אחרי מותו: תעלומת חייו של הרב שג"ר
מה קורה כשראש בית המדרש ב"מעלה" עובר מהסטנדר לצד השני של המצלמה? סרט מסע אישי בעקבות הרב שג"ר - מאושיותיה הבולטות של הציונות הדתית - כולל כתב אישום שמגוללת הבת, איומים מצד חסידיו - וסוד שמתגלה בסופו
בית הספר "מעלה" לקולנוע הוקם בשנת 1989 בירושלים, ובשנותיו הראשונות יצר בציבוריות הדתית מתח רב בקו התפר שבין דת ליצירה קולנועית וטלוויזיונית. בשנת אלפיים נקרא הרב מרדכי ורדי, המכהן כיום גם כרב היישוב ראש צורים, להצטרף לצוות בית הספר כדי לאזן את המתח שבין הדת לחופש היצירה.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- קליק עם חרדים: 10 הסרטונים הכי פופולריים
- עם רבנים לא הולכים למכולת/ טלי פרקש
- אפללו על המעריצות: מרבה נשים - מרבה כשפים
לימים הפך הרב ורדי לראש מגמת תסריטאות, בנוסף לתפקידו כראש בית המדרש. במקביל, השלים את השכלתו הקולנועית במסגרת לימודי התואר השני באוניברסיטת תל אביב. במוצאי השבת הקרובה יקרין ערוץ 2 את סרטו "לרדוף אחרי הצל" - הראשון שיצר כבמאי דוקומנטרי. מדובר למעשה בסרט מסע אישי המתחקה אחר הרב שג"ר - אחד ממעצביה של הציונות הדתית המודרנית - שבימים אלה מלאו חמש שנים לפטירתו.
אני פותח את השיחה עמו במה שנראה לי השאלה הראשונה (והמתבקשת): איך ההרגשה לעבור מעמדת הפוסק בענייני תסריט, לצד השני של המתרס, כיוצר. אבל הרב ורדי ממש לא שם. "האמת היא שאני בכלל לא פוסק הלכות בנוגע למותר ואסור, וגם לא שואלים אותי בצורה כזו", הוא משיב. "באמנות אי אפשר להפריד בין השיקול המוסרי לבין השיקול האמנותי, ולכן זהו שיח על אמנות ולא על כשרות.
"אני לא מאמין באיזה 'שולחן-ערוך לבמאי' או חיבור ב'הלכות אמנות' שנכתב על ידי מישהו שהאינטרס שלו הוא חוץ-אמנותי. הדברים עדינים וקשורים ליחסי אתיקה ואסתטיקה שהיוצר חייב להכיל אותם מבפנים. מעבר לזה האחריות על היצירה היא של היוצר, ואני לא לוקח אחריות הלכתית או מוסרית על היצירות של הסטודנטים. אינני 'רב בית הספר' כמו שגם איני רב של בית חרושת למדיה".
סרט הבכורה של הרב ורדי מתחקה אחר אישיותו הנערצת והנוקשה לעתים של הרב שמעון גרשון רוזנברג, שכונה בפי כל "הרב שג"ר", ואחר מערכת היחסים המורכבת שלו עם האנשים שהיו אמורים להיות הקרובים אליו ביותר - בני משפחתו. החיפוש אחר הקירבה היא אחת התמות הבולטות בסרט, החל בבתו של הרב שג"ר, שולמית, הנשואה לתלמידו ומגוללת סוג של כתב אישום נגד אביה, הן מצד הרב ורדי עצמו - ביחסיו עם הרב שג"ר, וכלה ביחסיו של היוצר עם ילדיו.
הרב ורדי מעיד כי הגיע ל"מעלה" בניסיון למצוא יחס בין תורה לקולנוע, "ובמבט לאחור אני מבין שלא היה לי מושג למה אני נכנס", הוא אומר, "אלא שהקולנוע התחיל לעניין אותי וראיתי בו פוטנציאל רוחני, ומכאן כבר התחיל לדגדג הרצון להתנסות ביצירה. במובן הזה לימודי התואר השני בקולנוע בתל אביב והעשייה של הסרט, הביאו אותי להבין הרבה יותר טוב מה שעובר על הסטודנטים - הייסורים, הבדידות, הטחת הראש בקיר עד שהסרט מקבל צורה, והחרדה מפני הכישלון. זה מאוד מוחש אצלי היום. וישנו גם הסיפוק שהצלחת לבטא דברים, להביא מעצמך משהו כן ואמיתי".
מהפכן דתי
הרב שג"ר נפטר בגיל 57 בלבד. במהלך חייו ניסה ליצור מהפכה דתית: הכניס פילוסופיה לבית המדרש, שילב בין החסידות לבין הזרם הדתי-לאומי, ופיתח משנה סדורה המחברת בין פוסט-מודרניזם ויהדות, תוך פירוק התבניות הדתיות המקובלות.
הגישה הזו הקנתה לו לא מעט תלמידים, אך גם לא מעט מתנגדים. אפילו הרב שלמה פישר מירושלים, רבו המובהק, התראיין לסרט בקצרה, ונתן לרב ורדי להבין כי הוא מסתייג מדרכו של תלמידו המוכשר. הרב ורדי עצמו מודה כי בצעירותו ניסה ללמוד מהרב שג"ר ולהתקרב אליו, אך נתקל ביחס צונן שפגע בו. הסרט הוא ניסיון מרתק של אדם מצליח, להתקרב אל הרב הדגול שלכאורה כלל לא הכיר במעלותיו של התלמיד שניסה להתקרב אליו.
"במהלך עשיית הסרט התברר לי שמה שאני חוויתי כדחייה, היה בעצם משהו אחר לגמרי שקשור לביוגרפיה שלו", הוא אומר. "דברים שבני המשפחה וכמה מהתלמידים היו מודעים להם באופן מסוים, אבל הקריאה ביומנים ובכתבים שלו חידדו את זה הרבה יותר. אני לא יכול לומר שפיצחתי את דמותו של הרב שג"ר, ומבחינתי הוא עדיין חידה, אבל יש לי קצה חוט, ואני יכול להבין למה היה לי קשה להתקרב אליו".
הרב ורדי מספר בגילוי לב כי "הקושי העיקרי של הסרט היה בהגדרת הקונספט. היה לי ברור שזה לא סרט פורטרט על דמותו של הרב שג"ר. מה שהעסיק אותי היה כל הנושא של מערכת היחסים בין רב לתלמיד, ובנוגע אלי זה בהקשר לרב שג"ר. הקושי העיקרי היה לשזור את שלושת המרכיבים של סרט אישי יחד עם שאלת דמותו המסתורית של הרב שג"ר".
תלמידים שכעסו ואיומים מיסטיים
הרב ורדי מודה כי במהלך הכנת הסרט נתקל בלא מעט ביקורת והתנגדות. אלא שלדבריו, "ההתנגדות היחידה שהייתה עוצרת אותי היא מצד המשפחה, ולכן קודם לכל דיברתי עם מרים, אלמנתו של הרב שג"ר. אבל מרים עודדה אותי וגם נתנה בי אמון, ופתחה בפני את היומנים האישיים. כשהראיתי לה את החומרים של הסרט היה לה קשה, אבל היא אמרה שהדברים מכוונים אל האמת, וזה מה שהיה חשוב לי".
וכיצד הגיבו תלמידיו המובהקים של הרב, שרק חלקם מתראיינים בסרט?
"היו תלמידים שלא הסכימו לשתף פעולה מכל מיני סיבות, היו גם שנזפו בי על שאני נכנס לקודש הקודשים. היו שהזכירו לי שהרב שג"ר היה איש קפדן ושעלי להיזהר ממנו – וזה היה הכי מפחיד. אבל בתוכי ידעתי שהמוטיבציה שלי היא להתקרב אליו ולסגור את החלל שנפער אצלי עם הסתלקותו. ידעתי שאני מגיע ממקום צמא ומתגעגע".
בסופו של הסרט מצליח הרב ורדי לגלות את הסוד הנורא בעברו של הרב שג"ר, שככל הנראה עיצב את אישיותו המסוגרת והנוקשה - אדם שחי בצל המוות ואולי אף דכאוני. הרב ורדי מודה כי בעצמו הופתע מן הגילויים בסרט. "למשל, בכל נושא המלחמה - אני זוכר עד היום את השיחה שנתן בזמן מלחמת שלום הגליל, כשגדוד טנקים ובו בוגרי ישיבות הסדר נקלע למארב סורי בסולטן יעקוב שגבה הרוגים, פצועים וגם שלושה נעדרים.
"הוא דיבר על הדשא הירוק ליד הטנקים השרופים. הייתה צמרמורת באולם, וזה טקסט שגם נכנס לסרט, אבל לא דמיינתי שאני נכנס לכזאת מורכבות. בדיעבד, זה דווקא העצים את דמותו בעיניי, אדם שהתמודד עם דברים כאלה והצליח להעמיד תלמידים ומשנה הגותית".
ואתה מרגיש שמצאת לך רב?
"מצד אחד הייתי רוצה לומר שכן, אבל מצד שני זו לא חוכמה גדולה למצוא רב שכבר לא חי כאן בעולם. זה מאוד נוח כי הוא לא יכול להרחיק אותי, ואני יכול להחליט על המרחק ממנו, וגם יכול לשאול שאלות ולענות בעצמי בשמו. זה קצת פתרון של פחדנים. אבל אני יכול להגיד שהוא דמות מאוד משמעותית מבחינתי, ונוכחותו חזקה אצלי כרגע. זה הרווח הגדול שלי מכל עשיית הסרט הזה".
• הסרט "לרדוף אחרי הצל" ישודר בערוץ 2 במוצאי השבת (30 ביוני) בשעה 23:00, במסגרת "רצועה מהחיים" של הרשות השנייה