רכבת העמק: הפרויקט הכלכלי המטופש ביותר
בעלות עצומה של ארבעה מיליארד שקל (שעוד בוודאי תגדל), מקימה המדינה את קו רכבת העמק שיקשר בין חיפה לבית שאן. אלא שהפרויקט הזה יספק מעט מאוד עבודה לישראלים, וכמות האנשים שייסעו בה לאחר שתושלם, היא מזערית. על שר האוצר החדש לפעול לביטול המיזם. דעה
מרצים במבואות לכלכלה באוניברסיטאות ובמכללות מזכירים לעתים את המונח הקרוי "עבודות יזומות", קונספט שהיה מקובל בעולם הקומוניסטי ובכלכלות סוציאליסטיות מסוימות. לפיו, המדינה מספקת תעסוקה למובטלים באמצעות פרויקטים שבחלקם חשובים למדינה, אך בחלקם אין יצירת תוצר, אלא משמשים למעשה תחליף לתשלומי העברה ישירים למובטלים.
טורים נוספים מאת אדם רויטר :
- יותר מדי הגבלות: בנק ישראל חונק את המשק
- הדשא הכלכלי של השכן ירוק יותר. האמנם?
- שוק העבודה ישנה את פניו בעקבות גילויי הגז
הדוגמא היפה ביותר הזכורה לי, הינה מדינה שמעסיקה קבוצת מובטלים אחת בחפירת בורות באדמה וקבוצת מובטלים אחרת במילוי הבורות הללו.
לא יכולתי שלא להיזכר בדוגמא הזו, ככל שלמדתי יותר על התוכנית הגרנדיוזית של המדינה שמכונה "רכבת העמק", אך בשני הבדלים מהותיים. ההבדל הראשון, עבודות יזומות נועדו לספק עבודה, בחלקה חסרת ערך כלכלי, אך עדיין תעסוקה לכמות גדולה של מובטלים במשק. רכבת העמק תספק מעט עבודה למעט מאוד ישראלים.
ההבדל השני, העלות למדינה של העסקת עובדים בחפירת בורות וכיסויים הינה נמוכה מאוד ואילו רכבת העמק עומדת לעלות הרבה מאוד כסף, מכיוון שחלק גדול מבוסס על השקעה בבניית תשתיות של מסילות ברזל, גשרים, מחלפים ועוד. הדמיון בין רכבת העמק לבין חפירת בורות ומילויים מחדש הינו שבשני המקרים אין תרומה כלכלית.
מאירביד לנמל חיפה
מהו פרויקט רכבת העמק? מדובר בהקמת מסילת רכבת בין חיפה לעפולה ועד לבית שאן שתעביר נוסעים ובהמשך ייתכן שאף תחובר לירדן ותשמש להעברת רכבות משא בין אירביד לנמל חיפה. הקו מבוסס בחלקו על התוואי ההיסטורי של רכבת העמק שחיברה בין חיפה לדמשק ונבנתה בתחילת המאה ה-20 על ידי העות'מאנים.
התוכנית לחידושה אושרה בידי ועדות התכנון עוד בסוף 2005, ועתידה להכיל חמש תחנות: חיפה, נשר, כפר יהושע, עפולה ובית שאן. עלות הפרויקט מוערכת בכארבעה מיליארד שקל. בנוסף לתוואי המחודש, הגישה רכבת ישראל גם תוכנית לבניית תוואי חדש לגמרי מבית שאן למעבר הגבול בגשר שייח' חוסיין כדי לשנע מטענים מירדן לנמל חיפה, וקו חדש זה נכלל בתוכנית הביצוע של המסילה.
כעת נשאלת השאלה כמה אנשים יייסעו כל יום מבית שאן לחיפה או להפך? כנראה שכמה עשרות בלבד. כמה אנשים ייסעו בכל יום מחיפה לעפולה או להפך? כנראה שכמה מאות בלבד. אז בשביל מה בשם אלוהים המדינה צריכה להשקיע ארבעה מיליארד שקל בעבור סידור הסעה מהיר לכמה מאות נוסעים ביום, באזור שאין בו פקקי תנועה יוצאי דופן? באזור שהכבישים בו סבירים למדי ובעיקר לנוכח העובדה שסכומי ההשקעה במסילות רכבת תמיד חורגים למעלה והרבה? (ראו המקרה של הרכבת החדשה בין מודיעין לירושלים, קו אשקלון-אשדוד, קו נען-באר שבע ולמעשה כל פרויקט מסילתי אחר שנעשה בישראל בעשר השנים האחרונות).
המסחר עם ירדן לא יועיל
אם מדובר ברכבות משא, מהו כבר הפוטנציאל הכלכלי של מסחר עם ירדן? מה כבר יתן לנו לסחור עם מדינה שהתוצר שלה הוא כשמינית מזה של ישראל, שסוחריה עוינים ברובם את מדינת ישראל ואף מחרימים אותה? אומנם יהיו חקלאים ירדנים מאירביד שיעדיפו לשלוח את תוצרתם החקלאית לאירופה דרך ישראל ובכך לחסוך כסף וזמן, ויהיו יבואנים ירדנים שירצו לקבל את הסחורות ברכבות משא מנמל חיפה במקום מנמל עקבה, אך עד כמה ניתן לבסס תחזיות כלכליות מסוג זה כאשר "האביב הערבי" מטרפד כל כך הרבה תרחישים?
סכום של ארבעה מיליארד שקל הוא כל כך גדול שקשה לתפוס אותו. כדי להקל עליכם להבין, בסכום כזה אפשר לתת לכל חייל ישראלי בשירות סדיר עוד 750 שקל בחודש למשך שלוש שנים! זאת אומרת, אם היו לוקחים את הכסף הזה ומחלקים אותו לכל החיילים הסדירים בצה"ל, היה אפשר להכפיל ויותר את המשכורות החודשית שלהם למשך שלוש שנים! זה לא רעיון טוב יותר מאשר לבנות מסילת רכבת מחיפה לבית שאן?
במלחמת העצמאות ב-1948 פשטו פלוגות ההגנה על מסילות הברזל וחיבלו בהן קשות. מטרת הפשיטה הייתה נטרול יכולת התפעול של המסילות כדי למנוע ולעכב את פלישת צבאות ערב המתרחשת ובאה. פיצוץ גשרים ומסילות והחרבתם הפסיקו את תנועת הרכבת ברחבי העמק, שהפכה בחודשים שקדמו לפיצוץ לדרך המרכזית בה נשלחה תגבורת לעזרת הלוחמים הערבים בקרבות מלחמת העצמאות. פעולות החבלה השיגו את מטרתן. ניתן כיום באמצעים הרבה פחות דרסטיים לשתק את תוכנית רכבת העמק. שר האוצר החדש, יאיר לפיד, יכול פשוט לדאוג לביטולה.
ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר רויטר מידן בית השקעות ומנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים