קנייה ברשת: המוצרים בלי סוכר - נשלם פחות?
מהשוואת מחירים שערכנו במוצרים ללא סוכר גילינו שהפער בין הרשתות היקרות לזולות עשוי לעמוד על 70%. בנוסף, בהשוואה למוצרים רגילים, המוצרים ללא תוספת הסוכר יקרים במאות אחוזים. איפה הכי משתלם לקנות והאם יקר להיות חולה?
לאחר שטעמנו מעט מוצרים ללא גלוטן, המשכנו לבדיקה המתבקשת הבאה - מוצרים ללא סוכר. בסוף ההשוואה, נקנח עם בדיקה "אורחת" בה נבחן את הבדל העלויות בין המוצר הרגיל לאותו המוצר ללא הסוכר.
כהרגלנו בקודש, החלטנו לבדוק מי מבין הרשתות הווירטואליות היא הזולה בתחום זה דרך אתר ההשוואות. לצורך העניין בחרנו באקראי 5 מוצרים מהמדפים הווירטואליים, סידרנו מההפרשים הגבוהים לנמוכים ולהלן התוצאות:
מוצר | יצרן | מחיר בשופרסל ישיר | מחיר במגה באינטרנט | מחיר ברמי לוי באינטרנט | הפרש בין מחיר גבוה לנמוך |
ברנפלקס תלמה ללא סוכר 500 גרם | תלמה | 4.11 | 5.46 | 3.17 | 72% |
סוכריות חופשי ללא סוכר בטעם שמנת וקרמל 60 גר' | כרמית | 15.95 | 16.8 | 12.45 | 35% |
שוקולד פרה חלב ללא סוכר - עלית 100 גר' | עלית | 9.37 | 10.38 | 8.6 | 21% |
ממרח שוקולד פרה ללא סוכר - עלית 300 גר' | עלית | 5.81 | 5.95 | 5.11 | 16% |
בארכה חלבה שומשום מלא ללא סוכר 350 גרם | ויסוצקי | 3.29 | 3.28 | 3.52 | 7% |
מחושב לפי מחיר ל-100 גרם. המחירים נכונים לתאריך 5.12.2012
ראוי לציין, כי בניגוד לכמויות הזעומות של מוצרים ללא גלוטן, במקרה של המוצרים ללא סוכר, הרשתות מציעות מגוון רחב יחסית של מוצרים (בניגוד מוחלט למה שהיה אך לפני מספר שנים בודדות, בהן נאלצו הלקוחות, לרוב המבוגרים, לחפש את המוצרים האלו ברחבי הסופרים הענקיים).
ומה עם ההפרשים?
את הטבלה סידרנו מההפרש הגבוה ביותר לנמוך ביותר ובדקנו איפה הכי זול לקנות. כבר בשורה הראשונה של הטבלה אנחנו נאלצים לעצור לבחינה של הנתונים. לא ברור כיצד ניתן להסביר פער של כ-72% במחירי אותו המוצר בדיוק בין הרשתות.
את פרס הרשת הזולה גורפת רשת רמי לוי, אשר היתה בעלת המחיר האטרקטיבי ביותר ב-4 מתוך 5 המוצרים בטבלה. בצידה השני של אותה סקאלה עומדת רשת מגה אשר גרפה את התואר המפוקפק של הרשת הווירטואלית היקרה בהפסד לא צמוד של 4-0 מול יריבתה וסגניתה שופרסל ישיר ועם תיקו אחד.
בדיקה מהירה נוספת שערכנו, שפכה אור נוסף על ההפרשים ההזויים במחיר בין הרשתות בהשוואה לאותו מוצר. הפעם בדקנו את המוצר הרגיל עם הסוכר מול המוצר ללא הסוכר ובאחוזים מדברים בעד עצמם:
מוצר | יצרן | מחיר בשופרסל ישיר | מחיר במגה באינטרנט | מחיר ברמי לוי באינטרנט | הפרש בין המחיר גבוה לנמוך |
ממרח שוקולד פרה ללא סוכר - עלית 300 גרם | עלית | 5.81 | 5.95 | 5.11 | 16% |
ממרח שוקולד פרה עלית 500/ 850 | עלית | 2.38 | 2.42 | 1.58 | 53% |
הפרש | 144% | 146% | 224% |
מחושב לפי מחיר ל-100 גרם. המחירים נכונים לתאריך 5.12.2012
ניתן מיד לראות כי בממרח שוקולד פרה ללא סוכר ההפרשים בין הרשתות עמדו על 16% בלבד, באותו המותג, היצרן והממרח. במוצר עם סוכר, ההפרשים עמדו על כ-53% בין הרשתות. ההפרש הקטן יחסית במוצר ללא הסוכר יכול ללמד אותנו שככל הנראה הממרח המיוחד נמכר לרשתות במחיר גבוה ולכן אין הרבה משחק בין המחיר בו נמכר לצרכן.
אך הנתון המעניין באמת העולה מההשוואה הוא הפרש המחירים בין המוצר הרגיל לאותו מוצר ללא סוכר. שם נרשמו הפרשי אחוזים משמעותיים במיוחד שנעו בין 144% בשופרסל ועד 224% ברשת רמי לוי. כלומר, לקוח שבריאותו דורשת מוצר ללא סוכר, שמבקש להתענג על ממרח מתקתק של שוקולד פרה ללא סוכר, ישלם ברשת רמי לוי פי 3 ורבע יותר מאשר אם היה בריא ורצה להתענג על אותו ממרח בדיוק רק עם סוכר.
ומה עם הלקוח האדיש?
אם נשווה את המחיר היקר ביותר לזול ביותר בכל הטבלה, ללא תלות ברשת, נגלה כי הצרכן האדיש (זה שלא מעניין אותו המותג) יהנה מהפרש שמגיע עד ל-277%, כלומר פי 3 ושלושת רבעי בין מוצר יקר ללא סוכר לבין מוצר זול עם סוכר.
המסקנה העיקרית שלנו היא שעדיף להיות בריא, כי נורא יקר להיות חולה.