחרות ל-HOT ו-yes. לאחרונה הצהירה פרטנר על כוונתה להפעיל שידורי טלוויזיה על גבי האינטנרט תוך חצי שנה. גם סלקום מתכוונת להיכנס לטלוויזיה
- חברת טלוויזיה שלישית תתחרה ב-HOT ו-yes?
- כחלון: "סוף ל-3,600 שקל בשנה לכבלים וללוויין"
- 100 שקל בלבד: אלו ערוצים תרצו בחבילה הצרה?
לפני פחות משבועיים פרטנר הציגה בפני שר התקשורת משה כחלון חבילת טלוויזיה חדשה בסכום של 80-90 שקל לחודש. הסכום הממוצע החודשי שצרכן ישראלי משלם על חבילת ערוצים עומד על 220 שקל. בכוונת משרד התקשורת להוריד את הסכום הזה ב-100 שקל לפחות.
מטרת משרד התקשורת: להקים מערך שידורים שלישי שייתחרה ב-HOT ו-yes, במסגרת רפורמה בענף שתוביל להורדת המחיר החודשי שצרכנים משלמים על שידורי טלוויזיה ב-100 שקלים לפחות.
לשם כך, יופרט מערך השידורים הדיגיטלי עידן פלוס, שמנוהל כיום על-ידי הרשות השנייה לשידורי טלוויזיה ורדיו. החברה שתקנה אותו תהיה מחויבת להמשיך לספק את 18 הערוצים שיכללו בו בחינם, ותוכל להוסיף עליהם ערוצים נוספים בתשלום, כגון ערוצי ספורט, סרטים וסדרות.
במשרד התקשורת מבקשים לנסח הצעת חוק ממשלתית בנושא, כדי שתאושר בזמן הקרוב, תוך חודשים ספורים, ולא תחכה לחוק ההסדרים, אם כי המשרד צפוי להיתקל בקשיים ובהתנגדות עזה מ-HOT ו-yes שהצליחו לחסום בוועדת הכלכלה של הכנסת יוזמות מקבילות להכנסת ערוצי נושא לעידן פלוס. יחד עם זאת כיוון שהקואליציה תפחה אז מאוד - להצעה יש סיכוי טוב יותר לצבור תמיכה.
פועלים לחייב שיווק חבילת ערוצים צרה
מערך עידן פלוס יוצע למכירה ככל הנראה באמצעות מכרז. החברה שתקנה את התשתית, תקבל מיד 250 אלף לקוחות שכבר קולטים את שידור ה-dtt, ושילמו רק 500-300 שקל תשלום חד פעמי לממיר. החברה החדשה תוכל לספק להם ולעוזבי HOT ו-yes ערוצי בידור, ספורט וערוצים נוספים בתשלום.
בקרבתו של שר התקשורת אומרים כי הוא נחוש להוריד את המחירים בשוק הטלוויזיה. לכן במשרד פועלים במקביל לחייב את חברות הכבלים והלויין לספק חבילת ערוצים צרה, כפי שכבר פורסם ב-ynet.
למרות כניסתו של מערך עידן פלוס לשוק, המספק שידורים דיגיטליים בחינם, המחיר בשוק לא השתנה וצרכנים עדיין משלמים 230 שקל בחודש בממוצע על ערוצי טלוויזיה, חלקם מיותרים. עידן פלוס סיפק מענה למי שמעוניין לצפות רק בערוצי הבסיס אך לא היווה תחרות של ממש ל-HOT ו-yes כי מערך הערוצים בו דל - 5 ערוצים בלבד: ערוץ 1, 22, 33, 99 ו-10.
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה שהמערך יורחב ל-18 ערוצים, בין היתר ערוצי HD וערוצי רדיו, אך ברור היה שבלי ערוצי תוכן בידוריים המערך לא יהווה תחרות אמיתית לכבלים וללוויין שמחזזיקים ב-60% (HOT) ו-40% (yes) מהשוק. גורמים בחברות הכבלים והלוויין הצליחו לשכנע חברים בוועדת הכלכלה לחסום את יוזמות משרד תקשורת והאוצר להכניס ערוצי נושא למערך.
מה יקרה לערוצי החינם?
במשרד התקשורת ובוועדת הכלכלה של הכנסת שקלו מספר פתרונות, בין היתר שידור פרסומות, כדי ליצור מקור רווח לגופים המשדרים. כעת נראה שהפיתרון שנבחר הוא הפרטת המערך.
למרות הכוונות הטובות, תוצאה אפשרית יכולה להיות שמגוון ערוצי החינם יישאר עלוב, בניגוד להבטחות שיתווספו לו ערוצים חינמיים נוספים. החברה החדשה אמנם קולטת מספר רב של לקוחות כבר בימיה הראשונים, אך אלה לקוחות שלא בהכרח ישלמו לה על ערוצים נוספים. יתכן שהחברה החדשה תבקש בעקבות כך, שגם HOT ו-yes יחויבו לספק חבילת ערוצי בסיס בחינם.
אלו חברות יקנו את המערך? סביר להניח שיהיו אלה חברות תקשורת קיימות שאין להן מערך טלוויזיה, או שחקנים חדשים בשוק. כאמור, פרטנר וסלקום כבר מתכננות להעביר שידורי טלוויזיה בסלולרי.