cost365 של המשביר: לא בהכרח יותר זול
הסניף הראשון של רשת הסופרמרקטים של המשביר נפתח היום בעפולה והעיר נכנסה לסחרור מחירים: ירקות ב-30 אג' לק"ג במגה ועוף ב-4.99 שקלים ברמי לוי. למרות שהובטח שהרשת תהיה הזולה ביותר לחברי מועדון - לרוב בסניף רמי לוי הסמוך - יותר זול. גם המחירים במרכז הארץ בשופרסל ומגה לא תמיד גבוהים יותר
מתחם one באזור התעשייה בעפולה סער וגעש הבוקר. סניף cost365 רשת הסופרמרקטים החדשה של המשביר לצרכן נפתח שם היום (ג') והעפולאים ותושבי הסביבה נהרו למקום החל מ-10:00 כדי לבדוק אם יש ממש בהבטחות. גם אנחנו היינו שם.
חגיגת הפתיחה אופיינה במחירי רצפה, זמניים כמובן: כל מי שהגיע לחנות קיבל שובר של 50 שקל מתנה, עוף טרי שלם נמכר ב-cost365 ב-4 ק"ג ב-40 שקל, ומעל קנייה של 150 שקל אפשר לקבל 5 ק"ג ירקות חינם אבל אם תקנו בפחות תשלמו 3.99 שקלים על בצל ו-2.99 שקלים על ק"ג עגבניות, לעומת הרבה פחות בסניפי הרשתות שבסביבה שהגיבו במבצעים משלהן: במחסני כמעט חינם הורידו את מחיר הירקות ל-79 אג' לק"ג, בשופרסל ל-89 אג', בדומה לאושר עד במגדל העמק הסמוכה. ברמי לוי ירקות נמכרים במחיר הלא יאומן: 39 אג' בלבד לק"ג, ועוף טרי שלם נמכר ב-4.99 שקלים בלבד.
במגה בול, שבבוקר נמנמו בעפולה ונראה היה שהם לא משתתפים בתחרות, הורידו אחר-הצהריים את המחיר של הירקות (עגבניה, מלפפון, בצל יבש, תפו"א אדום, גזר, כרוב לבן, חצילים) לשיא של 30 אג' לק"ג.
פלפל אדום / בהיר / כהה עולה במגה 2.99 שקלים לק"ג לעומת 5.99 שקלים בשופרסל ו-cost365. את מחיר העוף הטרי הורידו במגה לרצפה: 5.90 שקלים לק"ג. המחירים של שוקיים, כרעיים, ירכיים, חזה שלם, כבד, לבבות עוף ירדו ל-14.99 שקלים לק"ג ושניצל נמכר ב-18.50 שקלים לק"ג, בעוד שברגיל הוא נמכר בלמעלה מ-35 שקל לק"ג. המחירים האלה מוגבלים לסלים מעל 100 שקל. ברשת ביג זול הורידו את המחיר של עוף שלם ל-6.99 שקלים לק"ג.
cost365 | רמי לוי | שופרסל דיל | מגה בול | מחסני כמעט חינם | ביג זול | |
ירקות | 5 ק"ג חינם בקנייה מעל 150 שקל | 0.39 לק"ג ללא התנייה | 0.89 לק"ג | 0.3 לק"ג (בקנייה מעל 100 שקל) | 0.45 לק"ג | 0.49 לק"ג |
עוף שלם טרי | 4 ק"ג ב-40 | 4.99 לק"ג | 9.99 לק"ג (לחברי מועדון) | 5.90 לק"ג (בקנייה מעל 100 שקל) | 7.90 לק"ג | 6.99 לק"ג |
חזה עוף טרי | 17.90, מוגבל ל-2 ק"ג | 14.90 לק"ג | 18.80, 17.90 לק"ג | 14.99 לק"ג (בקנייה מעל 100 שקל) | 17.49 | 13.90 לק"ג |
שישיית קוקה קולה | 33.99, 35.99 | 27.90 | 31.99 | 31.99 | 27.99 | 31.99 |
כדי להשוות מחירים, סוקרים של cost365 הסתובבו בסניפים המתחרים בסביבה ודיווחו על המחירים לסניף. לטענת מנכ"ל המשביר רמי שביט, נציגים של רמי לוי הסתובבו בסניף החדש ואמרו לאנשים ש"אצל לוי יותר זול". לוי מכחיש: "הצרכנים הם שממליצים עלי". אין ספק שתושבים רבים מהאזור "באו לבדוק" את הסניף, חלקם התאכזבו חלקם התפעלו וימים יגידו כמה מהם ישובו לקנות בו.
לפני שנספר לכם האם מנכ"ל המשביר רמי שביט עמד בכל הבטחותיו, שכן הבטיח סניף יוצא דופן בנוף קמעונאות המזון בישראל, נשיב על שאלת השאלות. האם זול שם יותר מרמי לוי כפי שהבטיח הקמפיין והאם זול שם יותר ממרכז הארץ למשל, שכן שביט הבטיח מחירים אחידים בכל הארץ מצפון ועד דרום.
האם יותר זול שם מרמי לוי? לרוב: ממש לא
התשובה לשאלה הזאת היא שאין ספק שרוב המוצרים שדגמנו זולים יותר אצל רמי לוי ולא רק המוצרים שבלב התחרות. הנה יוצאי הדופן: מצאנו שמילקי זול יותר ב-cost365: אצל רמי לוי הוא מתומחר לכל הצרכנים ב-2.82 שקלים ואילו ב-cost365 ב-2.79 שקלים לחברי מועדון, אבל 2.89 שקלים לכלל הצרכנים. גם חטיף דגנים פיטנס יותר זול במשביר: 10.99 שקלים לחברי מועדון ו-12.99 לכלל הצרכנים, ואילו אצל רמי לוי: 15.13 שקל, אבל אצל רמי לוי משווים את המחיר במבצע 3 ב-30 שקל. תירס טעמן 340 גרם עולה 5.49 שקלים לחברי מועדון ב-cost365, לעומת 5.99 שקלים לכלל הצרכנים וברמי לוי - 5.99 שקלים.
הירקות אמנם זולים יותר אצל לוי – 39 אג' לק"ג (מוגבל ל-3 ק"ג) וחלק מהפירות נמכרים ב-99 אג'. יחד עם זאת מצאנו שעגבניות שרי אשכולות נמכרות שם במחיר זהה למשביר: 5.99 שקלים לק"ג.
מה יותר זול אצל רמי לוי? היריעה קצרה מלהכיל. הנה כמה דוגמאות: קפה נמס טייסטרס צ'ויס, שנכלל תמיד בהשוואות המחירים וב-cost365 יכלו לצפות שמחירו ייבדק, מתומחר ב-cost365 ב-31.99 שקל לחברי מועדון וב-34.99 שקל לשאר הצרכנים. לעומת זאת ברמי לוי מוכרים אותו במבצע: 25.85 ומחיר רגיל: 28.99 גם ברמי לוי בר"ג בני ברק מצאנו מחירים דומים.
מוצר | cost365 (מחיר רגיל ומחיר לחברי מועדון) | רמי לוי (מחיר רגיל) | שופרסל דיל | מי הכי זול? |
קוטג' טרה | 6.25 | 5.29 | 6.05 | רמי לוי |
קוטג' תנובה | 5.79, 5.99 | 5.54 | 5.77 | רמי לוי |
מילקי | 2.79, 2.89 | 2.82 | 2.87 | cost365 לחברי מועדון בלבד |
פתי בר קלאסי | 10.99, 11.49 | 10.59 | 11.22 | רמי לוי |
שוקולד פרה עלית | 6.99, 7.05 | 5.45 | 6.04 | רמי לוי |
השחר העולה | 11.79, 12.09 | 11.91 (מבצע: 8.90) | 13.66 | רמי לוי |
טייסטרס צ'ויס | 31.99, 34.99 | 28.99 ובמבצע: 25.85 | 31.49 | רמי לוי |
הד אנד שולדרס | 27.99, 29.99 | 26.29 | 28.99 | רמי לוי |
בדין מרכך כביסה | 18.99, 21.99 | 14.99 | 23.29 | רמי לוי |
מטרנה חלבי | 55.99,59.99 | 44.80 | 53.45 | רמי לוי |
האגיס בנות | 52.99, 55.99 | 49.50 | 55.37 | רמי לוי |
האגיס פרידום | 56.99, 59.99 | 39.99 | 55.37 | רמי לוי |
סופגניה | 2.99 | 99 אג' מבצע: 49 אג' | 2.99 | רמי לוי |
סוכרזית | 18.15, 16.99 | 16.15 | 16.13 | שופרסל |
כריות תמה 750 גרם | 22.99, 31.99 | 16.99 | 27.49 | רמי לוי |
עוף טרי שלם | 4 ק"ג ב-40 שקל | 9.99 שקלים לק"ג | 9.99 (לחברי מועדון בלבד) | מגה, שמוכרת עוף טרי ב-5.99 שקלים |
חטיף פיטנס | 10.99, 12.99 | 15 | 15.99 | cost365 |
בשר טחון קפוא טיבון ויל 500 גרם | 24.99,28.99 | 26.75 | 26.72 | שופרסל |
כתף בקר טרי | 69.90, 76.90 | 69.90 | 39.99 | שופרסל |
כל אלה מוצרים שברור היה שיהיו בחזית התחרות. הנה מוצר פחות מובהק: פריניר רסק עגבניות 100 גרם עולה ב-cost365 1.99 שקלים לכלל הצרכנים ו-1.89 שקלים לחברי מועדון, לעומת רמי לוי שמוכר את אותו מוצר ב-1.69 שקלים. גם סוכרזית לא תמיד נדגמת בסקרים. וגם כאן רמי לוי זול יותר. סוכרזית עולה ב-cost365 של המשביר: 18.15 שקל לכלל הצרכנים ו-16.99 שקל לחברי מועדון. אצל רמי לוי: 16.15 שקל.
לא בהכרח זול יותר מהמרכז
האם ב-cost365 זולים יותר ממרכז הארץ? לא תמיד. שוקולד עלית עולה במשביר בדיוק כמו שוקולד עלית בשופרסל דיל ביגאל אלון בת"א. שימורי אפונה וגזר של פרי הגליל זולים יותר בשופרסל דיל בת"א 5.49 שקלים לעומת 5.69 שקלים לחברי מועדון במשביר ו-6.99 שקלים לשאר הצרכנים. גם באושר עד מוכרים מוצר דומה בכשרות גבוהה יותר, במחיר נמוך יותר.
קוטג' טרה עולה ב-cost365 של המשביר 6.25 שקלים לשני סוגי הצרכנים, אך בשופרסל דיל ובמגה בול יגאל אלון בת"א המוצר מתומחר ב-6.02 וב-6.04 שקלים.
מחיר המועדון לעומת מחיר לכלל הצרכנים: הפרשים גדולים
רבים מהצרכנים שדיברנו איתם הביעו אכזבה מכך שהמחיר לחבר מועדון נמוך, אם כי לא תמיד הנמוך ביותר לטעמם, והמחיר "הרגיל" גבוה מדי. בנוסף, תמחור המוצרים מתעתע: המחיר לחבר מועדון מודגש בתכלת ובגופן גדול בעוד שהמחיר לכלל הצרכנים נכתב בפונט קטן יותר.
שמפו הוואי למשל, עולה 11.99 לחברי מועדון ו-12.99 לשאר הצרכנים: הבדל של 7.6% בין המחירים. פתי בר בקלאסי 11.49 או 10.99 שקל לחברי מועדון הפרש של 4.3% במחיר. גלידת שטראוס בטעמי וניל, בננה, מוקה קרמל נמכרת ב-22.99 שקל לחברי מועדון וב-26.99 שקל לשאר הצרכנים הפרש מחירים של 14.8%.
השיא נרשם בדגני הבוקר כריות של תלמה: 750 גרם ב-22.99 שקל לחברי מועדון, לעומת 31.99 שקל לכלל הצרכנים - הפרש של 9 שקלים, הבדל מחירים של 31.2% כשהמחיר לכלל הצרכנים יקר יותר מהמחיר לחברי מועדון ב-39%.
האם יש שלושה מותגים בשלושה מחירים? לא תמיד
בנוסף להבטחות למחיר הזול ביותר לחברי מועדון, מנכ"ל המשביר רמי שביט הבטיח שהסניף יהיה מסודר ויפה, שלא יהיה מותג פרטי בסניף, שיהיו שלושה מותגים: מותג, מותג בינוני ומותג זול, ושהמחיר לחברי מועדון יהיה הנמוך ביותר – יותר מרמי לוי, כך הדגיש. גם מסע הפרסום של המשביר עסק ברמי לוי.
הסניף אכן מסודר מאוד - אבל לא על כל המוצרים הודבקו מדבקות מחיר, למשל חלב תנובה לא תומחר בזמן שביקרנו שם. רמי שביט הבטיח שלושה מותגים בכל מוצר, אבל משום מה, בסניף היה רק מותג אחד בשימורי אפונה וגזר למשל. במותגי מזון לתינוקות יש רק שני מותגים: סימילאק ומטרנה. אופטימיל ונוטרילון נעדרים.
בטונה בשמן (ביחידה בודדת) – יש ארבעה מותגים בסניף: ויליגר, סטארקיסט פילטונה ופוסידון. יפה, רק ששלושת המותגים הראשונים שאריזותיהם זהות במשקלן מתומחרים אותו הדבר בדיוק: 6.85 שקלים לכלל הצרכנים ו-5.99 שקלים לחברי מועדון. פוסידון מתומחר ב-6.99 לכלל הצרכנים ושוב ב-5.99 שקלים לחברי מועדון. כלומר למרות שהבטיחו שלושה מותגים ברמות מחיר שונות: רמות המחיר זהות. לעומת זאת בטבלאות שוקולד, אפשר למצוא ב-cost365 מגוון גדול מהרגיל של מותגים, אם כי הם לא בהכרח מהווים בשורת מחיר.