שתף קטע נבחר

ייצוגית: קפה אל נח'לה מציגים משקל שכולל אריזה

צרכנית הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה על סך 1,820,000 שקל, בטענה שסימון המשקל על גבי האריזה נוגד את תקנות סימון מזון. אל נח'לה: "התביעה מופרכת ואין לה בסיס עובדתי או משפטי, נמשיך לשרת נאמנה אל קהל לקוחותינו"

צרכנית הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על סך 1,820,000 שקל נגד בני רפיק אל נח'לה בטענה כי החברה עוברת לכאורה על החוק ומטעה צרכנים בכך שהיא מציינת על גבי האריזה את משקל הקפה עם האריזה.

 

התביעה הוגשה לבית-משפט השלום מרכז בפ"ת באמצעות עורכי הדין ברק רון ומאיה פילוסוף. הלקוחה עצמה טוענת שנזקה האישי מסתכם ב-72 אג'. לטענתה, כיוון שמשקל תכולת האריזה לא מצויין והיא טעתה לחשוב שמשקלה 250 גרם, היא קיבלה 4% פחות מכמות הקפה עליה שילמה.

  

לטענת הצרכנית, היא רכשה באוגוסט אריזה של 250 גרם קפה עם הל ב-17.99 שקל. לטענתה, בבואה לפתוח את האריזה, שמה לב לראשונה כי על האריזה מופיע הכיתוב "תכולה 250 גרם - כולל האריזה". היא חשה מרומה, "שכן עד כה סברה כי היא רוכשת קפה שחור כשהתכולה בלבד (נטו) הינה 250 גרם, ולא התכולה יחד עם האריזה עצמה", כך לפי כתב הבקשה.

קפה אל נח'לה. המשקל כולל אריזה ()
קפה אל נח'לה. המשקל כולל אריזה

 

"החוק אומר: יש לסמן תכולה בנפרד מהאריזה"

"כששקלה את האריזה הסגורה בעצמה, גילתה שאכן משקל המוצר עומד על 250 גרם, אך כששקלה את תוכלת האריזה בלבד גילתה שמשקלה 240 גרם - 10 גרם פחות קפה ממה שחשבה שהיא רוכשת", נטען.

 

בכתב הבקשה טוענים באי כוחה של הצרכנית כי "לפי תקנה 5 לתקנות בריאות הציבור סימון מזון, כל חבילה המכילה מזון, יש  לרשום על גביה, 'בכתב ברור באותיות שאין גובהן פחות משני מילימטרים, במונחים של השיטה המטרית, את המשקל או הכמות הנכונים של החבילה, למעט העטיפה או כלי הקיבול וכל חומר חיצוני אשר בה'".

 

עוד נטען כי הוראות התקן הרשמי, ת"י 1103 קפה קלוי, לסימון תכולת המוצר, קובעות כי יש לסמן את משקל התכונה, כש"תכולה", משמעה, "כמות המוצר בלא האריזה, מבוטאת ביחידות משקל או נפח".

 

בנוסף, נטען כי "באתר האינטרנט של החברה מצויין כי מדובר במוצר שמשקלו 250 גרם וכן באתר באנגלית נכתב שהמשקל נטו של המוצר הינו 250 גרם, למרות שהוא לכאורה 240 גרם. יותר מכך, כשקוד המוצר המוטבע על האריזה נסרק באמצעות תוכנה סלולארית (אפליקציה) לקריאת ברקוד (להלן: "קורא ברקוד") המזהה את המוצר על ידי קריאת הברקוד, התוצאה המופיעה על המסך הינה כי המוצר הוא 'קפה שחור אל נח'לה עם הל 250 גרם'.

 

"הצרכן משלם 38 אג' יותר עבור כל 100 גרם"

"הצרכן מאמין שהוא משלם 7.12 שקלים לכל 100 גרם, כאשר בפועל מדובר בסכום של 17.99 שקל בעבור 240 גרם בלבד – קרי, בפעול הצרכן משלם 7.5 שקלים ל-100 גרם – 38 אג' יותר בעבור כל 100 גרם", נכתב.

 

"כשהצרכן משווה מחירים בין מוצרים דומים, פעמים רבות החלטתו באיזה מוצר לבחור מתבססת על עלות המוצר ל-100 גרם, והפרש של 38 אגורות ל-100 גרם עלולה להשפיע על שיקול דעתו ועל אופן בחירתו של הצרכן במוצר זה או אחר.

51. כך, אופן סימון האריזה הלקוי של אריזת הקפה פוגעת באוטונומיית הרצון של הצרכן ומשפיעה בפועל על האופן בו הצרכן מגבש החלטה".

 

החברה, בעלת אופי משפחתי ובעלת מוניטין בתחום הקפה הטחון והקלוי הממותג כ-"קפה אל נח'לה האמיתי" המחזיקה בנתח שוק של 1.9% משוק הקפה השחור בישראל המגלגל כ-303 מיליון שקל בשנה, כך לפי נתוני סטורנקסט. מכאן שהחברה מגלגלת כ-5,757,000  שקל בשנה, לא כולל את הכנסותיה מייצוא הקפה לחו"ל.

 

"למרבה הצער, למרות שגשוג החברה והכנסותיה", נכתב בכתב הבקשה לתביעה, "בוחרת החברה לפעול בניגוד לדין, להטעות את ציבור לקוחותיה, להטות את משקל המוצר ולמכור לצרכנים מוצר בכמות פחותה מזו המפורסמת על ידי החברה ו/או הרשומה על האריזה".

 

בחברה מסרו בתגובה כי "התביעה התקבלה במשרדנו והועברה לעורכי הדין של החברה להמשך טיפול משפטי. למותר לציין כי, התביעה מופרכת ואין לה כל בסיס עובדתי או משפטי. חברתנו תמשיך לפעול ללא לאות כדי לשרת נאמנה את קהל לקוחותיה ולספק לו את פינג'אן הקפה האיכותי והטעים בישראל."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים