החברתיים דורשים: שקיפות מחירים ברשתות
קבוצה של ארגונים חברתיים פנתה במכתב למנכ"לי רשתות השיווק ודרשה מהם: עוד לפני התערבות הרגולטור כפי שקבעה ועדת קדמי לשוק המזון, הציגו לציבור את מחירי כל המוצרים הנמכרים בסניפים באופן מלא ולפני הקניה
קשת רחבה של ארגונים חברתיים פנו לאחרונה בדרישה משותפת למנכ"לי רשתות השיווק הגדולות והבינוניות לפרסם את מחירי כלל המוצרים בכל סניף של הרשת, כדי שהצרכנים ואתרי השוואת מחירים יוכלו להשוות מחירים של מוצרים וסלי קניות שונים עוד בטרם ההגעה למרכול.
- פרגון מקומי: כמה עולים מוצרים כחול-לבן ברשת?
- חיתולי פמפרס ומוצרי ג'ילט מתייקרים בכ-5%
- הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
זהו שיתוף פעולה ראשון של קבוצות מהמרכז והפריפריה המתמקדות ביוקר המחיה בישראל, בזכויות הצרכנים ובהגברת התחרות בענף רשתות השיווק. היוזמה פונה ישירות אל מנהלי רשתות השווק מבלי להמתין לפעולות חקיקה המובטחות על ידי הממשלה.
הארגונים השותפים ליוזמה הם ארגון "אמון הציבור", תנועת המחאה "ישראל יקרה לנו", קבוצות "צרכנות נבונה" מרחבי הארץ (חולון, חיפה, הרצליה, רחובות, אבן יהודה, כפר ורדים, קדימה-צורן-פרדסיה, כפר יונה, בנימינה-גבעת עדה, פרדס חנה-כרכור, זכרון יעקב, קרית השרון-נתניה, רמת אביב-ת"א, קרית ביאליק, קדרון-גדרה ועומר), וכן התאחדות הסטודנטים, הסתדרות הגמלאים, "כן לזקן", "נתיבות גרופ", "המאבק החברתי קרית גת" ו"הנגב מתעורר".
לדברי יוזמי הפנייה המשותפת, תמיכת הממשלה במסקנות ועדת המזון היא הוכחה לכך שהרגולטור הפנים את הצורך במניעת הטעיות והגברת התחרות בתחום, לכן על הרשתות לפעול להנהגת השקיפות לאלתר ולא להמתין לסיום הליך החקיקה בנושא. פרסום מפורט בשקיפות מלאה של מחירי המוצרים הנמכרים בכל מרכול בארץ, ומתן גישה למחירים באמצעות רשת האינטרנט, אתרי השוואת המחירים ואפליקציות סמארטפון, תביא להגברת התחרות והורדת יוקר המחיה מבלי שתדרש הקצאה תקציבית ממשלתית.
"אנו מקווים שהממשלה הבאה תפעל להשלמת הליכי החקיקה" אומרים יוזמי הפניה המשותפת, "אך רשתות השווק חייבות לספק מידע בשקיפות ללקוחותיהם גם ללא התערבות הממשלה". יוזמי המכתב התחייבו בפני רשתות השיווק כי ימליצו לציבור הצרכנים להעדיף רכישות ברשתות אשר יישמו את שקיפות המחירים באופן וולונטרי ויפרסמו את רשימת אלו שסרבו להצטרף או התעלמו מהפניה.
"לא ייתכן שדווקא כשמדובר בסעיף ההוצאה הכבד ביותר של המשפחה הממוצעת, הצרכן יודע את מחיר הסל שלו רק ביציאה מהמרכול. אנו מקווים כי רשתות השיווק יבינו את מה שלא הבינו בענף הסלולר: עדיף פעולה וולנטרית מכפייה על ידי החוק", כתבו יוזמי הפניה.