מגביל או מעצים? הקאמבק של המחוך
הוא היה סמל לנשים חסרות אונים, אך פיגורות עוצמתיות כמו מדונה וליידי גאגא נצמדות אליו בחוזקה. כל כמה שנים המחוך חוזר לחייינו כפריט לבוש עליון, וכיום גם כפריט תחתון, בעקבות טירוף המחטבים שמהווים כבר 8% משוק ההלבשה התחתונה. מה עדיף: רזון או פמיניזם? "כולנו מתלבשים כדי להיות נחשקים"
"חנקתי וחנקתי את ליהיא גרינר בשמלת הכלה, כדי שתראה רזה, רזה, רזה", כך מתארת מעצבת האופנה גלית לוי את ההכנות ליום חתונתה של סוכריית הריאליטי העולצת. "נכון שלא הכי נוח לה לנשום, אבל היא תיראה מיליון דולר וזה מה שחשוב".
נוכחותו של המחוך בחיינו מתחזקת וגרינר היא רק הוכחה אחת. לוי, יצרנית מחוכים מנוסה, מהדקת כאן סטריאוטיפ שמחזק את עצמו בכל דור ודור: בשביל להיות יפה צריך לסבול וכשתהיי יפה - תשתקי, והיא עושה זאת מדי יום באטלייה שלה, בעזרת אמצעי עתיק יומין: המחוך. מחוכים הם סמל לדיכוי נשים, להפיכתן לקשות תזוזה וכבדות נשימה והצגתן כקישוט מרהיב, דק מותן ושופע ישבן וחזה. אך מחוכים הם גם דבר והיפוכו משום שנשים משוחררות מאוד כליידי גאגא, מדונה וביונסה נדחסות בגאווה לתוך מחוכים מודרניים ומנפנפות בהם על במות, כסמל לשחרור מיני. מלכת הבורלסק דיטה וון טיז לא מצטיירת כאישה מדוכאת אלא כנציגת דור חדש שלא ידע את עמלק.
"נשים מדכאות את עצמן ממילא עם העקבים והכל. אני אחת מאלה", מסבירה לוי, "זה לא אומר שאנחנו לא עצמאיות, זה רק אומר שאנחנו אוהבות להיראות טוב. המחוכים מגבילים, אבל אנחנו בוחרות בזה".
סקרלט אוהרה נדחקת למחוך כשהיה בשיא ימי זהרו. "חלף עם הרוח"
המונח "Corset" התבסס במאה ה-18, אבל פריט לבוש שמזכיר מחוך נראה כבר אלפיים שנה לפני הספירה. מחוך זה פריט לבוש שמטרתו בדרך כלל היתה להצר מותניים במטרה להדגיש חזה וישבן. בצורתו הקלאסית, האלמנט הכי חשוב בו הוא שרוכי גב שיש להדקם. במאה ה-16 החלו להשתמש בעצמות לווייתנים כדי לתת גזרה מובנית לבגדים ולמחוכים, בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, הם שינו צורה לגזרת אמפייר, ובתקופה הויקטוריאנית הם פרחו מאוד והתעצמה תופעה ההידוק – רכיסת שרוכי המחוך כה חזק, עד שהיקף המותניים אולץ להצטמצם ולקטון בהדרגה, פעולה שגרמה להתעלפויות, שיעול כרוני בגלל הצטברות ליחה בריאות ותזוזה של איברים פנימיים, כמו הכבד שנלחץ מעלה.
במקביל, השתכללו אביזרים משלימים למחוך כמו ה-Girdle – מחטב שעיצב את הירכיים והישבן והיה בשימוש עוד בימי הביניים, ולצידם צמחו הגרביונים וגם הקמיסול שנלבש מתחת למחוך כדי לספוג את הזיעה.
מאז סוף מלחמת העולם הראשונה הם נעלמו כפריט הכרחי, וניתן לומר שבמאה ה-20 מחוכים נדחקו לנישת הלבנים הסקסיים, אבל מהז'אנר שרוב הנשים לא מחזיקות בבית. ועם זאת, הם לא נעלמו לגמרי מהמיין סטרים: פריטי לבוש מובנים כמו אלה ששלטו בשנות ה-40 וה-50 הזכירו אותם במעט.
תודה למד מן וקים קרדשיאן
ב-1990 מדונה קימבקה אותם קלות, ומאז הם שבים ומככבים כל כמה עונות כהשראות לאופנת לבוש חיצונית בעיקר. עם עליית כוחם של המחטבים, בזכות מותגים כמו Spanx שהפכו לשם גנרי הודות לאושיות כמו אופרה ווינפרי שהמליצה בחום וקים קרדשיאן שלא מהדסת בלעדיהם, התקמבקו שוב המחוכים. בזכות פופולריותה של "מד מן" וגוף שעון החול של כריסטינה הנדריקס, ובחסות ויקטוריה סיקרט, שמשלבים מחוכים בעבודת יד בתצוגות האופנה שלהם - מדובר בקאמבק רועש במיוחד.
המחטבים, הם לבנים חופני שומנים שמחליקים צלוליט, ממצקים אזורים רוטטים ומבטיחים לקלף ממך שתי מידות. ההבדל בינם לבין מחוכים יכול לפעמים להיות דק מאוד: בכתבה על עלייתם ועלייתם של המחוכים שפורסמה לאחרונה ב-BBC הוזכרו fajas מקולומביה – לבנים מחטבים שמקורם בכלל בתחבושות אלסטיות שנועדו לשמש את מי שעבר ניתוח לשאיבת שומן. הפחאס לוחצים מאוד על האברים הבעייתיים ובכך מהווים הידהוד לסבלות הנשים במחוכים.
לפי ריגבי & פלר, יצרן החזיות של המלכה, מכירות מחוכים מסורתיים עלו במאי ב-45%. eBay דיווחו על עלייה של 185% במספר המחוכים שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים - 1,900 מכירות נרשמו, כש-40% מהם בבריטניה, 34% בארה"ב ו-5.6% באוסטרליה. במרקס אנד ספנסר מדווחים שליין הלבנים מחטב המותניים בשלהם שנוצר בהשראת מחוחכים, נמכר כל 3 דקות "כי נשים שואפות לגזרת שעון החול של מרילין מונרו".
בהלבשה תחתונה, כזו שאינה מקושרת לבורלסק ולפטיש, אפשר לראות בשנתיים האחרונות יותר מחוכים שנראים כדבר הכמעט אמיתי, רק עדין יותר ופחות מכאיב. זו תת קטגוריה שמשלבת מחטב בצלמו ובדמותו של המחוך. בהלבשה עליונה הם נצפו בכל תצוגות האופנה אצל רבים ממעצבי העל.
הכלות היום רוצות שיראו את המחוך
גלית לוי מוכרת מחוכים כבר שנים, שמלת כלה עם מחוך בעל נוכחות עולה אצלה 15-12 אלף שקל. "אני שילבתי מחוכים בשמלות חתונה לפני יותר מעשור. היום, הלוק של כלה ביום חתונתה הפך להיות של הלבשה תחתונה, אז בכוונה מדגישים את העיצוב של המחוך. אם פעם הכלה לא רצתה שיבחינו ב'עצמות' של המחוך, בברזל שמתחת לחזה, היום זה השתנה לגמרי. אני תופרת את המחוך בהזמנה אישית, כחלק מהשמלה.
"בקוטור ליין שלי יש גם מחוך שנלבש מתחת לבגדים ב-400 שקל, שנועד כדי להרגיש מחוטבת וסקסית. הסוג הזה קצת יצא מהאופנה ועכשיו זה חוזר. אני גם מוכרת מחוכים כהלבשה עליונה, 'ready to wear' שנועדו להילבש מעל ג'ינס ותופרת מחוכים כבדים לשמלות ערב. אנשים רוצים להרגיש 'חלף עם הרוח'. טוב שהקרינולינות לא חוזרות".
המחוך חוזר גם בזכות אופנת החולצות השקופות
לפי ארז עמירן, מעצב מותג ההלבשה התחתונה FIX, המחוך כפריט אופנתי עושה קאמבק בגלים, כל 6-5 שנים ומההלבשה העליונה הוא משפיע על ההלבשה התחתונה – בדיוק בכיוון ההפוך להולדתו ההיסטורית.
"בעבר מחוך היה פריט פונקציונלי שלבשו מתחת לבגד, הוא לא היה נראה לעין ומטרתו היתה לגרום ל'מותני צרעה'. נשים היו מתחילות להדק מחוכים מגיל 12 וזה גרם להפלות תכופות ולהתעלפויות. כל זה לא קשור לימנו, כי המחוך אמנם חוזר כפריט אופנתי מתחת ומעל הבגד אך לא קושרים אותו כל כך חזק. ואני לא מדבר על מחוכים שבחורות לובשות כדי להיות עירומות במסגרת הלבשה תחתונה מסוימת מאוד, זה תחום שלדעתי אין לו השפעה על עולם האופנה.
"כיוון שהוא הפך פריט הלבשה עליונה אופנתי, הפעם, כחלק מהגרדרובה הנשית לקיץ, הוא חוזר מתחת לחולצות שקופות ואלה שמעזות באמת, הולכות איתו במקום חולצה. הוא מחלחל מההלבשה העליונה לתחתונה כשדרוג חזייתי ללבוש מתחת לבגדים. וכשיש דרישה בשוק - אנחנו נענים.
"יש לנו מחוכי אופנה בשילוב תחרה ורשת אלסטית עם קאפים גבוהים, מן בגד תחתון ועליון באותו מחיר. החזייה של המחוך רגילה או מרופדת והחלק התחתון מגיע עד למותן. יש קרסים מאחורה ויש גם חיתוכי מחוך קלאסיים שחותכים את הגוף כך שהוא נראה דק יותר וצידי המחוך עשויים מרשת לייקרה מאוד חזקה, שעושה עבודה של מחטב.
הישראלית הממוצעת מאוד לא אסופה בגופה
"אנחנו מוכרים גם מחוכים מסוג האל-תפר, שהם בעצם מחטבים פנימיים שנועדו להציג מצג שווא של גוף חטוב, עד לרגע שבו את כבר לא יכולה לרמות יותר, אבל הם מגבירים את הסיכויים שלך להגיע לרגע המאוחר הזה".
מה ההבדל אצלכם בין מחטבים למחוכים?
"מחטבים תפקידם להצר את מה שנזקק להצרה, למצק את מה שנוזל ולאסוף את מה שמתפזר, אך הם סודיים. מחוכים היום הם ההיפך: לא סודיים, נועדו להילבש כטופ, לכן הם מקושטים יותר וצבעים מגוונים יותר, הם פחות מיועדים לחטב, אלא יותר להילבש כטופ סקסי. הם אוספים את החזה, אך לא לוחצים. המחטבים נתנו פוש אדיר לשובם של המחוכים. אין היום מחוכי קשירות כמו פעם, אולי רק קרסים כדי לשמור על מראה הלנז'ריי, שהוא טרנד בפני עצמו. צריך היה לחנך את הישראליות ללכת עם מחטבים למרות שהישראלית הממוצעת לא מאוד אסופה בגופה, אבל המחוכים זה משהו אחר: המחוך מאוד מתאים לישראליות שאוהבות לחשוף. לכן ברגע שיש לזה הצדקה אופנתית הן יאמצו אותו ועל הדרך, הוא מושך מאוד גברים ומתכתב עם הפנטזיות הלא מתוחכמות שלנו. אנחנו קונים בגדים כדי להיות נחשקים ומתלבשים כדי להיות נחשקים".
אז מחטבים זה עוד משהו שהומצא כדי שנוציא עליו כסף.
"על זה בנויה כלכלת האופנה. חייבים לקנות ברמת חיים ומוות. אבל מחטבים זה עדיין לא חובה"
ומה לגבי מחטבים לגברים?
"יש גופיות שעשויות מחומר מאוד אלסטי וחזק שמטרתן להכניס את הכרס ולהילחם בנגע של הציצי הגברי ושאר אסונות שנגרמים מאכילה לא מבוקרת, אבל זה לא עבד בארץ. זה מוצר טוב, שעובד, אבל גברים ישראלים לא קונים אותו".
מחוכים כלבוש עליון: מלואי ויטון ועד טאג וומן
בעולם יש דוגמאות רבות לנוכחות המחוכים בקולקציות האחרונות של גדולי המותגים: דולצ'ה וגבאנה (לדוגמא השער הזה של סלינה גומז), לואי ויטון (כולל חגורות בטן), לאנוון וג'רמי סקוט. גם בקולקציה של המותג הישראלי טאג וומן יש שמלת מקסי שחלקה התחתון שיפון והחלק העליון שלה מחוכי: עשוי סטאן ולייקרה עם קאפים מובנים וחתכים אופייניים. לפי עלמה, מעצבת המותג, יש בקולקציה הנוכחים שתי שמלות נוספות שקורצות לעבר המפואר. מחירן נע בין 169 שקל ל-259 שקל.
"עכשיו זו עונת החתונות, אז העיצוב הזה תופס", היא אומרת אך מסכימה שיש כאן מיני-טרנד. "זה לא טרנד מטורף אבל בהחלט מגמה. אם עד לאחרונה האופנה היתה נוזלית, פריטי אוברסייז נשפכים וחסרי צורה, אפשר לראות שיש חזרה למראה היותר מובנה, ועם חצאיות עיפרון וגזרות שנות ה-50 חוזרים גם המחוכים עם עצמות וצורה של קאפים, ועם הדפסים מתוקים עם השראות של מריליון מונרו ודייויד לינץ'. כמעט כל תצוגה של קיץ 2012 תמצאי את גזרות המחוך. דולצ'ה וגבאנה הציגו מחוכים לחורף הבא עם ברוקארדים תפורים. יש תחושה שהכל הולך להיות מושקע, עם עבודות יד, חרוזים וגזרות מובנות. ההוט קוטור חוזר.
"מחוך הוא פריט מאוד כבד וסקסי שמצר את המלאות, אם הוא מגיע עם חוטים, ומתאים לרזות עם חזיית פוש אפ. זה לא מתאים לחזה גדול מאוד. בגדול, זה מאוד נוח ואת לא צריכה ללכת עם חזייה. בדגמים שאני יצרתי הבגד מגיע עם קאפים, כפתורים מקדימה או גומי או סקוץ' מאחורה וזה יושב בול. לא מציק, ההיפך".
עלייה דרסטית במכירות מחטבים: "כולן רוצות להיות שבריריות"
המחוכים כאמור צצים שוב בחיינו גם בזכות המחטבים שהתחזקו. דווקא המחטבים ש"מורידים שתי מידות בלי דיאטה" ונראים כהלבשה תחתונה משעממת, הם-הם המחוכים האמיתיים של ימינו.
בעבר מחטבים היו חוד החנית של מיידנפורם שמשווק בארץ על-ידי ג'ק קובה וגוטקס עם המותג "בודי ראפ" הקנדי, אך ב-4 השנים האחרונות הם התפוצצו בכל מקום. הם עשויים מחומרים נעימים ודקים שמצליחים להצר איפה שצריך ומאפשרים נשום איפה שצריך באמצעות סוגים שונים של סריגה עגולה אל תפר ואחוזי לייקרה שונים.
"מחטבים זה שוק שלם שגדל בעשרות אחוזים בארבע השנים האחרונות", טוען סמנכ"ל הסחר של המשביר לצרכן, דודי כהן. "אצלנו אין מחוכים, היו ספקים איתם עבדנו בעבר ויש לנו שאריות אבל כבר לא מביאים את זה. אם זה שוק מתפתח ברשתות ההלבשה התחתונה, אני אבדוק איפה אני מפספס.
"עולם המחטבים מאוד מעניין ומתפתח יש עשרות מותגים ישראלים, איטלקים, גרמנים, שוויצרים, אמריקנים המון סוגים וכל מיני פתרונות לכל האזורים כולל סטים שלמים כולל גרבונים מחטבים ב60-50 שקל ועד 500 שקל. זה עולם ענק כי כולן רוצות להיראות יפות, רזות ושבריריות.
"הלבשה תחתונה בישראל זה שוק של מיליארד וחצי שקל ומחטבים מהווים 5%-8% ממנו, לעומת 3% קודם לכן. חלק מהנשים לובשות אותם מעל התחתונים חלק כתחתונים, זה תופס יותר ויותר, זה סוג של דרמה".
נשים יסבלו מחטב בשביל להוריד שתי מידות ללא דיאטה
בטריומף טווח המחירים של מחטבים ומחוכים עומד על 200 שקל לתחתונים מחטבים ו-300 שקל לבגדי גוף. יש גם מחטבים ב-150 שקל אך הכי חשוב שישב טוב על הגוף.
מנכ"ל טריומף עפר נוינר: "זה התפרץ לפני שנתיים, וזה לגמרי טרנד. מי שמחפשות את המחטבים המעוצבים הן לאו דווקא המבוגרות שצריכות להתחטב לקראת חתונה, כפי שהיה בעבר, אלא הצעירות שרוצות אותם ליום יום. הם מורידים שתי מידות בלי דיאטה ורואים את זה מיד.
"בטריומף החליטו להיכנס לתחום בצורה חזקה, כצעד אסטרטגי שהגיע מהמטה בחו"ל, כולל פיתוח, שיווק ופרסום במטרה לקחת נתחי שוק מהמשווקים המסורתיים בתחום. היינו שם תמיד, אך עם דברים יותר כבדים. היום, ממוצר נישה, זה הפך לשוק קטן שנהיה הרבה יותר אטרקטיבי מבחינה כלכלית, וכולם נכנסים לשוק הזה".
זה לא מגביל נשים?
"פעם היו קרסים לא נוחים, היום זה כמו בגד גוף שעשוי 15%-20% לייקרה וללא תפרים. יש תחתונים גבוהי מותן, יש מחטבים שמגיעים עד הברכיים. יש לא מעט סוגים. ברור שהמחטב יושב חזק על הגוף ואמור ללחוץ, אך הלקוחות מדווחות שזה מאוד נוח. חשבתי שבקיץ זה ילך פחות, אך מסתבר שנשים לא מוותרות".