שתף קטע נבחר

איך גברים קונים בגדים?

אם בגד מוצא חן בעיניהם, הם יקנו אותו ב-15 צבעים. הם בחיים לא יקנו נעליים לא נוחות בשביל היופי, וזיעה וגיהוץ הם פרמטרים חשובים בקנייה. ב-celio טוענים שהם שמים לב לפרטים, ברנואר אומרים שהם אוהבים צבעוני אך לא מנומר וב-ml טוענים שהם נאמנים לא רק למותג אלא גם למוכרת. גברים, ככה הם קונים בגדים

גברים אוהבים בגדים? ואיך הם מעדיפים לקנות אותם - עם נשים בסביבה או בלי? קשה לדבר על אופנת גברים בארץ כה קיצית, עד כדי כך שבמשך חצי שנה הגברים כאן ישמחו ללבוש תחתונים בלבד. ובשביל חודשיים-שלושה שבהם אפשר ללבוש ז'קט - למה להשקיע? ובכל זאת, ב-2011 שוק האופנה בישראל גילגל 10.9 מיליארד שקל - חלק ניכר מכך בזכות המין הגברי, גם אם לא חלק הארי.

 

אז מה מייחד את קניית האופנה הגברית, מה מבדל אותה מזו הנשית ומה משותף לשני המינים? ביקשנו מכמה רשתות אופנה שפונות להמונים לנתח עבורנו את הסוגיה.

 

ב-celio, אחת הרשתות הבודדות שמשווקת אך ורק בגדי גברים, טוענים שהגבר הישראלי קונה יותר אופנה ואוהב לקנות אופנה, ומעדיף לעשות זאת בנפרד מנשים. זאת ככל הנראה מכיוון שאופנה זה לא הצד החזק שלו - וגבר הרי אוהב להרגיש חזק, כך לפי הסטריאוטיפ.

 

מנהלת החטיבה הבינלאומית בחברה, אנבל פורז, אומרת ל-ynet: "השוק הישראלי מאוד חשוב ל-celio. זו אחת הארצות הראשונות מחוץ לצרפת שבה פתחנו חנות של המותג, ובמונחים של מחזור מכירות היא כעת אחת מעשר המדינות המובילות בעולם ברשת".

 

celio. השוק הישראלי - אחד מעשרת המובילים בעולם (צילום: שי יחזקאל) (צילום: שי יחזקאל)
celio. השוק הישראלי - אחד מעשרת המובילים בעולם(צילום: שי יחזקאל)
 

 

נשים יותר ספונטניות, אבל גברים קונים יותר פר קנייה

ניתן לשער שאחת הסיבות לכך ש-celio פתחה חנויות בארץ נעוצה בכך שבעלי החברה, מארק ולורן גרוסמן, הם יהודים וציונים; אך גם משום שהגברים בארץ לא כל כך מרושלים למרות התדמית שלהם - ומרחיבים כל העת את ארון הבגדים (או ליתר דיוק את המדף שבת הזוג מקצה להם בארון). אז למה יש בישראל פחות חנויות ורשתות שמיועדות רק לגברים?

 

"מפני שזה קשור לאופני צריכת הבגדים", טוענת פורז. "יש צרכנים שהם יותר פונקציונליים בגישה שלהם לבגדים, בעוד שצרכנים אחרים מתייחסים לבגדים כדרך לשדרג את ההופעה ולכן הם נוטים לקנות יותר. בלי להיכנס לניתוח סוציולוגי, ניתן להניח שיש יותר גברים בקטגוריה הראשונה ויותר נשים בשנייה".

 

מנכ"לית celio בישראל, שגיב שקד, מוסיפה כי "לפי נתונים סטטיסטיים, שוק האופנה נחלק בין 40% קניות של אופנת גברים לעומת 60% אופנת נשים. גברים קונים לפי צורך והצטיידות, בעוד שהקנייה של נשים היא ספונטנית יותר ומספקת צורך רגעי של התעדכנות ואופנתיות. עם זאת, ממוצע סל הקנייה לגבר גבוה מקנייה נשית".

 

 

celio. רק 40% מהקניות בשוק האופנה הן של גברים (צילום: שי יחזקאל) (צילום: שי יחזקאל)
celio. רק 40% מהקניות בשוק האופנה הן של גברים(צילום: שי יחזקאל)

 

הגבר החדש קונה יותר פעמים ביותר כסף

לפי מנכ"ל ml, אבי מלכה, ההבדלים בין המינים מיטשטשים - גם גברים הופכים לצרכני אופנה ולא רק לצרכנים מתוך צורך. "יש מגמת מעבר לצריכה אופנתית לעומת צריכה פונקציונלית, שהולכת וגוברת בעולם ועקב כך גברים החלו להגיע יותר פעמים לחנויות", הוא אומר ל-ynet.

 

לדבריו, "בעבר גבר היה קונה מתוך צורך פעמיים בשנה - בפסח ובראש השנה - ומוסיף קנייה בזמן שינויי מזג האוויר. זה היה מאוד שבלוני. כיום שמנו לב שגבר מגיע לקנות בממוצע בין 5-6 פעמים בשנה ויש לו יותר פתיחות לצבעים ולמגמות אופנה. במקביל, סל הקנייה של גברים גדול יותר ב-20%-30% לעומת נשים, כי הקניות שלהם מרוכזות וממוקדות יותר. העסקה של גבר עמוקה יותר והוא מבלה פחות זמן בחנות".

 

עם זאת, לפי מלכה, שוק בגדי הגברים מגלגל בשנה שליש ממחזור המכירות של הנשים. "גברים רוכשים פריטי לבוש בהיקף של 2,000 שקל בשנה בממוצע, בעוד שנשים קונות פריטים ב-4,000 שקל בשנה. גבר קונה 50% מסל הקניות של האישה, לרוב עצמאית - בניגוד לעבר. 70% קונים לבד, בעוד שבעבר 60% קנו בגדים באמצעות האישה".

 

ml. מספר הגברים שקונים לבד עלה ל-70% (צילום: שי יחזקאל) (צילום: שי יחזקאל)
ml. מספר הגברים שקונים לבד עלה ל-70%(צילום: שי יחזקאל)
 

 

גבי רוטר, מנכ"ל משותף ברשת קסטרו שמנהל את אחת מרשתות הגברים הפופולריות בישראל, מזהה גם הוא מגמה. "בשלהי שנת 2000, כשפתחנו את קסטרו מן, אופנת הגברים הייתה מצרך. מכרנו ג'ינס, מכנסי שני פנסים, ברמודה, גולף, חולצת כפתורים, טי שירט ופולו. היום גברים מחפשים אופנה ולא עוד מאותו הדבר. יותר ויותר גברים, למשל, הולכים עם סקיני", הוא אומר.

 

לדבריו, "נשים אוהבות להסתובב ולחפש - גברים עדיין קונים בגלל צורך. אבל ברגע שהם נצמדים לכתובת שהם אוהבים, גם הם יקפצו לחנות לראות מה חדש. יש יותר מודעות לאופנה, כולל בגדים אלגנטיים. מד מן הביאה ניחוח יותר מתוחכם לאופנת הגברים".

 

גם אילן בז'ה, סמנכ"ל סחר ב-H&O, סבור שחל שינוי בטעם של הזכר הישראלי. "בעבר, חולצות אריג בשרוול קצר היו טאבו - הלכו עם שרוולים מקופלים. היום, זה אפילו יותר טרנדי", הוא מסביר. "פתאום יש יותר דיטיילים קטנים בבגדים, פנסים בגב כדי לוודא שאין לחולצה עודפי בד כשמכניסים אותה למכנסיים. לקח המון זמן עד שגברים קיבלו את השינויים האלה. כל זה קרה גם בזכות הרשתות הבינלאומיות".

 

 

H&O. מה שהיה טאבו, זלג גם לאופנת הגברים (צילום: טל טרי) (צילום: טל טרי)
H&O. מה שהיה טאבו, זלג גם לאופנת הגברים(צילום: טל טרי)

 

מה חשוב לגברים? זיעה, גיהוץ, נוחות והמוכרת

על מה, בעצם, גברים מוציאים את כספם? לדברי שגיב שקד מ-celio, "אם תבדקי את פילוחי הקניות בחברות האשראי, תראי שהסיבה שגברים מוציאים יותר פר קנייה היא כי אם הם מצאו משהו שמתאים להם - ואז הם יקנו אותו כבר בכל הצבעים".

 

לעומת זאת, מוסיפה שקד, "את לא תקני ככה - אם קנית בגד עם מחשוף, תרצי לקנות בגד סגור. אם קנית צמוד - תרצי משהו משוחרר, כך שכל יום נראה אחרת. לגבר אין את זה, למרות שככל שיורדים בגיל הגברים מעזים יותר. בגדול, גבר מעדיף נוחות, בעוד שאני לא זוכרת מתי בפעם האחרונה הייתה לי נעל נוחה".

 

החיפוש אחר נוחות מתבטא בפרמטרים שאצל אישה כלל לא נלקחים בחשבון. זיעה, למשל. "גברים שמים דגש גדול על בדים לא מזיעים כי הם סובלים יותר מזיעה. הם שמים דגש עיקרי על נוחות ופונקציונליות למנוע הזעה או גיהוץ. ב-celio - קולקציות הנון-איירון נחטפות", מסבירה שקד.

 

גולף. יש מבצעים לגברים אך הם פחות אגרסיביים (צילום: אוהד רומנו) (צילום: אוהד רומנו)
גולף. יש מבצעים לגברים אך הם פחות אגרסיביים(צילום: אוהד רומנו)

 

בכך דומים הגברים בישראל בכך לגברים בכל העולם, אך הם בכל זאת ייחודיים: הם לא לבושים כמו האירופאים ולא כמו האמריקאים. הם "שעטנז לונדון-אל.איי-עזה-ראשל"צ". הם משלבים את הברמודות ממיאמי עם הפולו מניו-יורק, עם המידות האירופיות והגופייה של סבא. הם לא אוהבים צבעי צבא, כך לפי celio, ויש פריטים ש-celio מייצרת במיוחד לישראלים. הם גם אוהבים לקנות הכל במקום אחד, לפי מלכה מ-ml.

 

"גברים מעדיפים one stop shop", הוא טוען. "הם רוצים לקנות חולצה, תיק וגרביים באותו מקום. הגבר הישראלי לא מוכן להסתובב בקניון, לעבור מחנות לחנות. בניגוד לאישה, הוא לקוח של חנות אחת והוא גם לקוח של מוכרת ספציפית. אם המוכרת שהוא רגיל אליה לא נמצאת, סל הקנייה שלו יכול להיפגע ב-50%. הוא לא מוצא את עצמו, הוא צריך אותה".

 

שגיב מסכימה: "ב-celio, בניגוד לרשתות נשים, הנאמנות של הלקוחות גבוהה מהרגיל בענף. בצרפת, כל לקוח שני הוא לקוח של celio".

 

גברים רוצים דיטיילים וגאדג'טים, אוהבים צבעוני אך לא מנומר

איך הישראלי מתנהג בקופה? "פעם היו מתמקחים, עד שלמדו שזה בלתי אפשרי ברשת", מסבירה שקד. מלכה טוען ש"גברים רוצים עסקאות". לטענתו, "גבר במילא מתמודד כל היום עם הצעות מחיר, אז גם בקניית בגד הוא מנהל מו"מ, מנתח את העסקה לעומק, רוצה לדעת שהוא קנה טוב לעומת אישה שפושט מתאהבת בבגד. אם המחיר מוגזם מבחינתה היא מתלבטת, אבל אם התאהבה - היא קונה".

 

עקב כך, יש הבדל בפרסום לפי מלכה: "גברים מגיבים יותר טוב לדיוורים, לקשר ישיר. גברים חזקים במועדונים ופחות בסרטי תדמית".

 

ואיך אופנת גברים מושפעת מאופנת נשים? אפשר, למשל, לראות שהג'ינס הצבעוני חילחל גם לאופנה הטסטוסטרונית, אבל לפי שקד, האופנה הגברית עומדת בפני עצמה. "את אופנת הגברים מאפיינת נוחות והשקעה גדולה יותר במוצר לעומת אופנת נשים, בדיטיילס מוסתרים וחכמים. אנחנו גם משלבים גאדג'טים בבגדים - למשל כפפות שמתאימות לאייפון, מעילים עם כיסים נסתרים ומקום לכל דבר, מארנק ועד אוזניות שיעברו מתחת לפרטי הלבוש".

 

לפי מנכ"ל רנואר, סרז' דרעי, גברים קונים אחרת מנשים בגלל הבדלים פיזולוגיים ונפשיים. "גברים לא משתמשים בשופינג כדרך לריפוי", הוא צוחק. "גם הפיזיולוגיה של אישה מורכבת יותר מזו של הגבר: יש לה חזה גדול או קטן, היא רוצה להסתיר אותו, או להרים אותו או להבליט אותו, יש לה ישבן ורגליים שהיא רוצה לחשוף או להסתיר".

 

לדבריו, "המבנה הפיזי הגברי פשוט יותר, לכן לאישה יש חצאית מידי ושמלת מיני וטייטס ומכנסונים, וקשירה בגב ומחשוף מקדימה ומאחורה. לגברים יש הרבה פחות פריטים וגזרות, כך שברור שהבחירה היא אחרת, בעוד שאישה יותר תנבור ותשהה בחנות".

 

נשים צבעוניות יותר?

 

"לא בהכרח. בקיץ מכרנו ברמודות בצבעוניות מדהימה. אפילו הכתומים נמכרו. זו לא אותה צבעוניות כמו אצל נשים, אבל יותר נכון יהיה לומר שהצבעוניות שונה: גבר יקנה חולצה מקושקשת מאוד עם הדפס צבעוני מאוד שאישה בחיים לא תלבש. לעומת זאת, גבר בחיים לא ילך עם טייטס מנומר, או עם מנומר בכלל.

 

"גברים שמים לב לפרטים יותר מנשים. 'תראה איזה יופי הכפתור מתחת לצווארון', הם יגידו, גם אם אף אחד לא רואה אותו. ואם שמנו פס ג'ינס מאחורי הכפתור - מבחינתו זה השדרוג בחולצה. הוא יסתכל על גזרות ואיכות - דברים מאוד מדויקים".

 

רנואר. לנשים יש גוף שונה ומגוון פריטים שונה (צילום: אלירן אביטל) (צילום: אלירן אביטל)
רנואר. לנשים יש גוף שונה ומגוון פריטים שונה(צילום: אלירן אביטל)

 

לוגו של פולו? זה קטע של עדר

למה אפשר לפעמים לראות גברים במעמד מקצועי מסוים הולכים עם חולצה אחידה של פולו ראלף לורן, בדיוק כמו העמיתים שלהם? לפי דרעי, זה קשור לסטטוס חברתי. "בניגוד לאישה ששמה דגש על הגוף, אצל הגבר המעמד החברתי מאוד חשוב. לכן לוגו מסוים יכול להיות שווה ערך למעמד, אבל ערך הלוגואים בירידה".

 

אילן בז'ה מ-H&O חושב ש"לגברים אין בעיה אם החבר שלהם לובש את אותה חולצה או את אותו לוגו, להיפך, זה דווקא מגניב. זה קטע של חבר'ה, של עדר. זה מתאים להם שיש עוד מישהו בסביבה כמוהם, זה מחבר אותם, כמו שהם שותים את אותה הבירה ויושבים באותם המקומות. זה כמו גדג'טים. זו מנטליות".

 

המבצעים אגרסיביים פחות, אך המחירים בירידה

ומה לגבי המחירים בסקציית הגברים? מבדיקת מחלקות שונות ברשתות עולה כי בעוד חולצת טי ב-H&M, למשל, זולה כמו חולצה דומה לנשים - מכנסי ג'ינס ומעילים כבר עשויים לעלות יותר.

 

לדברי דרעי, למרות ששוק האופנה תחרותי מתמיד והדבר בא לידי ביטוי גם אצל גברים, "אין ספק שהמבצעים בדרך כלל יותר אגרסיביים אצל נשים, ואילו אצל גברים יש פחות לחץ במבצעים. אצל נשים הפריטים יותר מוחצנים, אז אם לא תמכור - הם לא יהיו רלוונטיים עוד חודש-חודשיים. אצל גברים יש פריטים יותר בסיסיים שיימכרו גם בעוד חודשיים. ה-DNA של המוצר הגברי מחזיק יותר זמן והוא יותר איתן על המדף. למרות זאת, רנואר עושה המון אופנה לגבר. עם השנים, ההבדלים בין נשים וגברים מצטמצמים.

 

"חשוב לזכור שבעולם אין כמעט רשתות שעוסקות רק בגברים, אבל אפשר לומר שלגבי רשתות ג'ינס - הלקוחות העיקריים שלהן הם גברים. דיזל, למשל, מתמחה בגברים. גולף היא בעצם רשת שנוטה לגברים. פולו, נאוטיקה, לקוסט - גם אלה מותגים גבריים. אבל חוץ מהם - כמעט ולא קיימת התמחות אך ורק בגברים ברשתות, אולם זה לא אומר שהתחרות בחנויות הגברים לא גדולה".

 

גבי רוטר מוסיף שהמחירים בחנויות הגברים בירידה. "גם בחנויות הגברים אנחנו משתדלים להביא רמת מחירים בסיסית יותר. המחירים שלנו טובים משמעותית לעומת העבר - 169 שקל למכנסי צ'ינו, כשלפני שנתיים מכרנו מוצר דומה אם כי לא זהה ב-299 שקל. זו תסמונת של שוק יותר צפוף ויותר רווי". 

 

אילן בז'ו מ-H&O אומר כי "המבצעים לגברים פחות מסחררים בקצב שלהם, כיוון שאם עדיין חם בחוץ - גברים לא יקנו מעיל גם אם הוא במבצע. הם מחכים לקור. יש תחרות בחנויות הגברים, אבל זה לא כמו אצל הנשים. נשים יכולות לקנות גם ברחוב ביאליק ברמת גן, ברחוב סוקולוב בחולון, אבל אין בוטיקים לגברים. בחנויות הגברים יש מלחמה טובה שגורמת לכולם להזיע ולהצליח, בניגוד לנשים, שם רשתות נסגרות בגלל תחרות עזה. בגברים, זו לא תחרות שהורסת שוק".


פורסם לראשונה 16/11/2012 20:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: שי יחזקאל
celio. גברים קונים יותר פר קנייה
צילום: שי יחזקאל
צילום: שי יחזקאל
celio. הגבר הישראלי לא אוהב צבעי צבא
צילום: שי יחזקאל
צילום: שי יחזקאל
ml. מעבר לצריכה אופנתית לעומת צריכה מתוך צורך
צילום: שי יחזקאל
צילום: טל טרי
H&O. גברים אוהבים ללבוש מה שהחברים שלהם לובשים
צילום: טל טרי
מומלצים