בנית אפליקציה? כך תגיע איתה לגוגל
טכנולוגיות חדשות בתחום הניו-מדיה מתפתחות במהירות, ויזמים ישראלים רבים מנסים לפרוץ לשוק הגדול. איך המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת מסייע להם?
הידע, הכישרון והיצירתיות של הישראלים, בשילוב הטכנולוגיה המתקדמת, יוצרים הזדמנויות לחברות קטנות בתחום המדיה החדשה לפרוץ קדימה ואולי להפוך לדבר החם הבא באינטרנט או בטלפונים החכמים. מי שמנסה לדחוף קדימה את היזמים הוא המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת, שזיהה את הפוטנציאל והקים יחידה חדשה ייעודית לקידום השקעות בתחום המדיה החדשה, הטלוויזיה והקולנוע.
- בתמ"ת מנסים להתמודד עם הרגולציה הסינית
- מושכים משקיעים לישראל: 'חושבים מחוץ לקופסה'
- מטחינה ועד יהלומים: פרסים ליצואנים מצטיינים
- הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
היחידה קמה לפני קצת יותר משנה. "התבקשתי על-ידי המנכ"ל להוביל את הפעילות הזו", סיפר מנהל תחום מדיה חדשה, טלוויזיה
וקולנוע במטה לקידום השקעות, יונתן לוי. "עד אז הנגיעה של התמ"ת בתחום הייתה די מינורית, כי הכלים שהיו קיימים כוונו לרוב לאספקט של הפיתוח טכנולוגי או לתמיכה במפעלים ובייצור".
בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, המידע שאנו מחפשים נגיש בכל מיני צורות - טלוויזיה, מחשב, מחשב נייד, טלפון חכם, טאבלט ואפילו נגני מוסיקה. "אנשים צורכים מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים ועל איזה מסך שהם רוצים. הדבר הזה יוצר הזדמנויות מאוד גדולות", סיפר לוי.
הוא הביא לדוגמה את תוכנת הניווט Waze, שמצליחה גם בעולם ועל פי פרסומים כמעט ונמכרה לאפל. "לאפליקציה יש הרבה מאוד משתמשים ברחבי העולם, חלק מהם במדינות שבהן החברה לא כיוונה מאמצים שיווקיים", הוא אמר. "באיטליה למשל, הם לא קידמו את התוכנה בכלל: הם לא פתחו משרד, לא עשו פעילות שיווקית ובכל זאת זכו שם להצלחה. במרחב הדיגיטלי היכולת ליצור פעילות גלובלית מישראל היא מאוד גבוהה".
לוי, שבמסגרת תפקידו אחראי על גיבוש מדיניות המשרד ובניית כלים לתמיכה בתעשיית המדיה הדיגיטלית, משיכת השקעות, וקידום יצוא ושיתופי פעולה בינלאומיים בתחום - אמר כי גם לחברות ישראליות נוספות יש יכולות להצליח בשוק המתפתח.
"אנחנו בתמ"ת מזהים את התחום עם הפוטנציאל הגדול ופועלים להניח עבור החברות הישראליות את התשתית שתסלול את דרכן להצלחה. בסופו של יום, הודות לחדשנות המאפיינת את הענף, יש לישראל סיכויים גדולים להפוך לשחקן משמעותי בשוק", הוא אמר. "הבסיס הטכנולוגי קיים. יש חדשנות, יצירתיות ויזמות ויש גם יכולת מוכחת להקים חברות סטארט-אפ פורצות דרך".
על הסיוע שמעניק משרד התמ"ת והמטה לקידום השקעות סיפר לוי: "יש לנו פעילות שיווקית, שבה חברות יכולות להיעזר בכלים שהתמ"ת מעמיד. אפשר להיעזר בנספחים המסחריים שלנו ברחבי העולם ויש לנו פעילות קרובה מאוד עם מכון היצוא. ישנם גם כלים חדשים שפיתחנו".
הדרך לא קלה
לוי, בעל תארים במשפטים, כלכלה ומנהל עסקים, שימש בעבר בתפקידים שונים במשרד התמ"ת, בעיקר במינהל לסחר-חוץ. בין השאר שימש לוי כנספח כלכלי בווינה וכקונסול כלכלי בטורונטו, לפני מינויו לתפקיד הנוכחי.
אז איך מצליחים? לוי אמר כי הצעדים הראשונים של יזמים הרוצים להקים סטארט-אפ ולבנות אפליקציה אינם קלים. "באופן יחסי לא נדרש הון גדול בכדי לפתח אפליקציה, כי לא צריך להשכיר שטח או להשקיע במכונות ובייצור. למעשה, כל אחד יכול לפתח מהבית אפליקציה", הוא אומר.
"אבל כשיזם צריך לחצות את הוואדי שבין
פיתוח המוצר למסחורו, הוא לעיתים יצטרך את עזרתן של חברות גדולות כמו פייסבוק, גוגל ומייקרוסופט והשלב הזה יכול להיות בעייתי עבורו. בנקודה הזו אנחנו יכולים לעזור ולעניין חברות בינלאומיות ומשקיעים זרים".
אחת התוכניות של המטה לקידום השקעות והסוכנות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת בתחום הוא "תוכנית חיפה" לקולנוע, טלוויזיה וניו-מדיה בעזרתה תומכת המדינה ביזמים מהתחום. "הוצאנו קול קורא", סיפר לוי. "קיבלנו יותר מ-40 בקשות, שמתוכן נבחרו 11 פרויקטים. זהו כלי משמעותי ומדובר בסיוע של עשרות אלפי דולרים שנותן ליזם מרווח נשימה, כדי להפוך את הרעיון שלו לממשי יותר".
סרט זר בארץ - כולם מרוויחים
על תחומי הקולנוע והטלוויזיה הוא סיפר: "תחום הקולנוע עבר דיגיטציה משמעותית מאוד. גם נושא סדרות הטלוויזיה נמצא בפריחה ויש הצלחות - חטופים, סרטים שלנו שזכו לפרסים בעולם ופורמטים נוספים. אם יש סיפור טוב, גם אם לוקחים נושא שהוא מאוד מקומי כמו חקר תלמוד - אנשים בעולם מתחברים אליו כיוון שהוא מציג סיפור אנושי. ב'הערת שוליים' למשל, הסיפור הועבר בצורה כל כך טובה, שהצופה הזר הצליח להתחבר אליו ולכן זכה הסרט להצלחה גדולה בעולם".
לוי סיפר כי המפיקים מבצעים את השיווק בצורה יחסית עצמאית והנוכחות בפסטיבלים ואירועים בין-לאומיים יוצרת את החשיפה לסרט ומקלה על ארגון נפגשים עם מפיצים ואנשי מקצוע נוספים. "כמובן שהשירותים
שמעניק מערך הנספחים המסחריים של משרד התמ"ת פתוח בפני המפיקים כמו כל חברה ישראלית אחרת", הוא אמר.
הסיוע מתבטא באופני רבים נוספים. "הפעילות של היחידה היא בהחלט משמעותית", סיפר לוי. "עובדת קיום היחידה עוברת מפה לאוזן והחברות שמחות להיעזר בשירותיה. אנחנו פועלים להביא לפה משקיעים זרים והפקות זרות, כדי שיצלמו סרטים בארץ. מדינות העולם מתחרות בלמשוך הפקות זרות ותפקידנו הוא לוודא שישראל תהיה תחרותית בהשוואה למדינות אחרות גם בענף זה.
הפקה זרה בישראל מהווה הזרקה של כסף לכלכלה, מלבד כמובן התרומה לתיירות ולתדמית של המדינה. מבחינה כלכלית סרט כזה יכול בתקופה של חודש-חודשיים להכניס למשק כ- 5 מיליון דולר. חשוב להדגיש שכסף זה לא מגיע רק לשחקנים ומאפרים - אלא גם לבתי מלון, להסעות, ומעגלים שניים ושלישיים. אנחנו פועלים להפוך את ישראל למקום אטרקטיבי להפקת סרטים".
לא מעט חברות בתחום הניו-מדיה פנו למטה לקידום השקעות על מנת לקבל סיוע. אורי כץ, מנכ"ל חברת דסה גיימס, שפיתחה משחק קלפים המשלב אספנות של תוכן מותגים, סיפר כי הסיוע שהחברה מקבלת הוא בפיתוח האפליקציה לטלפונים חכמים. "הדבר הזה מתבקש מבחינת השוק - השחקנים והשותפים העסקיים שלנו", הוא אמר. "היום להיות רק באינטרנט זה לוותר על כל הזמן שאנשים מבלים בטלפונים החכמים".
מארק רוזנבאום, שהפיק יותר מ-40 סרטי עלילה וקופרודוקציות בין-לאומיות, הפיק עשרות סרטים דוקומנטריים ודרמות טלוויזיה וכן תכניות טלוויזיה – היה בין הניגשים ל"תוכנית חיפה". "אנחנו מתחייבים לצלם בחיפה ולעבוד בחיפה", הוא אמר. "הכוונה היא לפתח מרכז יותר פעיל בתחום המדיה בחיפה. זו הייתה יוזמה משותפת של התמ"ת וראש העיר חיפה, יונה יהב, שהוא תומך גדול בפסטיבל".
רוזנבאום אמר כי הסרט ייעשה בשיתוף פעולה עם גורמים מצרפת, אך הוא יהיה דובר עברית. "הרעיון לקרן חיםה, בדומה למה שנעשה בירושלים לפני כמה שנים הוא רעיון מצוין".
"ישראל מעצמה בחדשנות"
לדברי רו"ח ערן יוהן, ראש מגזר הבידור והמדיה בפירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel, המלווה לקוחות מתחום הבידור והמדיה, יצרני תוכן ומפיצי תוכן תוך מתן שירותי ייעוץ עסקי מתקדם ושירותים ייחודים ומסייעת ללקוחותיה מהתחום בעבודה מול היחידה לצורך קבלת תמיכה ומענקים, "ישראל היא מעצמה בחדשנות ויצירתיות, הן גם בתחום הניו מדיה והן בפיתוח פורמטים. בשנים האחרונות תוכן רב נמכר לחברות מובילות בעולם ובמקרים מסוימים גם זכה להצלחה מסחררת בחו"ל".
יוהן הוסיף כי "תעשיית הניו מדיה המקומית היא בעלת פוטנציאל רב. גם תעשיות משיקות בעולם הטכנולוגי, דוגמת אבטחת המידע בתחום זכויות היוצרים וטכנולוגיות מחשוב ענן המפותחות בארץ, מאפשרות ליזמים להעניק פתרון מקיף ובעל ערך ליצרני תוכן, כך שיוכלו לייצר ערך נוסף גם מפעילות בעולם הדיגיטלי.
הרגלי צריכת המדיה בכל העולם משתנים ואנו רואים כי הפלטפורמה הדיגיטלית דוחקת הצידה את ערוצי המדיה המסורתיים. רואים זאת בעיתונות ובמוזיקה ומתחילים לראות זאת גם בטלוויזיה ובספרות. בעקבות הביקוש הגובר, נפתח חלון הזדמנויות עבור חברות התוכן והניו מדיה.
בדומה לתוכנית המדען הראשי בתחום הטכנולוגיה ובהתאמות הנדרשות, הוקמה היחידה בתמ"ת שתפקידה לתמוך ביזמים בתחילת דרכם. לאחר הצעד הראשון, כוחות השוק והמשקיעים הם אלה שיאפשרו למיזמים המוצלחים להתרומם לכדי חברות בינלאומיות מצליחות".