למה אנחנו מדלגים בין מקומות עבודה?
בחנו ארבעה מקצועות שונים: מה נדרש על מנת לעבוד בהם מבחינת השכלה או הכשרה, כמה שנים בממוצע מחזיקים באותו מקום עבודה ולמה יש תחלופה באותם תחומים. התוצאות לפניכם. על דור שמחליף מקומות עבודה כמו גרביים
הצעירים של היום מסתכלים על ההורים ופשוט מתקשים להאמין. איך זה ייתכן שאמא עבדה באותו מקום עבודה במשך 25 שנה ואבא בדיוק יצא לפנסיה אחרי 40 שנות הוראה תיכון?
- המאה ה-21: דור ה-Y מחליף עבודה כל 3.5 שנים
בכמה זמן אתם מאחרים לעבודה בגלל הילדים?
מדריך למפוטר הטרי למציאת עבודה במהירות
אם בעבר בחרו הצעירים הישראלים מקצוע, מצאו עבודה, ונשארו בה עד גיל הפרישה (או עד שנסגר המפעל, תופעה שכיחה יותר בימים אלו), הרי שהקריירות של אנשי הדור הנוכחי בישראל, נראות אחרת לגמרי.
תחלופה גבוהה של מקומות עבודה אופיינית לדור ה-Y, שעובר בין עבודות כל כמה שנים, מסיבות שונות. חלקן טובות, כמו אתגרים חדשים, קידום, ניסיון לשדרג את השכר, וחלקן קצת פחות - פיטורים, שינויים במצב המשק, או סתם שעמום.
לפניכם ארבעה מקצועות שונים – מה נדרש על מנת לעבוד במקצוע מבחינת השכלה או הכשרה, כמה מרוויחים והכי חשוב - כמה שנים בממוצע מחזיקים באותו מקום עבודה ומדוע?
ענף המשפט
על פי נתוני חברת קודקס, העוסקת בהשמה בענף המשפט, שיעור התחלופה הממוצע של עורכי הדין, עומד על 2.9 שנים. בקרב עורכי הדין הצעירים, בוותק של עד שלוש שנים מההסמכה, קיים שיעור תחלופה גבוה יותר, שעומד על 1.4 שנים.
לעומתם, שיעור התחלופה הממוצע בקרב עורכי הדין הוותיקים, שצברו ניסיון של 6 עד 7 שנים, נמוך במיוחד ועומד על 3.5 שנים. שיעור תחלופת מקום העבודה גבוה במיוחד בתחום הנזיקין, בתחום המוניציפאלי וכן בתחום המסחרי הבינלאומי.
ליאת בן צבי שבח, סמנכ"ל קודקס, אמרה כי "בשנה האחרונה, אנו מזהים מגמת עלייה מתונה בשיעור התחלופה הממוצע של מקומות עבודה בענף המשפט, שנחשב עדיין ליציב ביחס לענפים רבים במשק. מגמת העלייה רווחת אולם הדבר בולט ביתר שאת בקרב קהל עורכי הדין הצעירים. עורכי הדין הוותיקים אינם נוטים לבצע צעדים חפוזים הנוגעים לקריירה שלהם ולרוב תהליך חיפוש העבודה שלהם הוא דיסקרטי וארוך יחסית".
בקרב עורכי הדין הצעירים בתחילת דרכם אנו מזהים נטייה גבוהה יותר להחלפת מקומות עבודה שנעוצה במספר סיבות. אחת הסיבות, נוגעת להיעדר שביעות רצון מנושא התגמול והתנאים הנלווים שהם זוכים להם. סיבה נוספת, נעוצה בשעות העבודה המרובות והעומס שנגזר מהן ובולט במיוחד אצל עורכי הדין הצעירים.
סיבות נוספות נוגעות להיבטים של אי שביעות רצון מיחסי האנוש במשרד או מחוסר סיפוק ביחס לרמה המקצועית של המעסיק. אולם, לאור ההיצע הרחב של עורכי הדין הצעירים והאיכותיים שמחפשים עבודה בימים אלה, רבים מהם עדיין שואפים ליציבות במקום העבודה ונוטים להתפשר על היבטי השכר והתנאים הנלווים, אם יתר התנאים החשובים להם מתמלאים.
ענף ייעוץ, ניהול ושיווק ההשקעות
חניכה ארוכה, מחליפים מקום עבודה כל שנתיים-שלוש: אם תבחרו להיות יועצי השקעות או מנהלי תיקים, תידרשו קודם כל לעבור תהליך ארוך של רישוי שניתן על ידי הרשות לניירות ערך וסטאז' של שישה עד תשעה חודשים, בטרם תתחילו את דרככם המקצועית.
את ההתמחות המיוחלת הם ההשקעות נדרשים לעבור במוסד פייננסי/ חברה בעלת רישיון לניהול תיקים ורק תחת חניכה של יועץ/מנהל תיקים עם ותק של 5 שנים ומעלה. בשל מיעוט חברות (עקב מיזוגים בין בתי השקעות) ועקב מיעוט יחסי של בעלי רישיון של 5 שנים ומעלה, קשה עד כמעט בלתי אפשרי להתקבל לסטאז' בניהול תיקים.
עם זאת, מי שכן התקבל, יועסק כמתמחה גם שנה ומעלה, ולאחר מכן ייחשב לחסר ניסיון ולכן יידרש לצבור לפחות או שנה-שנתיים ניסיון עד שיקודם. מנהל התיקים הצעיר יקבל שכר ממוצע שנע בין 6,000 - 10 אלף שקל בחודש.
בני שהינו, מנכ"ל חברת הון ליין, שמתמחה בניהול תיקי חסכונות בהתאמה אישית, מסביר: "בתי השקעות רבים מעסיקים מתמחים גם שנה ומעלה, וגם בשנות העבודה הראשונות הם נחשבים ליחסית חסרי ניסיון. בדרך כלל אחרי שלוש שנים היועצים מחפשים מקום עבודה חדש כדי לשפר את תנאי התעסוקה שלהם. שוק העבודה מושפע מגאות ושפל בשוק ההון, ובתקופות רעות יש פיטורים. אבל מי שיתמיד ויסומן ככוכב בתחום - יעשה הרבה מאוד כסף".
כמה מרוויחים? מנהלי תיקים עם וותק של שלוש שנים יגיע כבר למשכורת ממוצעת של 13-10 אלף שקל בחודש. מנהלי תיקים ותיקים מרוויחים בין 20-15 אלף שקל. מנהלי מחלקות /סמנכ"ל השקעות מרוויחים בין 40-20 אלף שקל בחודש. ישנם גם עובדים מבריקים במיוחד, שלהם חשיבות מיוחדת לבית ההשקעות. עובדים נדירים כאלה יכולים לקבל בתקופה של גאות גם 100 אלף שקל ויותר לחודש.
ענף השיווק
על פי נתוני קודקס שיווק, שיעור התחלופה הממוצע של מקומות עבודה בענף השיווק, עומד על 2.1 שנים. התחלופה הממוצעת בולטת בעיקר במשרות בתחומי שיווק האונליין והניו מדיה. השיעור הממוצע גבוה במיוחד בקרב אנשי השיווק הצעירים, שממלאים את התפקידים הראשונים בתחום, דוגמת עוזר מנהל מותג ומנהל אתרים. בקרב קהל זה עומד שיעור התחלופה הממוצע על 1.7 שנים. שיעור התחלופה הממוצע הנמוך ביותר נמדד בקרב סמנכ"לי השיווק ומנהלי הפיתוח העסקי – תפקידים המתאפיינים בניהול והטמעת תהליכים ארוכי טווח ועומד על 3.2 שנים.
יועץ האסטרטגיה, אבי זיתן, שותף ב"קודקס שיווק": "אנו מזהים מגמה בולטת בעיקר בקרב אנשי השיווק הצעירים, אך גם בענף השיווק בכללותו, של תחלופה מהירה של מקומות עבודה ושאיפה להתקדם לתפקידים בכירים עוד בשלב מוקדם יחסית בקריירה. אנשי שיווק רבים מסמנים לעצמם מספר מותגים נחשקים שהם שואפים לקחת חלק במערך השיווק שלהם ושחשוב להם שיופיעו להם ברזומה ובהתאם לכך מבצעים קפיצות מהירות יחסית בקריירה, על מנת שיוכלו להספיק ולהתנסות בהיבטים שונים בחיי מותגים, מענפים שונים".
היי טק והנדסה
בשוק ההיי-טק וההנדסה, באופן טבעי הניוד בין ארגונים ותפקידים הוא גבוה יותר ועומד בממוצע על 4-3 שנים. הסיבה העיקרית לניוד בתחום זה היא שלמהנדסים בתחומים מסוימים יש יותר ביקוש, הם מחוזרים ומקבלים הצעות עבודה במיוחד בעידן של נוכחות חזקה ברשתות החברתיות.
הנדסה: במפעלים ותעשיות מסורתיות, בהם נמצא יותר מהנדסי מכונות ואנשי תעשייה וניהול, המעבר מחברה לחברה פחות מקובל, לעומת זאת, בחברות היי-טק, בהן תרבות השינויים, קצב העבודה והדינמיקה הם גבוהים, מקובל יותר להתנייד. גם במשרדי תכנון מסוימים, בהם העבודה הרבה פעמים היא על פי פרויקטים, רואים ניוד של מהנדסים בהתאם לביקושים השונים.
שוק התוכנה והחומרה, כאשר המוצר הוא מאוד מורכב מבחינה טכנולוגית, לרוב נראה פחות ניוד בחברות הללו. מן הסתם בעולם של פיתוח אפליקציות ותכנות אינטרנט תחלופת המהנדסים הינה יותר גבוהה.
הסבר אפשרי לכך, הוא בחשיבות לביסוס הידע שהוא תנאי הכרחי לקידום, אם בתוך החברה ואם מחוצה לה. בחברות טכנולוגיות מובילות, בהן הטכנולוגיה מורכבת. פעמים רבות, מועמד מבסס את הידע שלו לא לפני שסיים לפחות שנה בעבודה. לא פחות חשובים הקשרים הנוצרים בתוך הארגון, הפנמה של התרבות הארגונית ותהליכים בין צוותיים ובין ארגוניים שמבשילים לכדי קידום בתוך מקום העבודה.
בשוק החשמל ובמיוחד בתחום האנרגיה והנדסת הספק, נראה פחות ניוד של מועמדים. זהו שוק שפועל בקצב אחר, פרויקטים הנם ארוכי טווח, תהליך הלמידה וההכשרה הוא ארוך וגם האופציות ואפשרויות המעבר, פחות זמינות.
עינת חצבני, מנהלת הכוון תעסוקתי במכללת אפקה להנדסה: "צריך לזכור שלצד הדיבורים על דור ה-Y שנתפס כבעל נטייה חזקה להתניידות ומעבר מעבודה לעבודה, ישנם גם דיבורים על ניהול קריירה וחשיבה לטווח הארוך".
"יותר ויותר מהנדסים מבינים את החשיבות של בניית מיתוג אישי וקריירה במקום עבודה לאורך זמן. בתהליכי ניהול קריירה הרבה פעמים מגיעים אצלנו לסיום התואר בוגרים כשהם כבר לקראת בנייה של חיי המשפחה, התחייבות כאלה ואחרות לטובת משכנתא וכו'".
"לכן", מוסיפה חצבני, "יש חיפוש אחר היציבות התעסוקתית, אבל לא על חשבון האתגר המקצועי והיכולת להתקדם. ככלל, עובדים יבדקו הצעות עבודה גם במקומות עבודה אחרים, אבל הרבה פעמים יעדיפו קידום במקום העבודה הנוכחי, במיוחד , אם הוא מציע, אתגר טכנולוגי, למידה, מימוש עצמי ויציבות תעסוקתית".