תושבי דר' ת"א: לרשויות לא אכפת שנחלה בסרטן
דיירי שכונת שפירא הסמוכה לתחנה המרכזית בתל-אביב יוצאים למאבק מול העירייה והמשרד להגנת הסביבה לאחר שתוצאות ניטור האוויר שבוצעו באיזור מצביעות על חריגה של עשרות אחוזים מהתקן ומסכנות את בריאותם ובריאות ילדי הסביבה. העירייה: "המצב השתפר דרמטית בעשור האחרון"
שנתיים לחוק אוויר נקי - האוויר עדיין מזוהם
אין הפסקות חשמל; המחיר - אוויר מזוהם יותר
האוויר מסריח - האם הוא גם מזוהם? מדריך
"החוקים של הדרום הפרוע"
דן שוחט, תושב שכונת שפירא וחבר בוועד פעילי השכונה, מספר כי לאחר שנים שכלל לא ערכו בדיקות למדידת מצב זיהום האוויר בשכונה, לאחרונה ולאחר לחץ מכיוון התושבים, המשרד להגנת הסביבה הציב ניידת ניטור שכזאת, אך הציג לתושבים תוצאות לא קריאות וללא הסבר של הממצאים.
פנייה לעמותת הקואליציה לבריאות הציבור סייעה להם להבין את הנתונים המדאיגים אך התושבים לא לגמרי הופתעו מהתוצאות לאור ריבוי מקרי הסרטן שהתגלו בשכונה. בנוסף, קישרה העמותה את התושבים עם אנשי מקצוע בתחום מחלות הסרטן כדי שיקבלו הסבר על השלכות זיהום האוויר על בריאותם.
"מדובר במין תחושה שיש חוקים במדינת ישראל, אך פה החוקים לא חלים", אומר שוחט. לדבריו, "יש חוק אוויר נקי, ופה זה הדרום הפרוע". שוחט מספר כי הדבר שמטריד אותו ביותר הוא הימצאותם של רוב מוסדות הלימוד וגני הילדים במרחק של עד 250 מטר בלבד מהתחנה המרכזית. "למעשה, התחנה המרכזית פירקה את הקהילה בשכונה. צריך לראות איך מוציאים אותה מכאן. בינתיים אנחנו לא רואים פתרונות".
שוחט מספר כי הפעם, המאבק ילווה לא רק במחאה של תושבים מתוסכלים, אלא גם יגיע לבית המשפט. "חוק אוויר נקי מעניק לנו התושבים את האפשרות להגיש תביעה ייצוגית נגד התחנה המרכזית וגם נגד חברות האוטובוסים", אמר.
73% יותר זיהום אוויר מהמומלץ
תחנת הניטור הוצבה לפני קצת פחות משנה וממוצע זיהום האוויר שמדדה גבוה בעשרות אחוזים מהמלצת המשרד להגנת הסביבה. חוק אוויר נקי קובע יעד מומלץ שעומד על ממוצע שנתי שלא גבוה מ-40 מיקרוגרם של חנקן דו-חמצני לכל מטר מעוקב של אוויר. באזור התחנה המרכזית הנתון עומד על 69.2 מיקרוגרם בממוצע ולא פעם הנתון חצה אפילו את רף 200 מיקרוגרם. חישוב פשוט מראה כי מדובר בחריגה ממוצעת של כ-73% מהמלצות המשרד להגנת הסביבה.
ישראל ורד, שעוסק לפרנסתו בתחום הפסיכולוגיה, אמור לשלוח את בתו בשנה הבאה לבית הספר הממלכתי-דתי "שורשים" ששוכן ברחוב דרך שלמה מול התחנה המרכזית. "אם נשים בצד את כל סוגיית המסוממים, הזנות והזרים – מה שהכי מפחיד אותי זה זיהום האוויר. במרחק של 250 מטר מהתחנה מדובר במפגע עם סכנה מיידית לילדים.
"אנהל מאבק במלוא הכוח, אבל אם וכאשר אני אצטרך לשלוח את הבת שלי לבית ספר במרחק 42 מטר מהתחנה – אני, בצער רב, אעזוב את השכונה" אומר ורד.
לדבריו, בטווח של 250 מטר מהתחנה יש 850 ילדים ברוב שעות היום. באותו איזור פועלים 2 בתי ספר. בנוסף, יש באיזור גם שישה גני ילדים, קן של תנועת הנוער "הצופים", מועדון יום לילדים בסיכון שמאוכלס עד שבע וחצי בערב וגם תחנת קופת חולים לילידים.
"מה שמקומם אותי זה שרק עכשיו מתחילים לבדוק את מצב האוויר", אומר ורד. "קל לפגוע באוכלוסיה שלא תוכל להתגונן ולא תרים תביעה משפטית כשמשהו כזה יקרה. אני לא רוצה סרטן לילדים שלי וגם לא לילדים של העובדים הזרים בבית הספר הסמוך".
"טובים בשביל הארנונה ולא יותר מזה"
ליהי עמרם, בת 22, שותפה בוועד הפעילים של השכונה, מספרת כי "הרבה תושבים בשכונה חלו בסרטן. אנטנות, שמקבילות שלהן בצפון העיר נמצאות מתחת לאדמה, מצוייות פה בגלוי". עמרם תוקפת את ראש העירייה ואומרת כי "לא איכפת לו מדרום העיר. אנחנו טובים בשביל לשלם ארנונה ולא יותר מזה".
עמרם מנהלת מאבק יום יומי ברשת החברתית, פייסבוק, שם כתבה לראש העיר את אשר על ליבה באשר להתנהלותו הבלתי מאוזנת כלפי תושבי השכונה ודרום העיר.
רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור, הסבירה כי "תושבים שמתמודדים עם מפגעים סביבתיים לא מקבלים מענה מותאם ומונגש ממשרדי ממשלה. כלומר, אם אני לא מהנדסת סביבה ואני מקבלת דו"ח ניטור אוויר אני צריכה ללכת לטכניון כדי להבינו. אני מצפה מהרשויות שחוץ ממידע גולמי יתנו מידע ושירות לציבור הרחב. שיסבירו מה יש באוויר ומה ההשלכות בשפת בני אנוש".
לדבריה, העמותה מתמודדת בשנה האחרונה עם קשיים כלכליים, בשל אי גיוס תרומות מקרנות לעומת שנים קודמות ולאחרונה אף פנו למיזם האינטרנטי "מימונה" על מנת לגייס 15 אלף שקל באופן מיידי לשם המשך הפעלת המוקד של העמותה.
העירייה: "המצב בדרום השתפר דרמטית"
מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "על מנת להמשיך ולשפר את איכות האוויר בעיר, התקיימה היום פגישה בעירייה עם נציגי חברת דן, בה הציגה העירייה את כוונתה להגביל את כניסתם של אוטובוסים ישנים ומזהמים למסופי האוטובוסים ולמוסך דן, באמצעות הוספת תנאים לרישיון העסק. בכוונת העירייה להיפגש עם נציגים של חברות אוטובוסים נוספות, על מנת להתחיל עמן תהליך דומה.
"עיריית תל-אביב-יפו מנטרת באופן שוטף את מצב זיהום האוויר ומפרסמת את הנתונים מדי שנה. ע"פ נתוני תחנות ניטור אוויר בכל רחבי תל-אביב-יפו, הן של העירייה והן של המשרד להגנת הסביבה, מצב זיהום האוויר, לרבות באזור התחנה המרכזית, השתפר דרמטית בעשור האחרון. בשנת 2012 חלה ירידה משמעותית בריכוז כל הרכיבים הנמדדים, כגון תחמוצות חנקן וחלקיקי 2.5 PM.
"בנוסף, מספר הימים החריגים (ימים שבהם נמדדת חריגה במשך חצי שעה באחת מתחנות הניטור) צנח מ-77 ימים בתחילת העשור לכדי 17 ימים בלבד, כולל סופות אבק. מדובר בירידה של כ-80%. זאת, הודות להמשך מימוש התכנית העירונית להפחתת הזיהום.
"הטענה באשר לחריגות ממוצעות של 70% אינה נכונה, אותה חריגה נמדדה פעם אחת בלבד, בתחילת פברואר, למשך כשעה וחצי, באחת התחנות בדרך פתח תקווה. בתחנות הסמוכות לה, וביתר התחנות בעיר, לא נמדדה כל חריגה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה עולה כי בשום שלב לא התקבלה בקשה מהתושבים לקבל הסברים על תוצאות הניטור. במידה ותגיע בקשה שכזו, נציגי המשרד ישבו עימם בשמחה. יודגש כי כל פניות התושבים למשרד נענו בתוך פחות מ-12 שעות ועל כן הטענה על קיפוח אינה ברורה לנו כלל. על מנת לבדוק את חשיפת התושבים וילדי האזור לזיהום, אנו מקדמים כיום הצבה מהירה של תחנת ניטור באחד מבתי הספר ומחכים לשירותה של עיריית תל-אביב לחיבור חשמל שלפי שעה מתעכבת.
"לאחרונה נקט המשרד בצעדי אכיפה כנגד התחנה ואף ערך לה שימוע. כתוצאה מכך נעשו פעולות רבות למיזעור חשיפת השוהים בתחנה לזיהום. בעניין תנועת האוטובוסים, בעקבות דרישת המשרד ולחצים רבים שהפעיל, עיריית תל-אביב הכינה תוכנית למניעת זיהום אוויר מתחבורה. יודגש כי הסטת קווי התחבורה הציבורית נמצאת תחת סמכות משרד התחבורה, אך עם זאת אנו פועלים נמרצות לקידום החלפת צי האוטובוסים לנקיים יותר ופחות מזהמים".
רוצים להגיב, לדווח לנו על מפגע או להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק