ילדים בהירים מדי? דוגמני מי עדן ושושי זוהר
הורה התלונן ל-ynet שהוא מצא שבקטלוג התחפושות של שושי זוהר רוב הילדים בהירי עור, שיער ועיניים. פרסומאי פרסם בפייסבוק פוסט נגד פרסומת של מי עדן שמככבים בה 7 ילדים בהירים. שושי זוהר: "יש בקטלוג קשת מגוונת של ילדים וכולם ישראלים". מי עדן: "אין מאחורי הטענות ולו שמץ של אמת"
שתי תלונות שנוגעות בנושא רגיש, הגיעו לאחרונה ל-ynet ועלו בפייסבוק. האם יש העדפה לילדים בהירי עור, עיניים ושיער בקטלוגים לילדים ובפרסומות?
- מלחמת התחפושות: "תהיה התרסקות מחירים"
- סופרבול 2013: איך היו הפרסומות?
- ירושלים: אגד תצנזר גם את הגברים בפרסומות
הורה כתב ל-ynet: "האם ראיתם את קטלוג התחפושות של שושי זוהר? תחפושות נאות. האם ראיתם את הדוגמנים והדוגמניות שנבחרו לקטלוג? כל כך בולט שכמעט כולם בהירים: בהירי עור ובהירי שיער. האם זו אוכלוסיית הילדים במדינה? איזה מסר מועבר לילדים המעיינים בקטלוג? חבל".
מעיון בקטלוג, עולה כי בהחלט מדגמנים בו גם ילדים עם שיער חום ועיניים חומות, וכן מבוגרים כהי שיער, אך מבדיקה אקראית ולא סטטיסטית זו, אכן נראה כי רוב הילדים שם ניחנים בעיניים בהירות ובמראה בהיר באופן כללי. זאת בעוד שרבים מילדי ישראל אינם בהירי עור ורוב ילדי ישראל אוחזים בשיער חום ועיניים חומות.
אין ספק שכל הילדים בקטלוג של שושי זוהר יפים וחמודים - בלי קשר לצבע עורם וזה כל מה שנדרש עבור פרסומת. האם פרסומאים ומפרסמים צריכים להתחיל לחשב כמה מהם יהיו כהי עור ועיניים על מנת שלא להעליב אף אחד? לא בטוח, אך נראה שההטייה הזאת, לכאורה, מעליבה לא מעט אנשים.
שני גרשי: מי עדן, למה 7 ילדים בהירים?
הפרסומאי שני גרשי מגיתם, פרסם בפייסבוק פוסט כעוס נגד פרסומת של מי עדן (שהופקה על-ידי משרד מתחרה): "מי-עדן, עברתם את הגבול. הפרסומת שלכם פשוט גזענית. איך אין לכם בושה להעלות פרסומת שמוחקת חצי מהילדים בישראל"? כתב בפוסט, שפורסם גם באתר "חורים ברשת".
"7 ילדים בפרסומת שלכם, וכולם לבנים ובהירי שיער. מה, אין בישראל אף ילד שחום עור אחד יפה ומוכשר מספיק בעיניכם כדי להשתתף בפרסומת שלכם?
"אני גדלתי בישראל, בשכונה טובה מאד, ואפילו לא חצי מהילדים בכיתה שלי נראו כמו בפרסומת שלכם. אגב, גם ברמת אביב יש הרבה ילדים שחומים, סתם שתדעו, ולהורים שלהם יש כוח קנייה, וגם כוח הטלת חרם.
"כפרסומאי, אסור לפרסומאים ולמפרסמים להתעלם מתפקידם כמעצבי התרבות שבה הם חיים, עליהם להבין עד כמה הם משפיעים על אידאלים ועל נורמות, וחובתם לקחת אחריות על הסטריאוטיפים, ההטיות והאפליות שנוצרות בעקבות הפרסומות שלהם.
אני קורא למי-עדן להסיר את הפרסומת המבחילה הזו לאלתר, ולכל מי שהילדים במשפחה שלו לא נראים ככה וכל מי שגזענות מקוממת אותו, להראות למי-עדן שלא אהבתם את הפרסומת הזו בכלל".
פרסומאי: "מלהקים ילדים יפים שאוהבים להצטלם"
מדגימה לא מייצגת של פרסומות מי עדן לאורך השנים, נראה כי מי עדן אמנם השתמשו בפרזנטורים כמו בר רפאלי, אבל גם בחיים כהן. אם מסתכלים על הפרסומות שלהם שכוללות ילדים, בפרסומת אחרת, שמציגה אם ובתה, הן דווקא ברונטיות.
דבר אחד בטוח - אין ספק כי ההתעסקות בנושא גרמה לנו לאי נוחות ובדיקת מידת הבהירות או הכהות של ילדים - גורמת לבטן להתהפך. כך או כך, אם אכן יש תופעה כזאת בעולם הפרסום, של שימוש בעיקר בילדים בהירים, היא לא בהכרח נוכחת רק בפרסומות מי עדן או בקטלוג של שושי זוהר.
פרסומאי אחר שביקש להישאר בעילום שם, אמר ל-ynet. "בעולם הפרסומות לילדים, מלהקים לרוב ילדים יפים, שאוהבים להצטלם. זה הכלל הראשון. אין איזו דרישה לילדים בהירים. ממש לא.
"יחד עם זאת, בבחירה בפועל, תמיד יש איזושהי הטייה כלפי בהירים: בלונדיניים, ג'ינג'יים, או שיער חום ועיניים כחולות, ירוקות או חומות בהירות. זה פשוט יותר בולט ובישראל אוהבים ילדים כאלה.
"לגבי צבע העור, לא שמתי לב לכך, אבל עכשיו שאני חושב על זה - יבחרו לפעמים ילד או ילדה אתיופיים, אבל פחות ילכו על מראה מזרחי. אני חייב לומר שזה לא בהכרח קשור במוצא: יש בקטלוגים האלה לא מעט ילדים ממוצא מזרחי שיש להם עיניים בהירות. בגדול: הילדים שנבחרים חייבים להיות יפים ופוטוגניים כך שאם יהיה אחד כזה כהה עור - ילהקו אותו בכיף".
"מי עדן לא חשבו על ההשלכות על הילדים שצופים"
מפרסם הפוסט, שני גרשי אמר ל-ynet: "בפרסומת הספציפית הזאת זעק חוסר הנוכחות של ילדים אחרים באופן משווע. לכן הגבתי כך. כשרואים שבעה ילדים בהירים זה די זועק לעין. מפליא אותי איך לאורך התהליך של יצירת הפרסומת, איך בישיבות הפקה, אף אחד לא חשב שזה לא בסדר ולא היה מודע להשלכות על ילדים שגדלים פה, רואים בפרסומת רק ילדים בהירים ומסיקים את המסקנות לגבי מקומם - מה הם שווים יותר או פחות".
האם נכון להגיד שבפרסומות בישראל בדרך כלל לא ישתתפו ילדים כהי עור?
"יש בישראל הטיה מסוימת כלפי בהירי עור. וגם בשאר העולם, שמושפע מהעולם המערבי. בדרך כלל אתה רואה את זה וזה קצת חורה לך והפעם זה מאוד חרה לי כי זו הטייה שהיא מוגזמת".
איך הגיבו הקולגות שלך מעולם הפרסום?
"היו אנשים שאמרו לי מאחורי הקלעים כל הכבוד וגם בתגובות הגלויות היתה הסכמה גלויה, וזה בא מתעשייה שנהוג למדוד בה את מילותייך וצעדייך. מזה הבנתי שעשיתי דבר נכון, פניתי לצו המצפון שלי ואמרתי את מה שאני באמת חושב. אין לי משהו נגד מי עדן או נגד המשרד שמפרסם את מי עדן אבל יש מותג שנקרא מי עדן ויש לו אחריות".
אין לו אחריות זו חברה מסחרית שרוצה למכור ולהרוויח.
"אם זה נכון, אז מבחינתי אותי הם הפסידו בהקשר הזה".
תגובות החברות
משושי זוהר נמסר בתגובה: חברת שושי זוהר אינה בוחרת לצלם את קטלוג התחפושות השנתי על פי שיקולי דת/ צבע/ מוצא. השיקול היחידי הוא פוטוגניות והתאמה למידות/ לדמויות.
"בקטלוג יש קשת מגוונת של ילדים בלונדינים, ג'ינג'ים וגם עם שיער שחור. חלקם ילדים המדגמנים לקטלוג מזה הרבה שנים כמו הילד יובל, דוד חיים ועוד. בנוסף, כמדי שנה מצולמים לקטלוג בני וקרובי משפחה, וכן ילדים שנבחרו בדף הפייסבוק של ׳שושי זוהר׳ שהוריהם הציעו והעלו תמונת ילדיהם מחופשים עם תום חג פורים אשתקד וזכו להיבחר.
"כל הילדים המצולמים הם ישראלים! נראה תמוה הניסיון להוציא את השד העדתי בהקשר של ילדים ותחפושות בשנת 2013. הבחירה מקרית ואין שום כוונה/ הצהרה מאחורי זה. חברת שושי זוהר מתכוונת להמשיך במסורת בחירת ילדים דוגמנים מקרב קהל לקוחות החברה ומציעה גם לאותו הורה לנסות ולשלוח את תמונת בתו/ה מחופש מיד לאחר פורים".
ממי עדן נמסר בתגובה: "מי עדן מוקיעה ודוחה את הניסיון לקשור את שמה בהקשרים מסוג זה. אין מאחורי טענות אלו, ולו שמץ של אמת, וטענה זו אינה ראויה כלל להתייחסות".