המחיר לחניה בתל-אביב: חצי מיליון שקל
כולם מעדיפים לא לשלם על חניה, אך במרכז הארץ זה בלתי אפשרי. מבדיקת ynet עולה כי הפער בין דירה עם חניה בת"א לדירה ללא חניה עומד על כ-500 אלף שקל, ועדיף מנוי לחניון. גם בירושלים לא זול: דירה עם חניה תעלה 300 אלף שקל יותר
כולנו לא ממש רוצים לשלם על חניה, וסבורים שעם קצת יותר מאמץ אפשר לקבל אותה בחינם (כלומר לשייט עם המכונית לאורך הרחובות ולהתפלל שנמצא אחת כזו). אבל אם מדובר בתל-אביב - למרות כל הרצון הטוב, בדרך כלל זה לא ממש מתאפשר.
כתבות נוספות על חניה בערוץ הנדל"ן :
- בקרוב: חניון אוטומטי באמצעות רובוט ליד הבית
- המגדל בת"א גרם למצוקת חניה – השכנים תבעו
- שילמתם לקרן חניה בעיר? תבעו את כספכם
מצוקת החניה בתל-אביב כל כך גדולה, שעל פי נתוני לשכת שמאי המקרקעין בישראל, הפער בין דירה עם חניה לדירה זהה ללא חניה במרכז העיר עומד על חצי מיליון שקל. לדברי אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מדובר במחיר מוגזם, המשקף את מחירי השוק שאותו קובעים היזמים. להערכתו, המחיר הריאלי נמוך בעשרות אחוזים. דנוס מבסס את דבריו על מחירי החניות בחניונים ברחבי העיר: מחיר מנוי חודשי בחניון יקר במרכז תל-אביב עולה כ-1,000 שקל - מה שאומר שעלות מחיר החניה הנגבית על ידי היזם אינה משתלמת לנו, התושבים.
מדוע מדובר בפערים כה גדולים? לדברי דנוס, ישנם אזורים ספציפיים, גם במרכזי הערים, שמציעים פתרונות חניה מקומיים שאפשר להסתדר איתם, כמו חניוני חינם לתושבים בשעות הערב, רחובות המיועדים לחניה לתושבים ועוד. פתרונות אלו משפיעים נקודתית על המקום - והדבר מתבטא במחיר. כלומר, אם אזור ביקוש במרכז תל-אביב אינו מציע פתרון חניה - מחיר של דירה עם מקום חניה יאמיר.
התקן לחניה בארץ: חניה אחת לדירה עד 120 מ"ר
אמנם המושג מצוקת חניה מתקשר אוטומטית לתל-אביב ולערים העוטפות אותה, אך התקן לחניה בישראל תקף לכל המדינה והוא עומד על חניה אחת בלבד לדירה עם שטח של עד 120 מ"ר. שתי חניות מוקצות לדירה גדולה יותר. למרבה המזל, רשויות מקומיות רבות, במיוחד באזור המרכז, הציבו רף גבוה יותר המחייב קבלנים להקים יותר מקומות חניה בפרויקטים החדשים.
המשמעות של תקן החניה קובעת לא פעם אם פרויקטי מגורים יצאו בכלל לפועל. כך, לדוגמא, בעיריית רמת גן: העירייה מנסה לקדם כמה שיותר פרויקטים של תמ"א 38, המוסיפה דירות על מבנים קיימים. אולם פעמים רבות נוצרות בעיות עם תוספת היחידות החדשות - משום שלא נמצא להם מקום חניה לפי התקן - והיזמים צריכים למצוא לכך פתרונות יצירתיים.
"למרות שבמקור מטרת תמ"א 38 היא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בפועל הרחבת הדירות הישנות כוללת גם הרחבת מקומות החניה, במיוחד באזורים ותיקים במרכזי הערים. עובדה זו יצרה תמריץ בלתי רגיל בקרב ועדי הבתים, שפונים ליזמים בתחום התמ"א 38 לא רק במטרה להגדיל ולהשביח את הדירות הישנות בבניין - כי אם בעיקר להוסיף מקומות חניה" אומר יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, המתמחה בתמ"א 38.
ירושלים: תוספת של 300 אלף שקל לחניה
עיר נוספת עם מצוקת חניה קשה היא ירושלים, הגדולה הצפופה והעמוסה בערי ישראל. שם המצב לא טוב יותר מתל-אביב, ומחירי החניות מטפסים לשמיים. "חניה בירושלים שווה יותר מחדר", אומר נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק של חברת הנדל"ן ב.יאיר. לדבריו, מחיר חניה בפרויקטים חדשים בבירה מגיע ליותר מ-300 אלף שקל. "בפרויקט משכנות האומה שואלים קודם כל אם יש מקומות חנייה לדירה - ורק אחר כך מתעניינים במספר החדרים ובמ"ר", הוא מספר. "אני צופה שבבירה בכל הפרויקטים שייבנו בעשור הקרוב, ובכלל, היזמים יהיו חייבים לספק שני מקומות חניה לכל דירה".
גם בערים דוגמת נס ציונה, רחובות, ראשון לציון והוד השרון, הפרויקטים החדשים נבנים מראש עם יותר מקומות חניה ועם חניונים תת-קרקעיים. לדברי דנוס, חניה תת-רקעית הפכה לסטנדרט גבוה במסגרת המפרט הטכני שמציעים הקבלנים, ונחשבת לתוספת יוקרתית כמו לובי גבוה ועוד. "בעוד בתל-אביב הקבלנים מסתפקים בהקמת חניות לפי התקן ולא יותר מזה, בערי הפריפריה הקמת החניות היא מעבר לתקן - וישנה תופעה של מכירת מקומות חניה נוספים לדירות חדשות", הוא אומר.
כך, לדוגמא, במגדלי "חבצלת השרון" של חברת אדרים בהוד השרון, סיפק הקבלן לדיירים צ'ופר: חניה תת-קרקעית עם עמדת הטענה למכונית חשמלית של חברת בטר-פלייס. "אוכלוסיות איכותיות בעלות אמצעים דורשות לקבל הרבה יותר מעבר לחניה רגילה, וכיום החניה הפכה לחלק בלתי נפרד משיחת המכירה, משום שהיא משדרגת ומוסיפה נדבך חשוב לאיכות החיים ולרמת המגורים", מסביר דודו תבור, מנכ"ל חברת אדירים.
הכי מבוקש בפרויקט מגורים: חניון תת-קרקעי
לדברי דנוס, חניה תת-קרקעית היא אכן מוצר מבוקש בקרב רוכשי הדירות, שכן "בעוד שבעבר הישראלים אהבו לראות את הרכב מהחלון - כיום יש העדפה ברורה לחניה מקורה". עם זאת, אף שחניות מתחת לאדמה נולדו כצורך להגדיל את מקומות החניה - צורך זה מתבטא במחיר. "עלות כרייה והתקנה של כל מקום חניה תת-קרקעי עומדת על כ-60-70 אלף שקל, והנתון מתייחס לשטח ברוטו של 35 מ"ר, כאשר שטח החניה עצמה עומד על 11 מ"ר בלבד. שאר השטחים מוקצים לטובת רמפות בין המפלסים ושטחי גישה", מסביר דנוס.
הקמת חניה עילית, לדבריו, זולה בהרבה ומחיר התקנתה עומד על 10-15 אלף שקל. בחניה עילית יש גם צמצום בשטח ברוטו, שכן אין רמפות ירידה למפלסים והוא עומד על 25 מ"ר של סלילת אספלט. על כן, בערי הפריפריה אין כמעט בנייה של חניה תת-קרקעית, מכיוון שמצוקת החניה כמעט ולא קיימת ועדיף לקבלן לחסוך את עלות הכרייה. סיבה נוספת, לדברי דנוס, היא שהמשמעות של חניה עילית היא ויתור על דירות גן.
עם זאת, לעתים הקבלנים נאצלים, מכוח תוכניות שמחייבות אותם, להקים חניונים תת-קרקעיים אך, כאמור, מדובר בהפסד כספי עבורם. מחיר חניה בטבריה, לדוגמא, ישפיע באופן זניח על ערך הדירה, ואם החניה תהיה תת-קרקעית היא תהווה הפסד לקבלן. כך גם באילת, בבאר שבע ובכרמיאל. בהרצליה וברמת השרון מחיר חניה יכול להגיע עד 150 אלף שקל תוספת למחיר הדירה.
תשכחו מלחפש חניה, רובוט יעשה לכם את העבודה
ומה לגבי פתרונות החניה של העתיד? אם בכלל יצליחו הרשויות להקל על מצוקות החניה במרכזי הערים, נראה כי בעתיד הנראה לעין הצורך של הנהג להחנות את הרכב או בכלל לחפש חניה יהיה מיותר. חברת אופטיקנה נדל"ן נבחרה באחרונה לייצג בישראל את חברת Stolzer גרמניה, המפעילה מערכות חניה ממוחשבות בערים מרכזיות באמריקה ובאירופה.
מדובר במערכת הפועלת באופן דומה למחסן סחורות אוטומטי. הנהג מגיע לכניסת החניון, מניח את רכבו על משטח ממוחשב והולך לדרכו. מחשב החניון מאתר מקום חניה פנוי באחת הקומות, והרכב מועבר על גבי משטח באמצעות מעלית לקומת החניה הפנויה.
לפי נתוני החברה, המערכת מביאה לחיסכון של עד 66% במקום החניה, חוסכת 53% באנרגיה הנדרשת לחניית הרכב ומביאה ל-90% הפחתה בזיהום האוויר וכמובן מותירה את פגוש הרכב נקי מנזקים. בינתיים החלו ברמת גן לנסות ולראות אם רובוטי חניה יכולים לעבוד והעירייה אישרה הקמת חניונים אוטומטיים באמצעות רובוטים.
אז כמה עולה התענוג? מדובר בפתרון היקר ביותר מבין פתרונות החניה הקיימים: עלות הקמת מקום חניה עולה בין 70-100 אלף שקל. למרות זאת, שקלול החיסכון במשאב הקרקע היקר יוזיל בסופו של דבר את העלות מול פתרונות אחרים.