שוק הרכב: המנצחות והמפסידות של 2012
מול 15,792 פורד פוקוס, 6,054 קיה פיקנטו, 5,214 סיאט איביזה ואפילו 1,190 טויוטה ורסו, דגמים הנחשבים למצליחים של השנה, שווקו בישראל ב-2012 גם מכוניות שלא הצליחו כלל, בניגוד לתכניות היבואן. ויש גם כאלה שנטשו אותנו השנה, סופית. סיכום אופטימי
שוק הרכב הישראלי סער בשנת 2012. החל מחודשים של מכירות מדשדשות, דרך הזינוק המטאורי של פורד, הצניחה הכואבת של מיצובישי וסובארו והדשדוש של מאזדה, ועד לסגירת שנה בירידה של 9% לעומת אשתקד - עם מספר מכוניות שנתי כמעט הגדול בהיסטוריה המקומית. אבל מבט מעמיק יותר לכוכבות הגדולות של השנה החולפת, מגלה תמונה מעניינת על המכוניות שהעדפתם לרכוש השנה - ואלו שהצבעתם נגדן.
ויש גם נקודה מאד חיובית, תאמינו או לא. שכן השוק המקומי הצליח לנער מעליו - לפחות חלקית - הנחות מוטעות שהיבואנים ניסו שנים לסלק, ובד בבד הוכיחו הלקוחות לאותם יבואנים אכן מדובר בטעות. כך אפשר להתייחס להצלחה המדהימה של מכוניות המיני הקטנות והזולות (והידניות לעיתים). יבואני הרכב המקומיים סירבו בעבר כלל לחשוב עליהם כאופציה, והקהל הוכיח שלא בצדק, בעיקר כאשר המחיר אטרקטיבי. כך עם מכוניות סטיישן, וכך עם מיניוואנים.
אבל המנצחת הגדולה של 2012, וללא עוררין אחת ההפתעות הגדולות של שוק הרכב הישראלי, היא פורד פוקוס. המשפחתית הקומפקטית שבעבר הל-כל-כך-רחוק התקשתה להתרומם, כבשה באופן חד וברור את השוק הישראלי, והפכה למכונית אירופית (או אמריקאית ליתר דיוק) ראשונה בראש טבלת המכירות מזה יותר מ-15 שנים. לא פחות מ-15,792 יחידות נמכרו מהפוקוס, חלק נכבד מהן בגרסת הסטיישן - עוד מהפיכה בשוק שהורגל להעדיף דגמי סדאן.
רכב שהפתיע לא פחות הוא טויוטה ורסו, המיניוואן הקומפקטי הוותיק יחסית, שרשם בשנת 2012 את מספר המכירות הגדול בקטגוריה - 1,190. זאת, למרות שהודעה על גרסה מחודשת פורסמה כבר ברבעון השלישי של השנה. הוורסו גבר על רבי-מכר ותיקים ומוערכים בשוק המקומי דוגמת מאזדה 5 (763 יחידות), סיטרואן C4 פיקאסו (754) ואחיו התאום, פיז'ו 5008 (545).
מנגד, השוק הישראלי לא אימץ לחיקו באותה התלהבות מתחרים מודרניים יותר: כך למשל נמסרו אשתקד רק 348 יחידות של שברולט אורלנו. אופל זפירה (ששווק רק שמונה חודשים) ורנו סניק הזוכים להצלחה אירופית מכרו רק 204 ו-298 יחידות בהתאמה.
כלל השוק | משפחתית קומפקטית | סופר-מיני / משפחתית קטנה | מיני |
1. פורד פוקוס (15,792) |
1. פורד פוקוס (15,792) |
1. יונדאי i20 (6,485) |
1. קיה פיקנטו (6,054) |
2. טויוטה קורולה (8,138) |
2. טויוטה קורולה (8,138) |
2. יונדאי i25 (5,788) |
2. יונדאי i10 (2,594) |
3. יונדאי i35 (7,589) |
3. יונדאי i35 (7,589) |
3. סיאט איביזה (5,214) |
3. סוזוקי ספלאש (2,320) |
4. יונדאי i20 (6,485) |
4. מאזדה 3 (5,203) |
4. קיה ריו (4,652) |
4. סוזוקי אלטו (2,082) |
5. קיה פיקנטו (6,054) |
5. יונדאי i30 (4,486) |
5. טויוטה יאריס (3,728) |
5. פיז'ו 107 (1,756) |
משפחתית גדולה | פנאי קומפקטי | מיניוואן קומפקטי | משפחתית יוקרה |
1. סקודה סופרב (1,343) |
1. קיה ספורטאז' (2,411) |
1. טויוטה ורסו (1,190) |
1. ב.מ.וו סדרה 3 (281) |
2. פיז'ו 508 (942) |
2. יונדאי ix35 (2,311) |
2. מאזדה 5 (763) |
2. מרצדס C-קלאס (210) |
3. פורד מונדיאו (881) |
3. ניסאן קאשקאי (2,092) |
3. סיטרואן C4 פיקאסו (754) |
3. אודי A4 (208) |
4. פולקסווגן פאסאט (858) |
4. מאזדה CX-5 (2,090) |
4. פיז'ו 5008 (545) |
4. אינפיניטי G37 (107) |
5. סובארו B4 (818) |
5. מיצובישי אאוטלנדר (669) |
5. שברולט אורלנדו (348) |
5. לקסוס IS 250 (45) |
הלחמנייה החמה
6,054 יחידות. זה המספר של ישראלים שהחליטו לוותר על משפחתית או סופר-מיני, ובחרו במכונית מיני צנועת מידות וזולה. וזה גם מספר המכוניות שנמסרו מדגם הפיקנטו של קיה, פער אדיר מהמקום השני בו התייצבה האחות התאומה יונדאי i10 - עם 2,594 יחידות. ביחד יש לשתיים נתח שוק של 48% מתוך 18,096 מכוניות מיני זולות שנמכרו ב-2012.
מנצחת ברורה נוספת בשוק המקומי הייתה יונדאי ולוסטר, שסחפה את פלח הספורטיביות הקומפקטיות בסערה. מכונית זו נמכרה ב-1,077 עותקים, ופגעה קשות במכירות פולקסווגן שירוקו, שמכירותיה צנחו מכ-350 יחידות בשנת 2011 ל-184 בלבד אשתקד. הוולוסטר גנבה גם ממכירות ה-RCZ, שירדה מ-134 יחידות ב-2011 ל-94 השנה.
ברשימת המצליחות ניתן למנות עוד כמה הפתעות. סיאט איביזה למשל, רשמה מסירות של 5,214 יחידות - נתון מרשים מאוד במיוחד בהתחשב בגילה המתקדם. מאזדה CX-5, רכב הפנאי העצמאי הראשון של היצרנית, זכה להצלחה אדירה כאשר בשמונה חודשי מסירות רשם 2,090 יחידות - קצב שנתי של יותר מ-3,000 יחידות. לשם השוואה בתקופה המקבילה נרשמו 1,321 מסירות של קיה ספורטאז' (שבשנה המלאה מחזיק בתואר רב המכר עם 2,411 יחידות). יונדאי ix35 נמסר בשמונה חודשים ב-1,340 עותקים, ומראשית השנה ב-2,311 יחידות.
מבין מכוניות הכלאיים, שהופכות נפוצות יותר ויותר, ממשיכה טויוטה פריוס לשלוט בפלח השוק ביד רמה. 1,340 יחידות ממנה נמסרו ב-2012, לעומת 740 הונדה אינסייט, 661 טויוטה אוריס הייבריד ו-484 הונדה ג'אז הייבריד. הישג מרשים נרשם גם לזכות טויוטה יאריס הייבריד, שבשלושת חודשי השיווק הראשונים שלה נמסרה ב-266 עותקים - קצב שנתי של יותר מ-1,000 מכוניות.
המפסידות הגדולות, בראשות סובארו
קשה היה שלא לשים לב לכך, אבל הנתונים הסופיים מאשרים זאת רשמית: אף לא סובארו אימפרזה אחת נמכרה בישראל מאז חודש מאי. מראשית 2012 נמכרו רק 68 יחידות של מי שהייתה פעם אחת המכוניות הנמכרות בישראל, עלו על הכביש. אפילו אם מכניסים פנימה את מכירות ה-XV, גרסת הדמוי-שטח המבוססת על האימפרזה החדשה, עומד הנתון על 491 יחידות בלבד.
שורה של מכוניות עזבו אותנו במהלך השנה, בין אם בגלל סוף חיי הדגם ובין אם בגלל ירידה חדה בביקוש. כך למשל רק הונדה CR-Z אחת נמכרה אצלנו השנה, בחודש פברואר. כדאי להזכיר כי מכונית הכלאיים הספורטיבית, שהושקה בישראל בקמפיין רחב היקף, נחשבה עם השקתה למקדמת תדמית חשובה ואמורה הייתה להימכר במספרים נאים.
המותג | מסירות 2012 | מסירות 2011 | שינוי |
יונדאי | 31,525 | 33,060 | 5%- |
פורד | 20,101 | 10,965 | 83%+ |
טויוטה | 20,000 | 19,719 | 1%+ |
קיה | 19,226 | 15,606 | 23%+ |
סקודה | 11,276 | 9,221 | 22%+ |
מאזדה | 11,092 | 21,145 | 47.5%- |
פולקסווגן | 9,893 | 11,762 | 16%- |
ניסאן | 9,812 | 10,030 | 2%- |
סוזוקי | 9,540 | 12,155 | 21.5%- |
שברולט | 7,903 | 13,937 | 43%- |
סיטרואן C6, ספינת הדגל הכושלת של הצרפתים, ירדה מפס הייצור לא לפני שנמכרה ממנה רק יחידה אחת בישראל ב-2012. בחודש אוגוסט נפרדנו מכמה דגמים פופולאריים יותר בעבר, בהם המיניוואנים של קיה (קרניבל) וסאנגיונג (רודיוס). אחרונת ה-159 של אלפא רומיאו - שהייתה עד אשתקד רבת המכר של המותג, עברה לידי לקוח בחודש ספטמבר ולא תוחלף עד 2014 לפחות.
השקות שלא הצליחו, ואלו שכן
כמה ששווקו השנה, בהם כמה שהושקו השנה בליווי מסע יחסי ציבור מושקע, לא הצליחו לכבוש נתח מכירות משמעותי כמצופה. יונדאי i40 ותאומתה קיה אופטימה הן שתי דוגמאות בולטות. למרות עיצוב מרשים ושיפור בכל התחומים ביחס לדגמים המוחלפים, רק 397 יחידות מה-i40 נמכרו בשנת השיווק המלאה הראשונה. מהאופטימה נמסרו 135 יחידות בלבד בשמונה חודשים. לשם השוואה, סקודה סופרב הוותיקה נמכרה ב-1,343 יחידות. גם אופל אינסיגניה לא רשמה הצלחה מיוחדת השנה. למרות האבזור והתדמית האיכותית, מכר כאן היבואן 289 יחידות בלבד.
השקת מותג היוקרה של סיטרואן, משפחת ה-DS, זכתה בהצלחה חלקית. בפלח הסופר-מיני פרימיום נמסרו 111 יחידות בלבד של ה-DS3, לעומת 141 של אלפא רומיאו המיושנת ממנה, 379 אודי A1 ו-396 מיני (של ב.מ.וו, שחוזרת באופן מרשים לצמרת הקטגוריה). גם ה-DS4 המבוססת על ה-C4 לא הצליחה למכור יותר משבע יחידות מאז חודש מאי, ומספר כמעט כפול של ה-DS5 שהושק באוגוסט. כדאי עם זאת לזכור כי חדירת מותג עממי יחסית לשוק הפרימיום, תמיד מלווה בקושי שיווקי. נראה כיצד זה יתבטא ב-2013.
גם השקת פיאט סדיצ'י, אחות תאומה-זהה של סוזוקי SX4, לא צלחה. 20 יחידות בלבד ממנה נמסרו ללקוחות בשעה חודשים, לעומת לא פחות מ-1,596 מהאחות היפנית (2,732 מראשית השנה). מנגד, הצלחה רבה יותר נרשמה להשקה המחודשת של ב.מ.וו בישראל, ובכלל זה לדגמי הסדרה 1 וסדרה 3 החדשים. מהיוקרתית הקומפקטית נמסרו 377 יחידות ב-2013, לעומת 284 מאודי A3 (שסבלה בעיקר בגלל גילה המתקדם) ו-226 לקסוס CT200h. מהספורט-סדאן של ב.מ.וו נמסרו 281 יחידות, לעומת 210 מרצדס C-קלאס ו-208 אודי A4.
סיטרואן C6 - יחידה אחת |
רנו קוליאוס - תשע יחידות |
סיטרואן DS5 (חמישה חודשים) - 13 יחידות |
סיטרואן DS4 (שמונה חודשים) - שבע יחידות | לנד רובר פרילנדר - חמש יחידות |
וולוו S40 - (לא כולל סטיישן) 20 יחידות |
הונדה CR-Z - יחידה אחת |
פיאט סדיצ'י - 20 יחידות |
טויוטה GT86 וסובארו BRZ (שבעה חודשים) - 19 יחידות |