סוהו ראשל"צ: אין כניסה לערבים או צירוף מקרים?
סיפורם של מחמוד וסמא סאפורי היכה גלים בפייסבוק: הם ניסו להזמין מקום במסעדת סוהו בראשל"צ ולטענתם נדחו בגלל שמם הערבי. בסוהו הציגו הקלטות המוכיחות שהזמנות של בני הזוג ולקוחות ערבים נוספים, אושרו בעבר. מי צודק? הקשיבו להקלטות של בני הזוג לעומת ההקלטות של המסעדה
האם מסעדת "סוהו" שבראשון-לציון מנהלת מדיניות של אפליה נגד אזרחים ערבים? מחמוד סאפורי שביקש להזמין מקומות לארוחה, טוען שהוא וסמא אשתו הצליחו להוכיח כי לא ניתן להזמין מקום במסעדה תחת שם ערבי, זאת אחרי שהזמנותיהם והזמנות חבריהם נדחו.
הסיפור שלו זכה למאות שיתופים בפייסבוק ולפרסומים בכלי התקשורת ומחמוד אף שלח ל-ynet הקלטות המוכיחות את טענתו. בסוהו לעומת זאת, הצליחו למצוא הקלטות משלהם, לפיהן במספר הזדמנויות קודמות, הזמנה אחת של סמא התקבלה, וכך גם הזמנות נוספות של לקוחות בעלי שמות ערביים.
מחמוד וסמא מביאים מנגד כתמיכה לטענתם, את עדותה של בר כהן, שעברה התלמדות במקום. לטענתה, מנהלת המערכות במקום אמרה לה מפורשות שעליה לדחות מזמינים בעלי שמות ערביים.
התוכנה נתקעת כשמדובר בשם ערבי
הסיפור התחיל להתגלגל כשמחמוד פרסם פוסט שהיכה גלים בפייסבוק, לפיו התוכנה במסעדת סוהו "נתקעה" כשהוא ואשתו סמא הזמינו מקום במסעדה, בעוד שכשהזמינו דקה אחרי כן, תחת שם עברי - ההזמנה התקבלה. כשחזרו והזמינו בשם ערבי - התוכנה שוב נתקעה. הנה ההקלטות שהקליטו בני הזוג.
"אנחנו לקוחות קבועים במסעדת הסוהו בראשל"צ ולאחרונה נוכחנו לגלות את רמות הגזענות שלהם", כתב מחמוד בעמוד הפייסבוק שלו. "אישתי ואני התקשרנו להזמין שולחן במסעדה ולאחר אישור ההזמנה הנציגה שאלה לשמנו. השם סמא גרם לה לתהות למשמעות השם ומשגילתה שמשמעו 'שמיים' בערבית, פתאום 'נתקעה לה התוכנה' ולכן לא יכלה לאשר את ההזמנה.
"בדיוק דקה לאחר מכן התקשרנו שוב להזמין מקום אך בשם בדוי 'תמיר', נתנו את אותם פרטי ההזמנה וזו מיד אושרה. דקה נוספת לאחר מכן התקשרנו שוב בשם סמא ועדיין התוכנה הייתה תקועה. היום ניסינו שוב להזמין שולחן תחת השם 'וליד' - לא היה מקום במסעדה. אבל, ל'מיכל' שם בדוי, היה מקום מיידי עם אותם הפרטים.
"להפתעתנו גילינו שבדיוק אותו המקרה קרה גם לזוג חברים", כתב סאפורי, "כאשר השם הערבי נתקל במסעדה מלאה, בניגוד לשם היהודי שקיבל אישור הזמנה מיידי".
לפי סאפורי, מקרה דומה אירע להם גם במאי וגם אותו הם הקליטו. הנה ההקלטות ממאי.
בפייסבוק, פנתה לבני הזוג המתלמדת בר כהן, תושבת חולון, שלטענתה זו מדיניות לכאורה שלה המסעדה. כהן אמרה ל-ynet: "ערכתי התלמדות אחת בסך הכל בחודשים פברואר-מרס בסוהו ולא רציתי כסף על המשמרת הזאת בגלל המדיניות הגזענית שלהם. כחלק מההתלמדות מלמדים אותך כיצד עלייך לנהוג כשאת מקבלת שיחת טלפון. כשאת עונה לטלפון, אמרה לי מנהלת המערכות שאחראית על ההזמנות, את רוצה לדעת אם השם ערבי או לא. אם השם ערבי, את ממשיכה בנימוס את כל ההזמנה, בהתנהלות רגילה לחלוטין ואז אומרת לו שפשוט אין מקום במסעדה. היא הוסיפה ואמרה שזה מאוד מפחיד לקוחות כשערבים עם כאפיות יושבים במסעדה.
"זה לא הדבר היחיד שמפוקפק במסעדה הזאת. מ-21:00 מכניסים לקוחות רק מגיל 25. מעבר לזה, המנהלת אמרה לי ש'אם יש מישהו שלא נראה לך בעין, ערס, מחוספס כזה, אל תכניסי אותו. תכניסי את מי שנראה לך טוב בעין. תני להם להמתין. בסופו של דבר הם מותשים והם הולכים הביתה. אחרי כמה ימים התקשרו אלי כדי לקחת משמרות ואמרתי להם שאני לא רוצה לעבוד או לקחת כסף ממקום שלא רוצה להכניס ערבים. כשאני אוכלת באבו חסן, מכניסים אותי תמיד. זה מזכיר לי את התקופות שלא הכניסו יהודים למסעדות כיוון שהם יהודים".
ההקלטות של סוהו: כן מאשרים לקוחות ערבים
בתגובה לטענות ולהקלטות המוכיחות את טענת בני הזוג, במסעדת סוהו שלחו ל-ynet במסעדה הקלטות משלהם. בהקלטות ששלחו סוהו, אפשר לשמוע שקודם כל נוטלים מהלקוח מספר טלפון ולאחר מכן שואלים לשמו.
באחת ההקלטות נשמעת, לכאורה, סמא סאפורי: המתלוננת. לפי ההקלטה של סוהו, היא מזמינה מקום לשני סועדים לשמונה בערב, מתפשרת על איזור עישון ואז מדגישה בפני הנציגה שההזמנה היא עבור: "סמא ומחמוד ספורי". הנציגה מעבירה אותה להמתנה ואז חוזרת אליה: אוקיי בסדר גמור. ההזמנה התקבלה.
בהקלטה אחרת אפשר לשמוע ש"וואליד" מזמין מקום לשלושה סועדים. המארחת מעבירה אותו להמתנה ואז לנציגה אחרת שמוודאת את שמו "וואליד"? וקובעת לו תור כאחד האדם. כלומר, לפי ההקלטה של סוהו, אדם בשם וואליד הזמין מקום במסעדה בקלות.
בשיחה נוספת שהוקלטה על-ידי סוהו, אפשר לשמוע שהזמנה של אדם בשם איסמאעיה מתקבלת במסעדה. "רק עדכנו אותנו אם אתם מאחרים אחרת ההזמנה מתבטלת", נאמר למזמין.
בתגובה, מחמוד טוען בתוקף: "אלה לא אנחנו בשיחות, אלה לא מספרי הטלפון שלנו. אנחנו הולכים לתבוע אותם זה לא יעבור בשתיקה. אם היו מתנצלים כמו שצריך". אשתו סמא אמרה ל-ynet: "לפני חודש אישרו לי הזמנות. השם שלי מופיע במאגר שלהם כמי שצעקה עליהם".
בסוהו מכחישים ותוהים כיצד יתכן שסאפורי הוא לקוח ותיק של המסעדה, אם לא נותנים לו להיכנס בשל שמו. כששוחחנו איתו שאלנו כיצד הצליחו הוא וזוגתו להזמין מקום במסעדה בפעמים הקודמות שסעדו בה. בתגובה אמר ל-ynet:
"אנחנו לקוחות קבועים בסוהו, אך חברים יהודים מזמינים שם מקום עבורנו, או אשתי, שכבר התלוננה בעבר ולכן לדעתי לא מעזים לדחות אותה", אמר.
"קרה לנו מקרה דומה לפני 4 שנים - התוכנה 'התקלקלה' כשנתתי את שמי ואז אמרו לי שזו היתה טעות ו'אין אצלנו דבר כזה'. הזמנתי בשם מוטי קיבלו אותי. ביקשו לפצות אותנו בקינוח. הפעם השתמשתי בכוונה בשם של בני וואליד, שהוא פחות מרתיע ממחמוד וזה שוב קרה. הפעם התעצבנו באמת והחלטנו שלא לשתוק יותר".
"ארבע הזמנות על שם סמא בחודש האחרון"
מסוהו נמסר בתגובה: "אנו מבינים את תחושותיו של הלקוח וכואבים על כך. חשוב להבין כי מסעדת הסוהו הינה אחת המסעדות העסוקות בארץ אם לא העסוקה ביותר. מאות לקוחות מתקשרים למסעדה מדי יום על מנת להזמין מקומות והמסעדה מעסיקה 6 טלפניות על מנת לענות על הביקוש הרב.
"לא אחת קורה כי לקוח שהזמין מקום יענה בשלילה עקב חוסר מקום וכמה דקות לאחר מכן יבוטל שולחן שהוזמן ועל כן לקוח אחר יענה בחיוב. לצערנו לעיתים תוכנת הזמנת המקומות קורסת תחת העומס ולעיתים הוא מועבר לעמדת המארחת העובדת על מערכת שונה. אף במקרה הנ"ל ההזמנה הועברה לבסוף לעמדת המארחת והמקום הוזמן.
"מר וגב' סאפורי כפי שהינם מצהירים הינם לקוחות קבועים של המסעדה ולראיה מתועדות לפחות ארבע הזמנות בחודשים האחרונים על שם הגב' סמא ספורי שהוזמנו על שמה וכן הזמנות נוספות על שם חבריהם שבוצעו ללא כל בעיה. נציין כי סוהו דוגלת בשיוויון מלא ללא משוא פנים ללא קשר לדת צבע ומין. מר וגב' סאפורי מוזמנים בכל עת להנות ולבלות במסעדה".