הזימונית של מיקרוסופט: מותגים שמתחו אתכם
סנדביץ' עוף נטול עוף ב-KFC, המכונית האמפיבית של מיני והפז'ו החדשה שמשנה את הצבע שלה בהתאם למצב הרוח שלכם: 1 באפריל הוא יום חגם של אנשי השיווק, שביום-יום לא תמיד יכולים לתת ביטוי לרעיונות הפרועים שלהם. קבלו את מיטב מתיחות המותגים של השנה האחרונה
אנחנו נוטים להתייחס למותגים ולמי שעומדים מאחוריהם כגופים רציניים. אבל יש תאריך אחד בשנה, 1 באפריל, שבו גם מותגי העל (סופרברנדס) המהוגנים ביותר מרשים לעצמם להוריד את החליפה, לשחרר את העניבה ולנסות עלינו הצרכנים איזו מתיחה עסיסית.
כתבות נוספות מאת ערן יסעור :
- ניקוי במקור: מוצרי הניקיון שלא תשיגו בארץ
- השיווק מת מצחוק: פאשלות קורעות בפרסומות
- מותגים בתחפושת: הזיופים הכי מביכים
לעדכונים שוטפים - הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו
ומכיוון ש-1 באפריל 2013 מצוין ממש היום, החלטתי להציג בפניכם את מתיחות המותג הטובות ביותר מהשנה החולפת.
מסע לבטן האדמה
היזם הבריטי ריצ'רד ברנסון ידוע כחובב מסעות. הוא הקים את חברת התעופה וירג'ין, מנסה להקיף את כדור הארץ בכדור פורח ועובד על פרויקט שאפתני של תיירות בחלל. לכן, מתיחת 1 באפריל 2012 שלו, שהצהירה כי הוא עומד לשחזר את ספרו של ז'ול ורן ולצאת במסע הרפתקני לבטן האדמה בכלי עתידני שנראה כמו בורג, לא התקבלה בחשדנות שהייתה מאפיינת כל אחד אחר שהיה מעלה רעיון הזוי שכזה:
ברנסון אפילו גייס לעזרת המתיחה את טום הנקס, שהכריז כי לאחר ששיחק את התפקיד הראשי בסרט "מסע לבטן האדמה", הוא ייכלל כחבר בצוות הראשון, שיגיע לליבה הרותחת של כדור הארץ.
ומה יאכלו במסע כזה? אולי את הכריך החדש ש-KCF השיקה ב-1 באפריל: סנדביץ' העוף נטול העוף שלה, שכולל רק לחמניה וחסה:
מותחים על גלגלים
גם הונדה הכריזה על חידוש מהפכני והיא בחרה לעשות את זה - איך לא - ב-1 באפריל 2012. מדובר במערכת אבטחה מתוחכמת לרכב, שמזהה את בעליו באמצעות טביעת אצבע, אבל יותר מעניין - שיודעת לטפל בפורצים שמנסים לגנוב אותה באמצעות קומבינציה של דיבורים חלקלקים, חדירה לפנקס הכתובות בסמארטפון של הגנב, הפעלת טרור פסיכולוגי על הפושע ואפילו איומים בשפת ביבים. האמת? הייתי שמח אם זו לא הייתה מתיחה אלא מוצר אמיתי:
הונדה לא לבד, ומסתבר שיצרניות רכב אוהבות למתוח את הלקוחות שלהן (ולא, המחיר על הרכב באולם התצוגה? זו לא מתיחה. זה באמת מה שהן רוצות שתשלמו). הנה מקבץ דוגמאות שהושקו ב-1 באפריל 2012:
ב.מ.וו הכריזה על מערכת חדשה שתסייע ללקוחותיה לשמור על כושר. איך? באמצעות מערכת שמאפשרת למכונית לעקוב אחרי בעליה כשהוא עושה ג'וגינג והיא נוסעת אחריו בעצמה עד שהוא מתעייף וחוזר לנהוג בה:
וגם יצרנית הרכב מיני מיינור אוהבת להתבדח. המודעה שפורסמה לפני שנה בעיתונות מציעה לך "לבנות את המיני שלך בעצמך" באמצעות 29,762 חלקי הרכב שיישלחו אליך אחד-אחד הביתה:
אבל אם אתה חובב מיני, וגם חובב טיולים, יכולת לרכוש (אם גם אתה נפלת בפח וחשבת שמדובר במוצר אמיתי) מיני עם מתקן קמפינג שאפשר לגרור או להפוך לאוהל מפנק על גג הרכב:
ומתיחה אחרונה במיני (היה להם כנראה הרבה זמן פנוי בשנה שעברה) היא המיני האמפיבית - זו שמאפשרת לך לנסוע בבטחה על הכביש או על המים:
פז'ו, לעומת זאת, הציעה את הדגם הראשון בעולם שמשנה את צבעו לפי מצב הרוח של הנהג (דלגו לדקה 1:10 כדי לראות את המוצר בפעולה!):
שירות המורס של גוגל
מה שאני אוהב במתיחה הזו זה את ההשקעה ואת החשיבה היצירתית. גוגל אוסטרליה הכריזה על שירות חדש: Google Tap: אפשרות לשלוח הודעות דואר אלקטרוני בסמארטפונים לא באמצעות הקשה על המקשים אלא באמצעות קוד מורס (קו-נקודה, זוכרים?).
לשם כך הם יצרו סיפור כיסוי מושלם על נכדו של סמואל מורס האגדי, שעובד בגוגל והחליט להחזיר לעולם את המסורת של סבא שלו. לצורך המתיחה, גוגל אפילו פיתחה אפליקציה מיוחדת, שהוצגה בסרט הדגמה מיוחד:
התקליטורים של יו טיוב
חיבור של מוצר טכנולוגי עם משהו עתיק מהעבר לא עובד רק במתיחה של גוגל, אלא גם במתיחה של יו טיוב, שהציעה בתחילת חודש אפריל 2012 שירות מדהים: במקום לצפות בסרטוני יו טיוב באופן מקוון - לקבל את כל הסרטים באוסף תקליטורים שיגיע אליכם ארוז בעשרות משאיות כדי שתוכלו לצפות בסרטונים האהובים עליכם גם אם אתם לא מחוברים לאינטרנט.
אגב, יו טיוב הבטיחה לספק את הקרטונים על פרדות למי שגר באזורים מבודדים, וביחד עם כוננית דקורטיבית שתוכלו למקם גם מחוץ לבית, כשייגמר המקום בתוך הבית למאות ואלפי התקליטורים שתקבל. סרטון ההדגמה שיו טיוב העלתה ל... יו טיוב (ובקרוב - גם על DVD) הוא שתי הדקות הכי משעשעות שכדאי שתפרגנו לכם. 3.5 מיליון צופים נלהבים כבר עשו זאת לפניכם:
וגם מיקרוסופט הצטרפה לחגיגת המתיחות, כשהציעה להשתנמך ל"זימונית" מתוצרתה, במקום להתקדם לסמארטפון חדש:
אגב, אני לא בטוח שכל לקוחות מיקרוסופט הבינו שזו מתיחה.
האפליקציה שמתיזה בושם
משהו קצת יותר עתידני הציע מותג הדאודורנטים הבריטי LYNX (המשווק בישראל תחת השם AXE), שהכריז על אפליקציה חדשה המתיזה דאודורנטים בריחות שונים היישר מתוך האייפון. מודה ומתוודה: הפרסומת המזויפת שהם יצרו למותג כל כך משכנעת שדגדג לי בקצות האצבעות לבדוק ב-App Store אם היא אכן קיימת:
מתיחה תלת-ממדית
ומה תאמרו על החידוש ממעבדת 1 באפריל של טושיבה? מונוקול (משקפיים עם עדשה אחת), שמאפשר לך לראות את העולם בתלת-ממד, כולל כל האפקטים הנילווים לכך. אפילו בדו-ממד זה נראה משכנע:
צלם, צלם, עושים כאן חיים
קודאק ניסתה לשמור על רלוונטיות באמצעות שני מוצרים שהשיקה ב-1 באפריל. הראשון היה תוכנה להכנת קעקועים מתמונות אמיתיות:
והשני, תוכנה שמוחקת באלגנטיות מהתמונות שלכם את כל האקסים ובני הזוג שנפרדתם מהם:
מתיחה זה לא משחק ילדים
פליימוביל הציעה למכירה ב-1 לאפריל את בית הבובות האולטימטיבי: ערכת פליימוביל שמתארת לפרטי פרטים חנות של אפל, כולל דמות מוקטנת של סטיב ג'ובס. מחיאות כפיים על ההשקעה במתיחה:
נאחזים באוויר
ולסיום, מתיחת 1 באפריל 2012 של נייקי הבטיחה לגלות - לראשונה - מאיפה מגיע האוויר שהחברה משתמשת בו לשימוש בדגם המצליח שלה Nike Air. בסרט המושקע שהופק לצורך המתיחה מופיעים ספורטאי-על, שמגלים לצופים שמדובר למעשה באוויר שנייקי מפיקה מריאותיהם בזמן הפעילות הגופנית. לא מאמינים? אולי ג'ון מקנרו ומרטינה נברטילובה ישכנעו אתכם:
ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג ומייצג בישראל את ארגון Superbrands הבינלאומי