הסודות השמורים של סמלי המותגים
לפעמים לוגו הוא יותר מסתם סמל, ובתוכו חבוי מסר חשאי ותת הכרתי. מה יש מעבר לחיוך של אמזון, במה מתעסקת חברת יוניליוור ואיזה חיה מגיעה עם הטובלרון מהדיוטי? הסודות השמורים של הלוגואים (שחשבתם שאתם מכירים)
לכל מותג יש לוגו, והלוגו אמור לשדר לנו משהו על המותג, משהו שהמשווק רוצה שנחשוב עליו או נרגיש כלפיו. אבל לעתים, האמנים שיוצרים את הלוגואים שאנחנו מכירים, שותלים בהם כל מיני מסרים חבויים. איבן ראסל מאתר buzzfeed סייע לי לאחרונה לאתר את המסרים ה"סודיים" שהוחבאו בתוך לוגואים של מותגים.
כתבות נוספות מאת ערן יסעור :
- משמעויות של מותגים: נוקיה זו עיר ונייקי היא אלה
- מה מקור שמות המותגים הישראליים?
- סוכריות איידס ונעלי "זרע": הכיפורים של המשווקים
פדקס
הלוגו המפורסם של פדקס עוצב לראשונה בשנת 1994, ואם תסתכלו בו היטב, תראו חץ שמסתתר בין האותיות E ל-X והוא אמור להעביר לכם מסר תת הכרתי, שהחבילות של פדקס עוברות במהירות, כמו חץ, ובקו ישר מנקודה לנקודה.
טובלרון
מי מכם לא קנה טובלרון בדיוטי פרי ולא מכיר את הלוגו המוכר ואת ההר הידוע. יצרנית טובלרון ממוקמת בברן שבשווייץ, הידועה בנוף ההררי שלה. מכאן ההר המתנשא מעל הלוגו. אבל ברן (מזכיר bear, כלומר "דב") נקראת גם עיר הדובים. ועכשיו, מי מכם יהיה הראשון שימצא צללית של דב בתוך האיור של ההר?
בסקין רובינס
יצרנית הגלידה בסקין רובינס מציעה 31 טעמים של גלידה בסניפיה. זו הסיבה, שהמספר 31 חבוי בלוגו בין האותיות B ו-R.
eight
בפעם הבאה שאתם בלונדון, מומלץ לכם ללגום בירה בפאב שנקרא eight ולהתפעל לא רק מהבירה אלא מהדרך שבה מעצב הלוגו הצליח לעצב אותו כשהוא משתמש רק באלמנט אחד: הספרה 8 (שהיא באנגלית...eight).
Northwest
בתוך הלוגו של חברת התעופה Northwest יש שני מסרים סודיים. האחד הוא העובדה שהאותיות Nו-W מופיעות במשולב בתוך העיגול בנגטיב ובפוזיטיב. המסר השני הוא, שהמשולש הקטן מצביע לכיוון צפון מערב (באנגלית: North-West).
אמזון
החץ הכתום בלוגו של אמזון הוא לא רק סמיילי. הוא גם מעביר את המסר שאתה יכול לקנות באתר הכל, מ-א' ועד ת' (או באנגלית: From A to Z).
SUN
הלוגו של חברת הטכנולוגיה SUN הוא מופת ליצירתיות וסימטריה. אמצו את עיניכם היטב ותראו כיצד במעוין המופיע משמאל לשם החברה מופיעות כל האותיות המרכיבות את שם המותג: S,U,N.
פורמולה 1
הלוגו של תחרות המירוצים פורמולה 1 מחביא את הספרה 1 בין האות F לבין סימני המהירות המייצגים את מכוניות המירוץ.
קארפור
קארפור היא אחת מהקמעונאיות הגדולות באירופה ופירוש שמה בצרפתית הוא "צומת דרכים". לכן ניתן לראות בלוגו שלה מעין שני חצים המצביעים לכיוונים מנוגדים. ואם תתרכזו היטב, תוכלו לראות את האות הראשונה בשם הרשת – C, כשהיא צבועה בלבן ונמצאת בדיוק בין שני החצים.
קונטיננטל
האותיות הראשונות בשם המותג (C ו-O) יוצרות אילוסטרציה של צמיג, שזה בדיוק מה שחברת קונטיננטל מייצרת.
יוניליוור
חברת יוניליוור מייצרת מאות מוצרים שונים לצרכים שונים של צרכנים, ולכן האות U שבלוגו, שהיא האות הראשונה בשם המותג באנגלית, מורכבת מעשרות איורים שמסמלים את התחומים שבהם החברה עוסקת ואת המשמעות שלהם עבור הצרכנים.
הקרן לסיוע ילדים אפריקאים
במבט ראשון, הלוגו של הקרן לסיוע ילדים אפריקאים נראית כמו המפה של אפריקה. במבט שני וקרוב יותר, אולי תוכלו לראות אשה (באדום) וילד (כתום), המביטים זה בזה.
ספרטה
"ספרטה" הוא שם של מועדון גולף. זו הסיבה שבלוגו שלהם אפשר לראות מישהו חובט במחבט גולף, אבל גם צורה של חייל יווני (ספרטה היא עיר יוונית קדומה).
גן החיות של ברונקס
גן החיות של ברונקס ממוקם באמצע העיר ניו-יורק. הסתכלו היטב בלוגו של גן החיות. את החיות תראו מייד, אבל האם אתם מזהים את הבניינים של ניו יורק בין רגליהן של הג'ירפות?
יוגה אוסטרליה
בלוגו של חברת יוגה אוסטרליה ניתן לראות את צלליתה של יבשת אוסטרליה, הנוצרת במרווח שבין ידה של היוגיסטית האוחזת בכף רגלה.
VAIO
VAIO הוא מותג המחשבים הניידים של סוני. עיצוב האותיות המרכיבות את הלוגו אינו רק מודרני, אלא חבויה בהן משמעות נסתרת: שתי האותיות הראשונות (VA) מייצגות אות אנלוגי, בעוד שה-I וה-O מזכירות את הספרות 0,1 שמייצגות את העולם הדיגיטלי (ספרות בינאריות).
Yo! Sushi
Yo! Sushi היא רשת סושי בריטית ותיקה וטעימה. לכאורה, הלוגו שלה פשוט מציג את שם הרשת באנגלית. אבל אם תפתחו את הראש לרגע (וגם את העיניים), ותסתכלו על הלוגו מימין לשמאל, כמו שקוראים בעברית, תראו שלא במפתיע ניתן לקרוא בשם הרשת, המתמחה במאכלים מיפן, את המילה... "יפני" בעברית.
IBM
ולסיום, אחד הלוגואים המבריקים ביותר, שנוצרו עבור אירוע של חברת IBM. מי שלא הבין צריך לזכור ש-I יכול להיות גם EYE (עין), ו-B יכולה להיות BEE (דבורה).
ערן יסעור הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר ה-Superbrands וממארגני פרסי החדשנות הבינלאומיים של מוצר השנה