המיצ"ב: העתקות המוניות וצניחה בציוני כיתות ח'
המבחנים ההשוואתיים חשפו היקף העתקות חסר תקדים: 200 כיתות נפסלו, ולראשונה נפסל מקצוע שלם - ערבית לכיתות ה' במגזר הערבי. ציוני תלמידי כיתות ח' צנחו בכל המקצועות, במתמטיקה הנפילה מדאיגה במיוחד. "דרוש בדק בית"
המבחנים שאמורים לאמוד את ידיעותיהם של תלמידי ישראל חשפו היקף העתקות חסר תקדים: במסיבת העיתונאים לרגל פרסום נתוני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) התברר כי יותר מ-200 כיתות נפסלו, בעיקר במגזר הערבי. בנוסף, לראשונה נפסל מקצוע שלם - השפה הערבית לכיתות ה' במגזר הערבי. שר החינוך, גדעון סער, אמר כי "בנושא טוהר הבחינות לא יהיו פשרות".
לצפייה בכלל תוצאות המיצ"ב לחצו כאן
דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:
הלמ"ס: הערבים לומדים יותר פיזיקה וכימיה
אין סייעת אישית: ילד אוטיסט לא הולך לגן
רף נמוך ומרצים "כוכבים". סוד הקסם של המכללות
פרט להעתקות, גם הציונים לא היו מעודדים. הציון הממוצע של תלמידי כיתות ה' במתמטיקה ירד מ-549 נקודות (הסולם נקבע מ-200 ל-800, כמו בפסיכומטרי) בשנת תשע"א ל-542 בשנה שעברה, תשע"ב. גם במדע וטכנולוגיה חלה ירידה (מ-532 ל-528) ולעומת זאת באנגלית (מ-525 ל-535) ובעברית (מ-528 ל-538) הציון הממוצע של תלמידי בית הספר היסודי שנבחנו במיצ"ב דווקא עלה.
אצל תלמידי כיתות ח' הירידה הייתה עוד יותר דרסטית. בעברית הציון הממוצע לפני שנתיים היה 551 לעומת 539 בתשע"ב. באנגלית הממוצע ירד מ-523 ל-511 ובמתמטיקה הנפילה הייתה אפילו יותר גדולה: מ-522 בתשע"א ל-501 אשתקד. גם במדע וטכנולוגיה חלה ירידה, מ-541 ל-539.
הצניחה אירעה לאחר שנתיים רצופות של שיפור בתוצאות מבחני המיצ"ב. עם זאת, גם בשנה שעברה התברר כי הפערים בין עניים לעשירים לא צומצמו. בקרב תלמידי כיתות ח' התרחבו הפערים בהישגים לפי הרקע הכלכלי-חברתי ובקרב תלמידי כיתות ה' המגמה הייתה הפוכה.
בבתי ספר דוברי עברית נרשמה עלייה בכיתות ה' בתחום העברית, מ-528 ל-539 נקודות. באנגלית: מ-532 ל-545. במתמטיקה נרשמה ירידה: מ-558 ל-556, ובמדע וטכנולוגיה נרשמה עלייה מ-537 ל-541.
בכיתות ח' נרשמה ירידה בתחום העברית מ-551 ל-539, כך גם באנגלית, מ-537 ל-530. במתמטיקה ירד הניקוד מ-532 ל-514, ובמדע וטכנולוגיה נרשמה עלייה מ-547 ל-549 נקודות.
נתוני המיצ"ב מצביעים על צמצום הפער החברתי בין המעמדות. בכיתות ה' צומצם הפער בעברית בתשע נקודות. במתמטיקה הוא צומצם בשבע נקודות, באנגלית: שש נקודות. אך במדע וטכנולוגיה התרחב הפער בארבע נקודות. בכיתות ח' צומצם הפער בעברית ב-23 נקודות, במתמטיקה הוא צומצם ב-34, ומנגד הפער גדל באנגלית בשתי נקודות. במדע וטכנולוגיה הוא התרחב גם כן, בשמונה נקודות.
השר סער: נדרש בדק בית
שר החינוך גדעון סער התייחס לנתונים: "מבחיני המיצ"ב הם כלי חיוני להערכה ובקרה של מערכת החינוך וכשיש תוצאות שליליות של טוהר המידות יש להאבק בהן. אך אין לפגוע בכלי עצמו, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית ליכולת השיפור של מערכת החינוך". השר הבהיר כי בקרב היהודים מדובר בתופעה שולית ביותר. "לאור החשיפה של ההעתקה ההמונית אנו מניחים שגם בעבר הייתה תופעה של פגיעה בטוהר הבחינות ומחובתנו להלחם בה. כמי שעומד בראש מערכת החינוך לא אשלים על הישגים המבוססים על רמאות". הוא אף התחייב כי במקרים שבהם יימצאו בתי ספר שבהם התבצעה העתקה שיטתית - המנהלים יוזמנו לשימוע.
סער הוסיף: "מהנתונים עולה כי בבתי הספר היסודי יש עלייה במרבית המדדים שניתן לייחס אותה להשלמת תהליך הרפורמה 'אופק חדש', אך נדרש בדק בית משמעותי במתמטיקה בחטיבת הביניים. נסיק את המסקנות הנדרשות".
פרופ' מיכל בלר, מנכ"לית הרשות למדידה והערכה, אמרה: "מהנתונים עולה תמונת מצב מורכבת, אבל בסך הכול יש עלייה מצטברת לאורך השנים ברוב הפרמטרים, למעט מתמטיקה לכיתות ח', שבה ישנה ירידה חדה. מדובר בתמונת חינוך מורכבת שלא ניתן לסכמה במשפט אחד". היא הוסיפה כי השנה נרשמה ירידה משמעותית בכל הישגי המגזר הבדואי, לעומת עלייה שנרשמה במגזר הדרוזי.